pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de kan ju inte uttala sig på något annat sätt innan beslut tagits.
Eller är de enbart mycket artiga mot sina svenska kollegor...?
Och har en helt annan åsikt i sakfrågan.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag som lekman har svårt att bedöma risken i det här. Jag behöver ladda i princip varje dag och enligt Easee själva ska det ju fortfarande inte vara några problem. Hade det inte varit några problem hade ju å andra sidan produkten inte blivit säljstoppad.

Är det någon ide att sätta in en separat jfb för laddboxen? Som jag förstår är det bara en del av problematiken? Kanske är det bättre att lägga dessa pengar på en ny box istället..
 
S swirve skrev:
Självklart kommer Nkom göra samma bedömning som ESV gjort. (och som jag gjort x antal sidor tidigare)
Det vete tusan?.... då borde man ha gjort det här samordnat.
Det är för höga insatser.. och ingen kina-junkpryl
 
P paralun skrev:
Det vete tusan?.... då borde man ha gjort det här samordnat.
Det är för höga insatser.. och ingen kina-junkpryl
Du fattar ju fortfarande inte hur det här fungerar...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Du fattar ju fortfarande inte hur det här fungerar...
Jo jag vet att det kan bli knas mellan olika länders myndigheter och det förefaller så med det här fallet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B
I Infan skrev:
Jag som lekman har svårt att bedöma risken i det här. Jag behöver ladda i princip varje dag och enligt Easee själva ska det ju fortfarande inte vara några problem. Hade det inte varit några problem hade ju å andra sidan produkten inte blivit säljstoppad.

Är det någon ide att sätta in en separat jfb för laddboxen? Som jag förstår är det bara en del av problematiken? Kanske är det bättre att lägga dessa pengar på en ny box istället..
Om man läser hela beslutet från ESV förstår man att grundproblematiken är ett relativt ungt och naivt företag som nog inte helt tycks förstå den verklighet de verkar i. Man "tycker", "anser" och "tror" och är av uppfattningen att man har en tekniskt mer avancerad produkt och att det är jämställt med en bättre produkt ur dessa säkerhetsaspekter.

Man har haft lång tid i kontakt med ESV att komma med konkreta förslag hur åtgärder ska vidtas. Man har presenterat teknisk dokumentation som påvisar fler brister än vad ESVs testar visat. Man framför helt löjeväckande argument till en myndighet som granskar regelverk så som

"I yttrandet framhåller Easee AS att utrustningen ska anses vara säker då företaget bland annat inte fått in några klagomål från konsumenter och att de enligt loggar kan se att det genomförts ett stort antal lyckade laddningar."

Rent tekniskt kan man fråga sig hur det ska vara möjligt att åtgärda felen utan att skicka ut helt nya Charge Berry till alla kunder. Jag tror inte att företaget överlever om detta beslut sprider sig till andra länder, endast den negativa publiciteten i sig har ju möjlighet att sätta käppar i hjulet för fortsatt verksamhet.

Den enda trösten för Easee är att jag knappast tror de är ensamma om man skulle göra en mer omfattande utredning av produkter i en omogen bransch som detta med många startup-företag.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Om man läser hela beslutet från ESV förstår man att grundproblematiken är ett relativt ungt och naivt företag som nog inte helt tycks förstå den verklighet de verkar i. Man "tycker", "anser" och "tror" och är av uppfattningen att man har en tekniskt mer avancerad produkt och att det är jämställt med en bättre produkt ur dessa säkerhetsaspekter.

Man har haft lång tid i kontakt med ESV att komma med konkreta förslag hur åtgärder ska vidtas. Man har presenterat teknisk dokumentation som påvisar fler brister än vad ESVs testar visat. Man framför helt löjeväckande argument till en myndighet som granskar regelverk så som

"I yttrandet framhåller Easee AS att utrustningen ska anses vara säker då företaget bland annat inte fått in några klagomål från konsumenter och att de enligt loggar kan se att det genomförts ett stort antal lyckade laddningar."

Rent tekniskt kan man fråga sig hur det ska vara möjligt att åtgärda felen utan att skicka ut helt nya Charge Berry till alla kunder. Jag tror inte att företaget överlever om detta beslut sprider sig till andra länder, endast den negativa publiciteten i sig har ju möjlighet att sätta käppar i hjulet för fortsatt verksamhet.

Den enda trösten för Easee är att jag knappast tror de är ensamma om man skulle göra en mer omfattande utredning av produkter i en omogen bransch som detta med många startup-företag.
Precis. Här känns det skönt att man bygger sina egna laddboxar med standardkomponenter för en bråkdel av kostnaden. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Här känns det skönt att man bygger sina egna laddboxar med standardkomponenter för en bråkdel av kostnaden. ;)
För mig förefaller det mer som ett gäng yngre välutbildade människor med nytänkade som slåss mot gamla väderkvarnar. Flera har sin bakgrund i Zaptec.

En bra bild på gänget i "situation room" från i går kväll.
https://www.dn.no/teknologi/easee/e...er-stanser-salget-av-easee-ladere/2-1-1419589
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
För mig förefaller det mer som ett gäng yngre välutbildade människor med nytänkade som slåss mot gamla väderkvarnar. Flera har sin bakgrund i Zaptec.

En bra bild på gänget i "situation room" från i går kväll.
[länk]
När det gäller denna typ av frågor så skall man alltid se till att vara på den säkra sidan. Se till att myndigheterna godkänner lösningen innan du tar med den. Erfarenhet skall ej föraktas
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
För mig förefaller det mer som ett gäng yngre välutbildade människor med nytänkade som slåss mot gamla väderkvarnar. Flera har sin bakgrund i Zaptec.

En bra bild på gänget i "situation room" från i går kväll.
[länk]
Men ge dig! Oavsett ålder eller utbildning har man samma regler och lagar att förhålla sig till.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När det gäller denna typ av frågor så skall man alltid se till att vara på den säkra sidan. Se till att myndigheterna godkänner lösningen innan du tar med den. Erfarenhet skall ej föraktas
Jo vi får se men jag får intrycket att det saknas viktiga pusselbitar...
För varje beslut en myndighet tar så måste man ju göra en risk/nytta/konsekvensbedömning.
Här blir ju konsekvenserna mycket stora och laddboxen förefaller ju säker med 580000 sålda enheter.
 
P paralun skrev:
Jo vi får se men jag får intrycket att det saknas viktiga pusselbitar...
För varje beslut en myndighet tar så måste man ju göra en risk/nytta/konsekvensbedömning.
Här blir ju konsekvenserna mycket stora och laddboxen förefaller ju säker med 580000 sålda enheter.
Säkerheten är inte så viktig när man har ett reglemente att förhålla sig till. Finns det regler så finns det regler. Om folks skulle få göra godtyckliga tolkningar så skulle det bli vilda västern av det. Regler är till för att man skall veta vad som är OK för att undvika tolkningar varje gång. Därefter gör man stickprover...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
B
P paralun skrev:
Jo vi får se men jag får intrycket att det saknas viktiga pusselbitar...
För varje beslut en myndighet tar så måste man ju göra en risk/nytta/konsekvensbedömning.
Här blir ju konsekvenserna mycket stora och laddboxen förefaller ju säker med 580000 sålda enheter.
Är det inte bättre att undvika kommentera än att skriva saker som detta? Det är en riskbedömning ESV har gjort. Har du läst deras rapport och svar från Easee? Konsekvenserna blir väl ännu större om t.ex. reläkontakter i JFB svetsar ihop pga för korta avstånd. Vad har det för relevans att det är 580.000 sålda enheter som är max ett par år gamla med bilar som också är max ett par år gamla? Detta är utrustning som ska hålla i minst 10-15 år och där det i Europa finns ca 400 miljoner fordon som i framtiden ska laddas.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi får se men jag får intrycket att det saknas viktiga pusselbitar...
För varje beslut en myndighet tar så måste man ju göra en risk/nytta/konsekvensbedömning.
Här blir ju konsekvenserna mycket stora och laddboxen förefaller ju säker med 580000 sålda enheter.
Enligt artikel från DN.no, 700 000st...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Säkerheten är inte så viktig när man har ett reglemente att förhålla sig till. Finns det regler så finns det regler. Om folks skulle få göra godtyckliga tolkningar så skulle det bli vilda västern av det. Regler är till för att man skall veta vad som är OK för att undvika tolkningar varje gång. Därefter gör man stickprover...
Jo vi får se.... Nkom borde ha digitala arkivet fullt med info samt kommunikation om/med just Easee.
Så varför beslutade inte Nkom direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.