B bygges skrev:
Om man läser hela beslutet från ESV förstår man att grundproblematiken är ett relativt ungt och naivt företag som nog inte helt tycks förstå den verklighet de verkar i. Man "tycker", "anser" och "tror" och är av uppfattningen att man har en tekniskt mer avancerad produkt och att det är jämställt med en bättre produkt ur dessa säkerhetsaspekter.

Man har haft lång tid i kontakt med ESV att komma med konkreta förslag hur åtgärder ska vidtas. Man har presenterat teknisk dokumentation som påvisar fler brister än vad ESVs testar visat. Man framför helt löjeväckande argument till en myndighet som granskar regelverk så som

"I yttrandet framhåller Easee AS att utrustningen ska anses vara säker då företaget bland annat inte fått in några klagomål från konsumenter och att de enligt loggar kan se att det genomförts ett stort antal lyckade laddningar."

Rent tekniskt kan man fråga sig hur det ska vara möjligt att åtgärda felen utan att skicka ut helt nya Charge Berry till alla kunder. Jag tror inte att företaget överlever om detta beslut sprider sig till andra länder, endast den negativa publiciteten i sig har ju möjlighet att sätta käppar i hjulet för fortsatt verksamhet.

Den enda trösten för Easee är att jag knappast tror de är ensamma om man skulle göra en mer omfattande utredning av produkter i en omogen bransch som detta med många startup-företag.
Min oro är att jag köper en ny och liknande problematik uppstår. Såg nu att ESV håller på med någon provning av ytterligare laddboxar sedan något år tillbaka. De flesta företag inom denna branschen är väl förhållandevis unga, kanske fler fel uppdagas hos andra tillverkare?

Kanske är överdrivet orolig, men det är ju sega pengar som jag nu antar man får räkna som förlorade. Känner i vilket fall att jag behöver läsa på mer om detta inför nästa köp än att bara googla på bäst i test.
 
B
L lbgu skrev:
Fast det är väl deras enda chans till överlevnad så att de gör det förstår jag. Bara kostnaden för att återkalla/justera alla boxar lär ju kunna driva dem i konkurs. Fast även om de skulle klara det så innebär ju säljstoppet att en väldigt stor del av deras inkomster bara försvinner och de lär ju ha kvar en massa kostnader och osålda lager. Så ingen rolig finansiell framtid. Så deras enda chans är nog att försöka få beslutet hävt.
Det här är kommentaren från deras högst ansvariga i artikeln från dn.no

"De tre grundarna upprördes på tisdagskvällen av det svenska beslutet.

– Jag borde verkligen ha sett att situationen var annorlunda, säger Jonas Helmikstøl."

Att få den insikten, i detta ärende, som varit pågående i ca 1 års tid, dagen man får besked från ESV, det tyder på en obegriplig nonchalans, oförmåga att förstå den bransch man verkar i och ovilja att planera för ett annat scenario än att man själv har rätt och en granskande myndighet fel.

Läser man ESVs rapport är det ganska svårt att se hur en överklagan ska kunna komma tillrätta med de brister som påpekas.
 
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
I Infan skrev:
Min oro är att jag köper en ny och liknande problematik uppstår. Såg nu att ESV håller på med någon provning av ytterligare laddboxar sedan något år tillbaka. De flesta företag inom denna branschen är väl förhållandevis unga, kanske fler fel uppdagas hos andra tillverkare?

Kanske är överdrivet orolig, men det är ju sega pengar som jag nu antar man får räkna som förlorade. Känner i vilket fall att jag behöver läsa på mer om detta inför nästa köp än att bara googla på bäst i test.
Eller bygg din egen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skulle snarare säga att deras enda chans att få förbudet hävt är att ta fram en åtgärdsplan så att de kan börja sälja igen.
Fast då måste de bekosta återkallelser/reparationer vilket de knappast har råd med i en situation där de ingående pengaströmmarna mer eller mindre sinar. Ingen tror nog att de kan komma undan med att typ sätta upp en klisterlapp på laddarna som säger något.
Så jag tror det är kört för dem i vilket fall, men de har kanske en mikroskopiskt chans ifall de satsar på juridiken, så därför förstår jag att de gör det.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det är nog kört vilket som. De tror nog att de har störst chans denna vägen, även om den är försumbar.
I bästa fall gör de både och. Alltså både tar fram en åtgärdsplan och överklagar.
 
Nissens Nissens skrev:
I bästa fall gör de både och. Alltså både tar fram en åtgärdsplan och överklagar.
Åtgärdsplanen kostar mer pengar än de har...
 
Nissens
L lbgu skrev:
Fast då måste de bekosta återkallelser/reparationer vilket de knappast har råd med i en situation där de ingående pengaströmmarna mer eller mindre sinar. Ingen tror nog att de kan komma undan med att typ sätta upp en klisterlapp på laddarna som säger något.
Så jag tror det är kört för dem i vilket fall, men de har kanske en mikroskopiskt chans ifall de satsar på juridiken, så därför förstår jag att de gör det.
Nja, om de får ordning på befintliga osålda laddboxar så kan de ju få börja sälja dem kanske. Antagligen kan det krävas en åtgärdsplan för de som redan är på marknaden, men själva genomförandet är ju orimligt att kräva för att häva säljstoppet.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Åtgärdsplanen kostar mer pengar än de har...
Nej, men att genomföra den gör det. Själva åtgärdsplanen är inte så kostsam…
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, om de får ordning på befintliga osålda laddboxar så kan de ju få börja sälja dem kanske. Antagligen kan det krävas en åtgärdsplan för de som redan är på marknaden, men själva genomförandet är ju orimligt att kräva för att häva säljstoppet.
Fast lär inte det ta rätt lång tid. Nya tester måste väl utföras. ESV ska fås att upphäva säljstoppet. Kommer att ta i bästa fall några månader antagligen mycket längre tid. Sen är ju problemet att de får så mycket dålig publicitet så de lär få svårt att sälja sina boxar med bra marginal.
 
Finns det någon teknisk djupdykande beskrivning på easee konstruktion?
De har sparat på flera kg koppar och plast har jag läst. Nybyeknologi.
Halvledarreläer isf elektromekaniska?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det någon teknisk djupdykande beskrivning på easee konstruktion?
De har sparat på flera kg koppar och plast har jag läst. Nybyeknologi.
Halvledarreläer isf elektromekaniska?
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det någon teknisk djupdykande beskrivning på easee konstruktion?
De har sparat på flera kg koppar och plast har jag läst. Nybyeknologi.
Halvledarreläer isf elektromekaniska?
Den delen av dokumentationen är ju normalt företagets hemligheter och är förstås sekretessbelagda när ESV begärt in dem. Men att de skulle sparat in på flera kg koppar i en box som i princip behöver ha kontaktor, jordfelsbrytare och lite styrelektronik håller jag för osannolikt...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
L lbgu skrev:
Fast lär inte det ta rätt lång tid. Nya tester måste väl utföras. ESV ska fås att upphäva säljstoppet. Kommer att ta i bästa fall några månader antagligen mycket längre tid. Sen är ju problemet att de får så mycket dålig publicitet så de lär få svårt att sälja sina boxar med bra marginal.
Jo, det tar tid. Men det tar sannolikt ännu mer tid att överklaga myndighetsbeslutet och därefter ta fram en åtgärdsplan… men de kanske gör det parallellt.

Känns inte så troligt att beslutet ändras utan att de gör någon åtgärd…

Easee borde ha sett detta komma under det året de hade kommunikation med Esv…Esv’s testresultat fick ju Easee del av redan 2 juni 2022…
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
En installation av en box kostar så här:
- Easee laddbox. 6 195 kr med installation
Där är då arbetet med installationen rabatterat av svenska staten.

Om vi gissar att en installation av JFB typ2 kostar ca 3kkr inklusive själva JFB:n och att de kommer undan med det, då har man med 100 000 sålda enheter i Sverige en kostnad om 300 miljoner kronor bara i Sverige. Jag gissar att de kommer att lägga en del av den kostnaden på de som installerat boxarna, men låt säga att de åker på 200 miljoner kronor. Så länge det bara är i Sverige så klarar de sig nog, men om detta gäller alla installerade boxar i EU/EES då går bolaget omkull och kostnaden hamnar helt hos elfirmorna som sålt boxarna...
Kul om elfirmorna får chansen att stå för den garanti som ofta omnämns i elmaterial (ocker) trådar.
Många glada montörer som försvarat systemet som äntligen får åka ut på "garanti jobb". :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hullefar och 10 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det någon teknisk djupdykande beskrivning på easee konstruktion?
De har sparat på flera kg koppar och plast har jag läst. Nybyeknologi.
Halvledarreläer isf elektromekaniska?
Nä några kg koppar har de knappast sparat. Och inga SSRer utan vanliga elmek relän dom dessutom har för kort brytavstånd.
I övrigt finns det inte så mycket konkret om innehållet, men är ju rätt lätt att gissa det mesta.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
En annan rätt intressant fråga blir hur dyrt det blir för de som måste köpa en ny laddbox själva för att elektriker och Easee inte hanterar garantin?

Enligt Naturvårdsverket så kan man inte få bidrag två gånger:
- https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/

En Zaptec go kostar runt 5500kr, varav hälften är bidrag, men en prispressad laddbox blir nog lite billigare. Ca 10kkr extra åker folk på i så fall.

De på laddboxar specialiserade elfirmor som installerat många Easee laddboxar lär ju inte heller de överleva om de skall ta tillbaka boxarna för egen kostnad. Elfirmor med enstaka boxar sålda klarar sig.

Detta kommer att slå stort och brett...
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.