D Daniel 109 skrev:
Efter som elsäkerhetsverket är elsäkerhetsverket så har de per definition rätt, även när de har fel. De borde komma med ett svar snart. Det gäller oavsett om det är rätt eller fel.
Det kanske vore så om det hette "Kungliga Elsäkerhetsverket" och vi levde i en envåldsmonarki.
Men nu är vi med i EU, och där finns det något som heter EU-direktiv, och ett av dem är LVD (Low Voltage Directive) som styr och harmoniserar hur elsäkerhet skall hanteras i de här produktgrupperna inom hela unionen. Om elsäkerhetsverket avviker väsentligt från direktivet, bör det därför finnas vägar att inleda ett ifrågasättande av dem på nationell- eller EU-nivå. Det förutsätter naturligtvis att man har något på fötterna och att man har en mycket djup plånbok och kan anlita tillräckligt bra jurister, men möjligheten bör finnas där.

Vi är kanske inte där ännu i det här fallet, men det ser ut av vad som framkommit att elsäkerhetsverkets uppfattning om standarders tillämpning skiljer sig från vad som uttryckligen står skrivet i EU:s LVD. Om det är avsiktligt och de framhärdar i det, eller om det är ett missförstånd som kommer att rättas till, kommer väl framtiden att utvisa i någon mån.
 
F
Easee har svarat.. klippt text från NyTeknik

När det gäller jordfel förklarar Easee att produkterna har ett inbyggt skydd. En digital sensor upptäcker felströmmar och strömmen bryts av en mikrokontroller, oavsett om det är växelström (AC) eller likström (DC) som tar fel väg till jord. Någon manuell testknapp finns inte, men skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen. Företaget skriver även att manualerna kommer att uppdateras för att tydligare specificera jordfelslösningen. Man kommer även att lägga till en funktion i en installationsapp som gör att installatören kan testa jordfelsfunktionen.

De produktstandarder som finns för jordfelsbrytare kräver att strömmen ska brytas elektromekaniskt, inte digitalt med hjälp av halvledare. Men det finns inga krav på att de här standarderna måste följas.
– Tillverkare har full rätt att utveckla egna lösningar, men då har de en tung bevisbörda att visa att den egna lösningen är tillräckligt säker, säger Joakim Grafström som är teknisk expert på organisationen SEK Svensk Elstandard, som ansvarar för standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige.

Elsäkerhetsverket utvärderar nu det svar Easee har skickat in, och räknar med att meddela sitt beslut inom några veckor. Innan dess ger myndigheten inga kommentarer.

Easee skriver i ett mejl till Ny Teknik att företaget välkomnar dialogen med Elsäkerhetsverket.

– Vi har över en halv miljon laddare installerade i Europa, och har data från 57,3 miljoner genomförda laddsessioner hittills. De siffrorna är tydliga bevis på att Easees teknik och funktionalitet ger trygg, säker och effektiv laddning, skriver Easees nordiska PR-chef Kenneth Bjerga i sitt mejl till Ny Teknik.


Jag har inte kompetens att bedömma svaret, ett svar som här uppenbarligen bara var ett naivt sammandrag men med tanke på att Easee gör en åtgärd i app och instruktioner så tror jag att dom kommer att trilla ur det här och landa på fötterna. Det är fö en ordentlig killgissning.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
F fsn skrev:
Easee har svarat.. klippt text från NyTeknik

När det gäller jordfel förklarar Easee att produkterna har ett inbyggt skydd. En digital sensor upptäcker felströmmar och strömmen bryts av en mikrokontroller, oavsett om det är växelström (AC) eller likström (DC) som tar fel väg till jord. Någon manuell testknapp finns inte, men skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen. Företaget skriver även att manualerna kommer att uppdateras för att tydligare specificera jordfelslösningen. Man kommer även att lägga till en funktion i en installationsapp som gör att installatören kan testa jordfelsfunktionen.

De produktstandarder som finns för jordfelsbrytare kräver att strömmen ska brytas elektromekaniskt, inte digitalt med hjälp av halvledare. Men det finns inga krav på att de här standarderna måste följas.
– Tillverkare har full rätt att utveckla egna lösningar, men då har de en tung bevisbörda att visa att den egna lösningen är tillräckligt säker, säger Joakim Grafström som är teknisk expert på organisationen SEK Svensk Elstandard, som ansvarar för standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige.

Elsäkerhetsverket utvärderar nu det svar Easee har skickat in, och räknar med att meddela sitt beslut inom några veckor. Innan dess ger myndigheten inga kommentarer.

Easee skriver i ett mejl till Ny Teknik att företaget välkomnar dialogen med Elsäkerhetsverket.

– Vi har över en halv miljon laddare installerade i Europa, och har data från 57,3 miljoner genomförda laddsessioner hittills. De siffrorna är tydliga bevis på att Easees teknik och funktionalitet ger trygg, säker och effektiv laddning, skriver Easees nordiska PR-chef Kenneth Bjerga i sitt mejl till Ny Teknik.


Jag har inte kompetens att bedömma svaret, ett svar som här uppenbarligen bara var ett naivt sammandrag men med tanke på att Easee gör en åtgärd i app och instruktioner så tror jag att dom kommer att trilla ur det här och landa på fötterna. Det är fö en ordentlig killgissning.
Jag har för mig att easee i sitt svar uttryckligen säger att frånkopplingen inte sker med mjukvara utan i en separat egen elektronisk krets. Det behövs någon form av halvledarelektronik för att detektera DC, så utan halvledare går inte där, det är bara AC som kan göras elektromekaniskt (strömmen som genereras i summaströmsensorns lindning går direkt till en elektromagnet som utlöser de fjäderbelastade kontakterna i en "klassisk" jordfelsbrytare).

Joakim Grafström företräder för övrigt den etablerade förståelsen av standardernas roll enligt EU:s LVD-direktiv, så vi får väl se om elsäkerhetsverket också anammar den.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Man kommer även att lägga till en funktion i en installationsapp som gör att installatören kan testa jordfelsfunktionen.
Så man måste ringa installatören, eller ha en stående bokning, för att testa jordfelsbrytaren regelbundet som standarden stipulerar?
 
H H.M.K. skrev:
Jag har för mig att easee i sitt svar uttryckligen säger att frånkopplingen inte sker med mjukvara utan i en separat egen elektronisk krets. Det behövs någon form av halvledarelektronik för att detektera DC, så utan halvledare går inte där, det är bara AC som kan göras elektromekaniskt (strömmen som genereras i summaströmsensorns lindning går direkt till en elektromagnet som utlöser de fjäderbelastade kontakterna i en "klassisk" jordfelsbrytare).
Jag tolkar "elektromekanisk frånkoppling" som själva strömbrytaren. Det du nämner är detektering av felström, och jag håller med om att halvledare troligen är nödvändiga för 6 mA DC.
 
useless useless skrev:
Så man måste ringa installatören, eller ha en stående bokning, för att testa jordfelsbrytaren regelbundet som standarden stipulerar?
Easee skriver att de kan lägga till testfunktion i användarappen också, men automatiskt test utförs varje gång man kopplar in bilen respektive var 24:e timme enligt vad som anges i IEC 62955, som också anger att man kan ha "manuell eller automatisk testfunktion". Eller betyder att man inte måste ha den manuella om man har den automatiska.
 
F
useless useless skrev:
Så man måste ringa installatören, eller ha en stående bokning, för att testa jordfelsbrytaren regelbundet som standarden stipulerar?
Exakt varför frågar du mig det?
 
F
”Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar.”

Lycka till…..
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Vad gäller med villaförsäkringen om det osannolika skulle hända och huset skulle brinna ner p.g.a. ett fel som gett denna produkten säljförbud?

Skulle inte försäkringsbolaget kunna hävda att ägaren varit oaktsam som fortsatt använda en produkt som haft kända fel?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Vad gäller med villaförsäkringen om det osannolika skulle hända och huset skulle brinna ner p.g.a. ett fel som gett denna produkten säljförbud?

Skulle inte försäkringsbolaget kunna hävda att ägaren varit oaktsam som fortsatt använda en produkt som haft kända fel?
Nu när detta är känt skulle det inte förvåna mig om försäkringsbolaget skulle använda detta till sin fördel. Men det kan nog bara försäkringsbolaget svara på skulle jag tro.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Nu när detta är känt skulle det inte förvåna mig om försäkringsbolaget skulle använda detta till sin fördel. Men det kan nog bara försäkringsbolaget svara på skulle jag tro.
Jag skulle bli väldigt förvånad om försäkringsbolag inte skulle nyttja detta för att slippa betala. Det är ett öppet mål...de försöker ofta krångla även om det är åt andra hållet. Jag tror att man får montera ett externt JFB till boxen och köpa läget. Eventuellt kan man få någon sorts kompensation från Easee för monteringen.
 
Zaptec steg över 20% på Oslobörsen nyss.
 
  • Gilla
EmilJac
  • Laddar…
Jag pratade just med Skårebo Electric som jag köpte boxen från. De sa att de har inte gör något med boxar de redan installerat, de kallar bara tillbaka sådana som inte hunnit bli installerade.
Varför de var så kunde han inte svara på…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.