Hej,
Vi fick upp våra solceller i februari och som den nörd jag är har jag följt det med stort intresse. Jag märkte ganska snabbt att vår försäljning var mycket lägre än jag förväntat mig.
Just nu är jag utomlands och huset står på lägre temperatur och vi har ingen variation i förbrukning varpå jag tänkte det är perfekt för att testa min misstanke.

som ni ser på bilderna var igår en perfekt dag för detta. Vi har helt jämn förbrukning hela dagen, producerade 18kwh under ett fåtal timmar men endast 2kwh blev sålda. Det skulle innebära att vi ökade vår förbrukning från cirka 0.5kwh per timme till 2.5kwh per timme mitt på dagen, trots att vi inte är hemma och enda elförbrukningen är en värmepanna. Det ser identiskt ut alla andra dagar, där vår förbrukning på något magiskt sett är nästan 100% korrelerad till solproduktionen.

Vårt nätbolag tror inte på oss när vi säger något är fel. Om de ska skicka ut någon för att kolla så kommer vi få betala för personen ifall det visar sig att inte vara något fel - vilket ju känns sjukt då de nu köper vår el gratis varje dag och det är deras mätare som de äger.

Jag har flaggat det till installatören som har loggat det hos SolarEdge.

är det någon annan som haft liknande problem? Någon som vet hur man bäst går till väga? Vi tänkte slå av all el i en timme så att vi vet att vi har noll förbrukning. Men känns som de inte kommer köpa det då det är svårt att bevisa att vi gjorde.
 
  • Mobilskärm som visar elanvändning och temperaturdata över tid med diagram, datum är 15 mars 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärm visar elproduktion och förbrukning för ett hushåll, datum, tid och batteriprocent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiappen skärm, daglig elförbrukning, ingen egenproducerad, 8 mars 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som är sjukt med att de tar betalt om du begär att de ska åtgärda ett fel som inte finns?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är sjukt med att de tar betalt om du begär att de ska åtgärda ett fel som inte finns?
Det i sig är inte sjukt. Problemet är oligopolsituationen och bevisbördan. Nätbolag är inte direkt kända för att vara medgörliga och han kan inte byta bolag.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Elnäten är inga oligopol. Det är rena monopol.
Men det påverkar knappast det du är upprörd över.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är sjukt med att de tar betalt om du begär att de ska åtgärda ett fel som inte finns?
Det som är problemet är ju:
- De äger mätaren inte jag
- Jag har påpekat att något är fel på deras system då de inte registrerar min försäljning
- Jag är en lekman som inte kan avgöra vad felet är, rimligtvis borde de vara GLADA att jag uppmärksammat dem om att de har fel på sin anläggning
- Nu får jag ta en risk för dem att kontrollera att deras utrustning funkar korrekt, då deras incitament är att den fortsätter vara trasig / inte funkar korrekt (de slipper köpa elen och får den gratis istället).
- Om de säger att den fungerar korrekt så är jag tillbaka på ruta ett, utan att veta om det faktiskt är så att de kollade utrustningen eller om de bara slentriansmässigt sa att den funkar korrekt.

Givet det är ett monopol har jag ju noll alternativ för vem som ska mäta min el förbrukning/försäljning.

Tanken med tråden är dock inte att gå in i en politisk diskussion, utan jag var nyfiken på om någon haft liknande problem eller någon idé om hur detta kan lösas?
 
Sätta upp en egen mätare, givet får du ta den kostnaden. Det är fortfarande deras mätare som gäller men det skulle vara intressant att se hur det skulle stå sig i rätten om deras visar avsevärt lägre än din.
 
Saken är nog den att det ganska ofta när mätaren beskylls vara felaktig så ä det inte så. Kunden har helt enkelt en högre konsumtion än de tror. Att då debitera för onödigt nerlagt arbete är fullt rimligt.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Februari är en dålig månad, inte säkert att du producerar mer än du använder, se min feb.

Mobilskärm som visar elproduktionsdata i kronor och kilowattimmar (kWh). Diagram, datum, månadsskift och användargränssnitt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
SvenJopp,
Var ifrån har du dina stapeldiagram du visar här i ditt inlägg?
Var kommer de ifrån?
Är det data från ditt elnätsbolag?

Om du har SolarEdge-anläggning har du väldigt bra driftdata om du logga in på SolarEdges portal.
Länk här
https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/login

Du kan ju även titta på ditt elnätsbolags grunddata på dina "Mina sidor" hos ditt elnätsbolag, där ser du vad deras elmätare mäter för data(kWh timvis).

Var i landet har du din anläggning, Gällivare eller Ystad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Februari är en dålig månad, inte säkert att du producerar mer än du använder, se min feb.

[bild]
De jag visade är från i mars, innan vi installerade solcellerna så förbrukade vi cirka 20-25kwh per dag. Solcellerna producerar cirka 15-20 kwh per dag på en solig dag, så att vi endast skulle sälja 1-2kwh känns väldigt orimligt givet skillnaden i hur kort period solcellerna producerar och vi har förlagt mycket av vår förbrukning till kvällstimmarna med timers etc.
 
A Arnodt skrev:
SvenJopp,
Var ifrån har du dina stapeldiagram du visar här i ditt inlägg?
Var kommer de ifrån?
Är det data från ditt elnätsbolag?

Om du har SolarEdge-anläggning har du väldigt bra driftdata om du logga in på SolarEdges portal.
Länk här
[länk]

Du kan ju även titta på ditt elnätsbolags grunddata på dina "Mina sidor" hos ditt elnätsbolag, där ser du vad deras elmätare mäter för data(kWh timvis).

Var i landet har du din anläggning, Gällivare eller Ystad?

Hej,
Vi befinner oss i malmö-trakten. Har även jämfört med mina föräldrarsanläggning som är aningen mindre än vår och produktionsdatan stämmer väl överens med deras.

Stapeldiagramen är från Greenely men rådatan är för produktion från Solaredge-appen (som matchar perfekt med vad jag har i Greenely) och förbrukningen/inköpt kommer från nätbolaget.

Nätbolaget har skickat över sin mätdata, vilket stämmer överens med det jag ser i Greenely men de visar ju endast vad jag har köpt, inte vad jag nödvändigtvis förbrukar. Enligt dem så skulle jag ju öka min förbrukning med 2-6x under de timmarna solen lyser, trots att vi inte är hemma just nu.
 
Uppdatering:
Provade att slå av all el i huset genom huvudbrytaren, trots det såldes endast 1/3 av producerad el vilket bekräftar att något är fel. Dagen efter registrerades även försäljning av el kl 4-5 på morgonen, vilket självklart inte skedde givet att solen går upp 06:30.

Nätägaren säger det inte är deras fel, de kan skicka ut en elektriker mot kostnad om det visar sig att inget är fel. Installatören säger exakt samma sak. Bägge två har ju incitament att sedan hävda att inget var deras fel och oavsett så kan jag ju inte veta i förväg vilken jag ska börja med.

Installatören har 5 års installationsgaranti. Är det någon som vet om man får villkora garantin med att om det inte är något fel så får man stå för kostnaderna?

Är det allmänna reklamationsnämnden som är nästa steg annars?
 
S SvenJOPP skrev:
Är det allmänna reklamationsnämnden som är nästa steg annars?
Bra fråga! ARN har ett gränsvärde på 500 kr. Konflikter under det tar de inte i. Det beloppet bör kanske stämma till viss eftertanke. Det du håller på med nu är så små saker att de sannolikt ryms i kategorin mätfel. Vänta tills anläggningen faktiskt producerar mer än försumbart innan du går vidare med något.
 
Vad är grundproblemet här egentligen, du säljer inte all överskottsproduktion ?
Berätta mer om din anläggning inkl. bilder:
Installatör
Vilka paneler
Vilken växelriktare
Huvudsäkring
Väderstreck som panelerna ligger mot
Taklutning
Har du separat smartmätare ?
Hur ser det ut i mätarskåpet där din AC kabel är ansluten, eller är din anläggning ansluten via undercentral ?
När bytte din nätägare mätaren ?
 
S SvenJOPP skrev:
Uppdatering:
Provade att slå av all el i huset genom huvudbrytaren, trots det såldes endast 1/3 av producerad el vilket bekräftar att något är fel. Dagen efter registrerades även försäljning av el kl 4-5 på morgonen, vilket självklart inte skedde givet att solen går upp 06:30.

Nätägaren säger det inte är deras fel, de kan skicka ut en elektriker mot kostnad om det visar sig att inget är fel. Installatören säger exakt samma sak. Bägge två har ju incitament att sedan hävda att inget var deras fel och oavsett så kan jag ju inte veta i förväg vilken jag ska börja med.

Installatören har 5 års installationsgaranti. Är det någon som vet om man får villkora garantin med att om det inte är något fel så får man stå för kostnaderna?

Är det allmänna reklamationsnämnden som är nästa steg annars?
Det låter litegrann som att man förväxlat två faser någonstans, då kan mätaren få för sig att två faser "tar ut varandra" i mätningen så mätaren bara mäter en fas (förenklat förklarat). Det kan vara elmätaren som är felmonterad, där man förväxlat ut och in på två faser (det skulle kunna förklara produktionen nattetid, men är kanske inte så troligt), eller att fasföljden i din anläggning är fel.

En felmonterad elmätare är nätägarens ansvar, men det kan vara stökigt att få dem att acceptera att mätaren är felmonterad. Man måste t.ex. bryta plomberingen för att konstatera om den är felkopplad eller inte, och det brukar sällan vara populärt hos nätägaren. Nu gissar jag att du har en direktmätt anläggning med max 63 A säkring, men om du har säkring på 80 A eller högre kan det också vara felvända mättrafos, det ger också konstiga effekter i mätningen. Det är också nätägarens ansvar, och ska kontrolleras regelbundet av nätägaren.

Fel fasföljd i din anläggning är ditt problem att lösa, med en elektrikers hjälp. Normalt spelar fasföljden ingen roll i ett hem, man har oftast bara rent resistiva flerfasförbrukare (elelement, vvb och liknande) och enfasförbrukare bryr sig inte alls om fasföljd, men en trefasmotor skulle snurra åt fel håll. Det gör att man inte ser problemet förrän vedkapen snurrar åt fel håll eller man monterar solpaneler och inte får förväntat resultat. Jag kan tycka att solpanelsinstallatören borde kolla fasföljden i anläggningen vid installation och inte bara anta att det är rätt fasföljd, men man kan ju diskutera om vidare felsökning och åtgärd ska ingå i kostnaden eller inte.

Om du har en tillräckligt ny/smart mätare borde du kunna se strömriktning på respektive fas i mätarens display, men du måste kanske läsa manualen till elmätaren för att bli klok på hur du får fram det. Alternativt kan du få fram det via HAN-porten, om elmätaren har en sådan. Om man blir klokare av det vet jag inte.

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av felsökning på anläggningar, jag har bara sett effekterna av det i mätinsamlingen hos nätägaren jag jobbade hos tidigare. Titt som tätt dök det upp liknande problem du har nu, och det var i princip alltid någon av de två felen jag beskrivit ovan.

Jag hoppas du får ordning på mätningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.