Appendix Appendix skrev:
För övrigt..... var betongplattan oisolerad?

Är inte det det sämsta valet av grundläggning?
Ser isolerat ut. Jag hade dock valt att trycka ner golvvärme men det är jag det.

Fint hantverk vart det iaf men förväntar sig heller inget annat för 15miljoner!
 
  • Flygfoto av byggarbetsplats vid vatten med betongbil, byggmaterial, båtar och omgivande hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats vid vatten med arbetare, hus, brygga och havsutsikt i molnigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man blir ju tårögd av hantverket & detaljomsorgen.
Underbart att någon har råd och uppskattar när duktiga hantverkare får göra vad de kan.
Oftast ska det ju vara snabbt och billigt.
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Först när han sade det så på det viset tänkte jag att dom skulle ha betonggolv i huset, men vad blev det för golv när huset stod klart?

Sedan undrar jag vad gubben har gjort för klassresa, som en annan tog upp. Konstigt att ens nämna detta när han inte ens kan säga vad huset verkligen hade kostat. Skulle inte förvåna mig om dom gick över budget. med en hel del.

För min del blev det här för jobbigt att se på. En pelare som man döper till Atlas och en klassresa som man aldrig fick reda på. Huset var ärligt talat inget särskilt, mer än att det antagligen är överdrivet dyrt. Kvinnan i huset verkade själv inte lika entusiastisk över det hela.

Måste ändå säga att jag gillade Gerts inställning till saker i detta program. Rak och ganska tydlig med vad han tyckte.
Det är definitivt ett trägolv på bottenvåningen så den fantastiska betongen syns inte.
Ljust vardagsrum med havsutsikt, trägolv, soffa, matta, och lampa i skymning, förgrunden visar en dörrkarmdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
en klassresa som man aldrig fick reda på
Det sades väl att han för några år sedan hade sålt sin andel i det finansbolag som han varit med om att bygga upp och att detta hade förbättrat deras ekonomi väsentligt?
 
  • Gilla
roslagstorparen och 4 till
  • Laddar…
Fint hus, trevligt att se och det går verkligen ingen nöd på den familjen.
 
daddydj daddydj skrev:
Projektledaren var dock lite för stolt över den gjutna plattan för min smak. Höll ett brandtal på en minut över hur svårt det är. Lät som att han byggt Taj Mahal när det i själva verket var en helt vanlig platta.
Jag tror inte att han egentligen hade nån ambition att lyfta fram bentongplattan särskilt.
I en sån här produktion har de säkert filmat många timmar där de pratar om olika byggnadsdelar. Sen är det snubbarna som sitter och klipper det hela som styr hur programmet vinklas.

Iom hans bakgrund och nörderi kring timmer-arbete så tror jag inte att han brinner för betong egentligen
(pun unintended)
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 12 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag tror inte att han egentligen hade nån ambition att lyfta fram bentongplattan särskilt.
I en sån här produktion har de säkert filmat många timmar där de pratar om olika byggnadsdelar. Sen är det snubbarna som sitter och klipper det hela som styr hur programmet vinklas.

Iom hans bakgrund och nörderi kring timmer-arbete så tror jag inte att han brinner för betong egentligen
(pun unintended)
Då var det uselt klippt av redaktionen. Det var mycket yrkesskicklighet bakom många av momenten i bygget men plattan gick de all in på. Nästa vecka kanske de fokuserar på konsten att sätta upp gips på väggarna... :cool:
 
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Då var det uselt klippt av redaktionen. Det var mycket yrkesskicklighet bakom många av momenten i bygget men plattan gick de all in på. Nästa vecka kanske de fokuserar på konsten att sätta upp gips på väggarna... :cool:
Ja verkligen. I detta bygge skulle man ju inte ens ha synlig betong så det var helt onödigt att lägga tid på att prata om en helt vanlig betongplatta. Vi har ju sett andra byggen i serien där man velat ha polerad betong som färdig golvyta och där kan man ju såklart förstå att gjutningen får lite mer fokus.
 
  • Gilla
Viktualia och 3 till
  • Laddar…
M
P P-KAR skrev:
F
Sedan undrar jag vad gubben har gjort för klassresa, som en annan tog upp. Konstigt att ens nämna detta när han inte ens kan säga vad huset verkligen hade kostat. Skulle inte förvåna mig om dom gick över budget. med en hel del.
Google säger Söderberg och partners. Deras årliga vinst ligger runt 5-700msek. 3400 anställda.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Google säger Söderberg och partners. Deras årliga vinst ligger runt 5-700msek. 3400 anställda.
Jahaja, detta företag har jag själv att göra med till vardags. Där ser man, hehe.
 
M
P P-KAR skrev:
Jahaja, detta företag har jag själv att göra med till vardags. Där ser man, hehe.
Det har väl varit lite fusioner och uppköp i Söderberg, och husbyggarens roll i detta har jag ingen aning om. Det pratades ju om att han sålt sitt företag.
 
A
Häftigt bygge, kul att duktiga hantverkarna fick göra ett bra jobb. Tyckte också, tvärt emot Gert, att det var helrätt att bygga upp det i gammal stil. All cred till byggherrarna för detta!

Stolpverket var häftigt att följa, men jag undrar verkligen varför man valde att bygga på det viset. Blev inte alls fint invändigt. Men jag är sjukt imponerad av timmermännens arbete!

Det var lite för en gångs skull kul att höra Gerts kritik i slutet av programmet, jag undrar om klassresenärerna blev lite griniga? Jag hade nog varit det iaf, detta är ju ett häftigt och unikt bygga. :)
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Är det någon som har koll på vilka regler som gäller, vad gäller brandskydd i detta område? Jag förstår inte hur man kan få lov att bygga ett trähus 1 m från grannens trähus? Hur löser man sånt?
 
samovar
M mrberg72 skrev:
Är det någon som har koll på vilka regler som gäller, vad gäller brandskydd i detta område? Jag förstår inte hur man kan få lov att bygga ett trähus 1 m från grannens trähus? Hur löser man sånt?
Kan det ha att göra med detaljplanen för området ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Kan det ha att göra med detaljplanen för området ?
Troligtvis... men ändå konstigt? Trähus borde ju brinna lika bra var de än står? Det finns förvisso gott om vatten att släcka med :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.