jo varför jag frågade var för att vår bergvärmepump Nibe fighter gick sönder på julafton, den var 15 år gammal. Vi kollar på ny och då det inte är optimala förutsättningar med vår uppvärmningssystem så undrar jag om det är någon som har liknande erfarenhet. i början gav den inte så mycket hjälp utan vi fick använda element också som stödvärme. sen var det något som gick sönder och den teknikern som reparerade skruvade upp den eller något så då gick den super bra, tills nytt problem uppstod med rusning av temperaturen reparation och dödsstöten nu på julafton. Hålet är 140 men räknas som 120 enligt sambon som är mer insatt än jag och egentligen borde vara den som skriver. Nu har vi fått offert på en Daikin som inte behöver så djupt hål och leveranstiden var 3 månader mot nibes 8 månader. Så tillsvidare är det element som gäller och vattenkokare. som tur är så har vi dusch i bastun med varmvatten beredare. vår elförbrukning har inte höljts så det är helt klar varmvattnet som drar mycket.
 
Någon som har luftflödena på denna?
 
  • Industriell etikett på maskindel, text och siffror, sliten, mörk bakgrund, metallisk ytstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ampe skrev:
Någon som har luftflödena på denna?
Tror det står i "manualen" till huset. Finns postad här i tråden om jag inte missminner mig.
 
T Tooth skrev:
Tror det står i "manualen" till huset. Finns postad här i tråden om jag inte missminner mig.
I min manual står det 1600 m3/h men det står också att den fläkten ska dra 110 W. När jag mätt ligger det lite över 500 w så vet inte om det är samma fläkt.
 
Jag bor i ett Functurahus sedan nästan 50 år.
Kan varmt rekommendera detta. Mycket energisnål uppvärmning. Huset är på 153 m2. Köptes 108m2, tillbyggt 45m2.
Tillbyggnaden är gjord på "vanligt" sätt, men då värmen faktiskt är vattenburen, så kopplade min man(som var rörläggare) in vanliga radiatorer till det befintliga värmesystemet. Han installerade även en luft/vatten värmepump och en handdukstork i badrummet kopplad till värmesystemet.
Energiåtgång 2022, ca 10.000 kWh totalt.
Det måste väl anses bra.
Jag är i alla fall nöjd.
 
  • Gilla
Sunnanlid och 2 till
  • Laddar…
Min fru köpte ett Jungahus 2011. Tillbyggt med sektioner två gånger av tidigare ägare, nu ca 160 m2. Vi döpte det till finlandsfärjan första året då mullret från fläkten som kör runt luften mellan vind ned i golv lät så. Vi rengjorde radiatorn och rensade lite isolering i kanalen och sen blev det något tystare. Man vänjer sig ju med tiden.
Värmesystemet är bytt från olja/elpatron till en större luft/vattenpump som fungerar bra. Samtidigt bytte vi ventilationen till en som styrs av köksfläkten med möjlighet att reglera i olika steg. Allt detta fungerar som det ska även om värmen är klenare ju längre bort från centralkanalen man kommer. Våra runda reglerventiler står alla i läge 1, dvs fullt öppet.

För sex år sedan byttes fönstren på ena sidan som såg ut att ha gjort sitt. Man såg att träkarmarna som håller fönstren fått en del vatten på sig. På två ställen ut mot gatan läckte det vid viss väderlek och regn från syd in vid ovankant fönster. Det där läckaget blev mindre då vi målade om hela huset inkl plåttaket för fem år sedan men försvann inte helt. Samtidigt tog vi bort de kraftiga ränndalarna som tjänade som avvattning och monterade vanliga stuprör.

I höstas hade vi en snickare till hjälp som lyfte nockplåten utefter hela husets längd och limmade expanderande list/takband och återmonterade nockplåten. Sedan dess inget vatten in ovan fönstren. Tills nu i veckan då det kom ordentligt i ena fönstret (en halv hink på ett halvt dygn (!). Visserligen busväder men man börjar undra ... Som flera andra härinne i tråden så finner vi inget vatten uppe på krypvinden. Utsidan är tätad med en UV-beständig klar tätmassa för säkerhets skull ifall slagregn letade sig in via vägg. Där kommer inget in.

Nu kliar vi oss i huvudet. Popnitar? Måste upp och kolla när det blir väder igen. Annars nytt yttertak. Känns lite onödigt då taket är hur fint som helst och lär klara hundra år till...

Finns det mer input här vad gäller vattenläckage? Hur löste ni problemen?

Med vänlig hälsning från Kvänum
 
F Finlandsfärjan skrev:
Min fru köpte ett Jungahus 2011. Tillbyggt med sektioner två gånger av tidigare ägare, nu ca 160 m2. Vi döpte det till finlandsfärjan första året då mullret från fläkten som kör runt luften mellan vind ned i golv lät så. Vi rengjorde radiatorn och rensade lite isolering i kanalen och sen blev det något tystare. Man vänjer sig ju med tiden.
Värmesystemet är bytt från olja/elpatron till en större luft/vattenpump som fungerar bra. Samtidigt bytte vi ventilationen till en som styrs av köksfläkten med möjlighet att reglera i olika steg. Allt detta fungerar som det ska även om värmen är klenare ju längre bort från centralkanalen man kommer. Våra runda reglerventiler står alla i läge 1, dvs fullt öppet.

För sex år sedan byttes fönstren på ena sidan som såg ut att ha gjort sitt. Man såg att träkarmarna som håller fönstren fått en del vatten på sig. På två ställen ut mot gatan läckte det vid viss väderlek och regn från syd in vid ovankant fönster. Det där läckaget blev mindre då vi målade om hela huset inkl plåttaket för fem år sedan men försvann inte helt. Samtidigt tog vi bort de kraftiga ränndalarna som tjänade som avvattning och monterade vanliga stuprör.

I höstas hade vi en snickare till hjälp som lyfte nockplåten utefter hela husets längd och limmade expanderande list/takband och återmonterade nockplåten. Sedan dess inget vatten in ovan fönstren. Tills nu i veckan då det kom ordentligt i ena fönstret (en halv hink på ett halvt dygn (!). Visserligen busväder men man börjar undra ... Som flera andra härinne i tråden så finner vi inget vatten uppe på krypvinden. Utsidan är tätad med en UV-beständig klar tätmassa för säkerhets skull ifall slagregn letade sig in via vägg. Där kommer inget in.

Nu kliar vi oss i huvudet. Popnitar? Måste upp och kolla när det blir väder igen. Annars nytt yttertak. Känns lite onödigt då taket är hur fint som helst och lär klara hundra år till...

Finns det mer input här vad gäller vattenläckage? Hur löste ni problemen?

Med vänlig hälsning från Kvänum
Vi har haft läckage likt dig. Tog låång tid innan vi hittade läckan. Första gången var det en popnit som hade lossat. Satte i en plåtskruv och det har inte läckt sedan dess.

Andra gången gjorde vi rent taket med kraftig högtryck och en firma målade om.
Denna gången var det högtryckstvätten som var boven. Tätning (gammal) runt skorsten och andra ställen hade börjat lossa. Följde läckornas kanal eller hur man säger och tätade allt misstänkt och efter det läcker det ingenting längre. Denna gången kom det till vinden men det var för att det kom vatten via nock som vandrade till skorsten och ner via skorsten till vind.
 
  • Gilla
Finlandsfärjan
  • Laddar…
M MathiasFurst skrev:
Vi har haft läckage likt dig. Tog låång tid innan vi hittade läckan. Första gången var det en popnit som hade lossat. Satte i en plåtskruv och det har inte läckt sedan dess.

Andra gången gjorde vi rent taket med kraftig högtryck och en firma målade om.
Denna gången var det högtryckstvätten som var boven. Tätning (gammal) runt skorsten och andra ställen hade börjat lossa. Följde läckornas kanal eller hur man säger och tätade allt misstänkt och efter det läcker det ingenting längre. Denna gången kom det till vinden men det var för att det kom vatten via nock som vandrade till skorsten och ner via skorsten till vind.
Tack för svar! På vårt hus är alla genomföringar på motsatt sida, alltså skorsten, fläkt osv och där läcker det noll.
Skall upp nästa soliga dag och leta undermåliga skruv. Takplåten ligger ju med en hel dal överlapp så där borde det inte smyga in något.

Med vänlig hälsning,
 
F Finlandsfärjan skrev:
Min fru köpte ett Jungahus 2011. Tillbyggt med sektioner två gånger av tidigare ägare, nu ca 160 m2. Vi döpte det till finlandsfärjan första året då mullret från fläkten som kör runt luften mellan vind ned i golv lät så. Vi rengjorde radiatorn och rensade lite isolering i kanalen och sen blev det något tystare. Man vänjer sig ju med tiden.
Värmesystemet är bytt från olja/elpatron till en större luft/vattenpump som fungerar bra. Samtidigt bytte vi ventilationen till en som styrs av köksfläkten med möjlighet att reglera i olika steg. Allt detta fungerar som det ska även om värmen är klenare ju längre bort från centralkanalen man kommer. Våra runda reglerventiler står alla i läge 1, dvs fullt öppet.

För sex år sedan byttes fönstren på ena sidan som såg ut att ha gjort sitt. Man såg att träkarmarna som håller fönstren fått en del vatten på sig. På två ställen ut mot gatan läckte det vid viss väderlek och regn från syd in vid ovankant fönster. Det där läckaget blev mindre då vi målade om hela huset inkl plåttaket för fem år sedan men försvann inte helt. Samtidigt tog vi bort de kraftiga ränndalarna som tjänade som avvattning och monterade vanliga stuprör.

I höstas hade vi en snickare till hjälp som lyfte nockplåten utefter hela husets längd och limmade expanderande list/takband och återmonterade nockplåten. Sedan dess inget vatten in ovan fönstren. Tills nu i veckan då det kom ordentligt i ena fönstret (en halv hink på ett halvt dygn (!). Visserligen busväder men man börjar undra ... Som flera andra härinne i tråden så finner vi inget vatten uppe på krypvinden. Utsidan är tätad med en UV-beständig klar tätmassa för säkerhets skull ifall slagregn letade sig in via vägg. Där kommer inget in.

Nu kliar vi oss i huvudet. Popnitar? Måste upp och kolla när det blir väder igen. Annars nytt yttertak. Känns lite onödigt då taket är hur fint som helst och lär klara hundra år till...

Finns det mer input här vad gäller vattenläckage? Hur löste ni problemen?

Med vänlig hälsning från Kvänum

Fick aldrig bukt med det för oss.
Jag tror det låg i skarvarna längst med huset på ena sidan främst.
Men det kom in på bägge sidor av vårt hus.
Dock skadade det bara 2 rum grovt, men har renoverat sen dess.
I vart fall.
Lösningen var att ta in firma från Tibro som la ett nytt planja tak ovanpå befintligt tak, vi förlängde lite och la nya rännor, så det gamla både tak samt stora tjocka rännorna är inbyggda under nya plåten.
Det kostade inte så mycket heller att göra just den lösningen, blev lite extra med att täppa till något hål och så fick plåtarbetare komma och fixa vid köksfläkten osv.
Men överlag mycket smidig lösning på problemet.
Nytt tak kanske var dags ändå, var original sedan 71.
 
  • Gilla
Ucklahoma och 1 till
  • Laddar…
Å åsture skrev:
I början av 1970-talet startade Junga Verkstäder AB Vara hustillverkning.
De lanserade ett helt unikt hus vad gäller byggnadssätt, byggmaterial och
uppvärmningsmetod. Huset byggdes till stora delar av plåt och isolering med
ett tomrum i golv och väggar där värmd luft sakta cirkulerar.
Moduler om 27 kvm tillverkades i fabriken i Vara helt färdiga med golvmattor, tapeter, målning,
skåp, elinstallationer, vvs. Utvändigt väggar och tak klart.
Frakt med specialtrailer, kranlyft över till förberedd grund, först gavelsektionen, sedan nästa
som anslöts med tätning och många bultar.
I mitt fall 5 sektioner 135 kvm, efter några få dagar med kompletterande arbeten kunde vi flytta in.
Vi bor fortfarande kvar i huset och trivs jättebra.
Av någon anledning lades tillverkningen så småningom ned.
Jag skulle så gärna vilja veta hur många hus som tillverkades, kanske Bo Fransson som
var representant för Junga den gången läser det här eller blir kontaktad av någon annan som
läser det här kunde höra av sig.
Men jag vill också höra med andra som bor i sådana här hus hur de har underhållit och eventuellt
förnyat och ändrat.
Detta är på sätt och vis ett upprop, kanske vi kan bilda någon sorts sammanslutning och
utbyta erfarenheter.
Även ni som känner någon som bor i sådant här hus, tipsa dem.
PS Allt i Hemmet nov 1970, utsåg huset till "Årets Hus" och kallades då Functurahus
Jag bor i ett sånt hus sedan 50 år tillbaka. Har aldrig haft något läckage.
Jag blev kontaktad av några personer från Stockholm för ett par år sedan. De funderade på att ta upp produktionen igen.
Jag tror att plåten blev för dyr efter några års tillverkning.
Vi har målat huset efter nästan 45 år pga att det bleknat. Huset ligger ändå på västkusten med mycket sol och salta vindar.
Kan det bli bättre!
Nöjd husägare.
 
  • Gilla
LullLull
  • Laddar…
T Tvipeklev skrev:
Kan vara yttertaket som läcker hade samma på vårat hus , då var det en popnit som lossnat . Mvh Tobbe
Jag hade samma problem. Kunde vräka ner
K Kristian Björk-timm skrev:
Jo då även jag bor kvar i min plåtlåda..

Har ett "bekymmer" jag kan passa på att fråga om för att höra om fler råkat ut för det.
I vissa sammanhang så får jag in vatten över fönstren i vardagsrummet (grannen som har ett likadant hus har samma fenomen). Verkar inte regna in då det inte alltid kommer vatten när det regnar eller blåser på visst sätt eller dylikt. Funderar på om det kan vara någon typ av kondens. Dock är det ju en hel del vatten som kommer. Det kommer droppandes vid två av den inre plåtens kanaler. Har gått bet på att hitta någon orsak eller lösning hittills.
(om inte ta bort fönstersmygen och sätta en blomma under där det droppar räknas)..

/kristian
Jag hade samma problem. Kunde vräka ner ena dagen utan att det kom in ngt vatten. Annan dag m mindre regn... blött. Visade sig att packningarna runt ventiler på taket hade torkat. Var nog inte åtgärdade sedan -73. Nu är det i alla fall fixat.
 
ja har en anna fråga
Vi installerade en ny bergvärmepump Daikin i vårt funkturahus, installatören sade att vår befintliga uppvärmning inte skulle generera lika mycket effekt från den utan rekommenderade att vi skulle byta till radiatörer, nu vet vi inte om den är perfekt inställd heller då den inte fungerar bra, vi ska kolla det.
Är det någon annan som har bytt till vatten element? Golvvärmen kommer väl att ryka då också?
 
H Helena Kinnunen skrev:
ja har en anna fråga
Vi installerade en ny bergvärmepump Daikin i vårt funkturahus, installatören sade att vår befintliga uppvärmning inte skulle generera lika mycket effekt från den utan rekommenderade att vi skulle byta till radiatörer, nu vet vi inte om den är perfekt inställd heller då den inte fungerar bra, vi ska kolla det.
Är det någon annan som har bytt till vatten element? Golvvärmen kommer väl att ryka då också?
Det är ingen som kan svara på dins frågor i denna tråden heller utan att veta svaren på de motfrågor som ställs/ställdes i andra tråden,
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-fran-luftvaerme-till-vattenradiatorer-functurahus.503222/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen som kan svara på dins frågor i denna tråden heller utan att veta svaren på de motfrågor som ställs/ställdes i andra tråden,
[länk]
Jo, jag gjorde just det. Vet man vad ett jungahus är blir det lättare.
Hon bör anlita en annan firma som tar reda på hur dessa husen fungerar.
 
Hej på er!
Få se om detta inlägg hamnar rätt nu då 🙄
Vi överväger att bygga ett uterum ( vinter). Vi funderar på att sätta in skjut/fasadpartier( se bild) men antar att man måste växla av detta på ngt sätt med balk? Ingen annan som gjort nå liknande? Antar att en sakkunnig behöver räkna på bärigheten. Sen kanalen i väggarna vet jag inte hur det blir eftersom de försvinner..
Alternativ 1 är en helöppning ca 4 meter.
Alt 2 är att behålla mittenparti och sätta 2 separata partier på vardera sida.

Nån som har ngt inspel?
Hälsningar Andreas
 
  • Husfasad med Adventsstjärnor i fönster, öppen dörr, snötäckt bänk och mörklagt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus vy med fönsterstjärnor, krukväxter och utsikt över snötäckt trädgård vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.