HOBBY ARCHITECT
Varför inga bjälkar på övervåningen?
 
Blir spännande att se på det här ikväll. Ska själv bygga I stolpverk nu i sommar.
 
Äntligen ett färdigt hu... Nej, de hann inte färdigt i det här avsnittet heller. Oväntat. Börjar kännas som att det är planerat för att Husdrömmar ska kunna gå den enkla vägen och köra ett återbesöksavsnitt för att fylla ut tablån.

Respektfullt byggt hus som passar in väldigt bra. Något annat hade nog inte tillåtits där heller förvisso. Vore intressant att veta hur mycket huset hade kostat om det byggts med billigare metoder och material som amatörer som jag ändå inte ser skillnad på mot dessa dyrare metoder.
 
Bjor Bjor skrev:
Blir spännande att se på det här ikväll. Ska själv bygga I stolpverk nu i sommar.
Vad kul. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut. En fundering: ytterväggarna och dess isolering, hur byggs det i ett stolpverk så att väggen "andas hanterverk" och inte gipskänsla? Man vill ju såklart inte bygga in de fina stolparna men då ska man alltså sätta upp liggande reglar som man sedan sätter skivor på, eller? I bygget man följde på Husdrömmar så såg man att det sotra fönstret satt med en stolpe innanför. Det såg inte jättesnyggt ut tycker jag. I en lada eller uthus är det ju enkelt, då spikar man bara upp panel utanpå men
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Kan ingenting om dimensioner i dylika stolpverk, men tyckte det blev lite mycket emellanåt. Kändes lite ”hullerombuller” med vissa stolpar och öd av vissa strävor. Som sagt, vad vet jag….
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Som sagt , de mycket eleganta spännbanden har en tankevurpa i sig, synd på en så snygg konstruktion.
Hade ”enkelt” kunnat lösas med spännanordningar på alla fyra sidor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det var redan satt shims bakom smidet när de besökte det "färdiga" huset.
 
  • Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att gubben tyckte det var så ointressant att prata om vad huset hade kostat dom mot slutet, så lät det ju inte i början. Ska man hemlighetshålla sådant behöver man inte ens ställa upp i tv. Ungefär lika skoj att titta på antikrundan utan att få reda på värderingen. Eftersom det inte är mycket byggnadstekniskt (mest snacka om kön, inredning och andra tokigheter) i detta program så är det en av få punkter som är mest relevant.

A AndBygg skrev:
Vad kul. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut. En fundering: ytterväggarna och dess isolering, hur byggs det i ett stolpverk så att väggen "andas hanterverk" och inte gipskänsla? Man vill ju såklart inte bygga in de fina stolparna men då ska man alltså sätta upp liggande reglar som man sedan sätter skivor på, eller? I bygget man följde på Husdrömmar så såg man att det sotra fönstret satt med en stolpe innanför. Det såg inte jättesnyggt ut tycker jag. I en lada eller uthus är det ju enkelt, då spikar man bara upp panel utanpå men
Nä, det var verkligen slöseri med fönster att placera det på detta viset. Blev motsatt effekt och inte alls den "wow-känslan" som kvinnan ville ha med denna placering.
daddydj daddydj skrev:
Projektledaren var dock lite för stolt över den gjutna plattan för min smak. Höll ett brandtal på en minut över hur svårt det är. Lät som att han byggt Taj Mahal när det i själva verket var en helt vanlig platta.
Höll på att ta mig för ansiktet när han gick igång. Snacka om att göra sig märkvärdig över att vara med i tv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Filbert och 3 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Vi har debatt hemma om de har haft otur och inga blir klara i just denna vända, eller om det är uppsamling och inga fler säsonger planerade. GW kanske vill gå i pension.
Kan det inte vara så att det tagit slut på projekt från innan pandemin som varit på gång och faktiskt blir avslutade detta och förra året och att dom nu tvingas till att ta dessa oavslutade projekt för att få ihop några program alls?
 
Redigerat:
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Tråkigt att gubben tyckte det var så ointressant att prata om vad huset hade kostat dom mot slutet, så lät det ju inte i början. Ska man hemlighetshålla sådant behöver man inte ens ställa upp i tv. Ungefär lika skoj att titta på antikrundan utan att få reda på värderingen. Eftersom det inte är mycket byggnadstekniskt (mest snacka om kön, inredning och andra tokigheter) i detta program så är det en av få punkter som är mest relevant.


Nä, det var verkligen slöseri med fönster att placera det på detta viset. Blev motsatt effekt och inte alls den "wow-känslan" som kvinnan ville ha med denna placering.

Höll på att ta mig för ansiktet när han gick igång. Snacka om att göra sig märkvärdig över att vara med i tv.
Hans gubbar trampar minsam inte på betongen på måfå. De genomför en operation fullt i klass med hjärnkirurgi... Just plattan var väl det minst avancerade med detta bygge så oklart varför han gick igång så mycket på detta.
 
  • Gilla
roslagstorparen och 4 till
  • Laddar…
PeterFalun
Det kommer att bli väldigt bra med det stora fönstret när man har planterat klart. Varit inne i hus med sådana och det är effektfullt.

fint hus kul projekt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gammalt hantverk i all ära men det är ju som Gert sa.

Man har byggt på "sitt" sätt med ett överflöd av material och balkar som itne behövs. Samtidigt som man blandat in limträ på ställen där det inte syns. Det är ju inte allt ett hus byggt på gammalt sätt oavsett vad de säger :)

Jag tyckte det blev lite rolig stämning när de inte ville prata om priset. men sen när man skulle ta fram gamla gammelfarmor så blev det ju den klassiska klassresan som vi lantisar ser så ofta.

Vissa detaljer blev charmiga men huset blev inte alls charmigt. Den där "fiskarön" än sönderbygd med mdoerna hus som ser exakt likadana ut och saknar charm. Mer en plats för de nyrika att säga "titta vi lever som förr". När de inte gör det.

Kollade på Google maps och lite bilder från "klädesholmen". Det ser ju ut som man bara tagit en villamatta från Täby och släppt ut. Noll charm. Eller ok. Det finns ett par gamla hus med patina mitt på. Men vid vattnet känns det lite "Hammarby sjöstad i fejkgammal stil".
 
  • Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
För övrigt..... var betongplattan oisolerad?

Är inte det det sämsta valet av grundläggning?
 
PeterFalun
Appendix Appendix skrev:
För övrigt..... var betongplattan oisolerad?

Är inte det det sämsta valet av grundläggning?
Hur såg du det?
 
daddydj daddydj skrev:
Hans gubbar trampar minsam inte på betongen på måfå. De genomför en operation fullt i klass med hjärnkirurgi... Just plattan var väl det minst avancerade med detta bygge så oklart varför han gick igång så mycket på detta.
Först när han sade det så på det viset tänkte jag att dom skulle ha betonggolv i huset, men vad blev det för golv när huset stod klart?

Sedan undrar jag vad gubben har gjort för klassresa, som en annan tog upp. Konstigt att ens nämna detta när han inte ens kan säga vad huset verkligen hade kostat. Skulle inte förvåna mig om dom gick över budget. med en hel del.

För min del blev det här för jobbigt att se på. En pelare som man döper till Atlas och en klassresa som man aldrig fick reda på. Huset var ärligt talat inget särskilt, mer än att det antagligen är överdrivet dyrt. Kvinnan i huset verkade själv inte lika entusiastisk över det hela.

Måste ändå säga att jag gillade Gerts inställning till saker i detta program. Rak och ganska tydlig med vad han tyckte.
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.