A Aunty skrev:
japp hela samhället ska vara tillgängligt för alla, är det så konstigt förstår jag inte.
Att anpassa i efterhand är extremt dyrt och i många fall omöjligt, dessutom faller hela idén då man inte får ett inkluderande samhälle.
Ok, så om jag hade möjligheten att förbereda för att installera ett kök på nedervåningen, har förberett v/a och dragit extra rör till tomma dosor för el..
Kan du räkna ut i ditt avancerade program hur extremt dyrt det då skulle bli att flytta köket från övervåning till nedervåning och koppla in kalaset om det eventuellt skulle behövas i framtiden?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
japp hela samhället ska vara tillgängligt för alla, är det så konstigt förstår jag inte.
Att anpassa i efterhand är extremt dyrt och i många fall omöjligt, dessutom faller hela idén då man inte får ett inkluderande samhälle.
Kan du även räkna ut hur extremt dyrt det skulle bli att i efterhand, om behov finns, att bygga en yta för rullstolsvändning utanför min entre.
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ok, så om jag hade möjligheten att förbereda för att installera ett kök på nedervåningen, har förberett v/a och dragit extra rör till tomma dosor för el..
Kan du räkna ut i ditt avancerade program hur extremt dyrt det då skulle bli att flytta köket från övervåning till nedervåning och koppla in kalaset om det eventuellt skulle behövas i framtiden?
men du förstår inte, det är en mänsklig rättighet att samhället är anpassat för alla. Då ska vi ju sträva mot det inte bort från det.
Det ingår ju till och med i FN konventionen så inget Sverige själv kan skriva bort.

Sedan nämner du ett par saker men tillgänglighet handlar ju om så mycket mer.
Testa bara försöka anpassa ett äldre hus det är mer eller mindre omöjligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
enligt mig verkar diskussionen i tråden finnas för att i princip alla vill bygga tekniska lösningar eller funktioner som inte uppfyller kraven.
Alltså hade det mesta som byggts inte varit tillgängligt och vi får med andra ord sämre bestånd
Men enligt dig att minimalt med människor byggt sämre utifrån tillgänglighet, vilket är helt verklighetsfrånvänt.

Kan man skippa kraven i flerbostadshus också då menar du?
Trådens inlägg är med säkerhet ingen bra utgångspunkt för att bedöma hur många byggherrar för småhus som vill bygga på ett annat sätt än vad som sammanfaller med dagens tillgänglighetskrav eller annars är lämpligt med utgångspunkt från rörelsehindrades användingsmöjligheter av byggnaden. De som skriver här har ju uppenbarligen ett särskilt engagemang i frågan.
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Kan du även räkna ut hur extremt dyrt det skulle bli att i efterhand, om behov finns, att bygga en yta för rullstolsvändning utanför min entre.
absolut kan jag det, men du kan ju inte bara plocka en grej ur kakan?
du måste ju se till helheten och individuellt kanske många är små kostnader men tillsammans så blir det enorma kostnader i ett hus.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trådens inlägg är med säkerhet ingen bra utgångspunkt för att bedöma hur många byggherrar för småhus som vill bygga på ett annat sätt än vad som sammanfaller med dagens tillgänglighetskrav eller annars är lämpligt med utgångspunkt från rörelsehindrades användingsmöjligheter av byggnaden. De som skriver här har ju uppenbarligen ett särskilt engagemang i frågan.
du svarade inte på frågan:

Kan man skippa kraven i flerbostadshus också då menar du??
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
du svarade inte på frågan:

Kan man skippa kraven i flerbostadshus också då menar du??
Låt oss inte driva dit, diskussionen är nog komplicerad om vi håller oss till småhus. Forumets fokus.
 
A Aunty skrev:
men du förstår inte, det är en mänsklig rättighet att samhället är anpassat för alla. Då ska vi ju sträva mot det inte bort från det.
Det ingår ju till och med i FN konventionen så inget Sverige själv kan skriva bort.

Sedan nämner du ett par saker men tillgänglighet handlar ju om så mycket mer.
Testa bara försöka anpassa ett äldre hus det är mer eller mindre omöjligt.
Finns det en mänsklig rättighet som säger att alla ska ha tillgång till din bostad? Om inte så finns det ingen anledning till att du ska behöva anpassa din bostad för alla. Äldre hus ingår väl inte i diskussionen här, eller du kanske vill att det ska krävas anpassningar på bekostnad av den som bor där med? Oavsett behov.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
hela samhället ska vara tillgängligt för alla
Varför, på vilket vis gynnar det befolkningen i stort ?

Jag vill inte ha ett samhälle där någon småpåve på kommunen eller staten bestämmer hur jag ska bo, hur mitt hus ska vara disponerat, var mitt kök ska vara och hur hög/låg bänkskiva jag måste ha, var min toalett/dusch måste finnas och hur stor den måste vara.

Min bostad är inte en del av det allmänna, den är min privata egendom och där vill jag bestämma.

Snart kommer säkert kraven på att man måste ha olika toaletter baserat på vilket könsidentitet någon identifierar sig med.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt oss inte driva dit, diskussionen är nog komplicerad om vi håller oss till småhus. Forumets fokus.
jag undrar vad DU tycker, skall vi skippa tillgänglighetskraven i flerbostadshus med?
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Finns det en mänsklig rättighet som säger att alla ska ha tillgång till din bostad? Om inte så finns det ingen anledning till att du ska behöva anpassa din bostad för alla. Äldre hus ingår väl inte i diskussionen här, eller du kanske vill att det ska krävas anpassningar på bekostnad av den som bor där med? Oavsett behov.
Ja, Så många människor som möjligt ska kunna delta i samhället på lika villkor. Den byggda miljön ska kunna användas av så många som möjligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Aunty skrev:
absolut kan jag det, men du kan ju inte bara plocka en grej ur kakan?
du måste ju se till helheten och individuellt kanske många är små kostnader men tillsammans så blir det enorma kostnader i ett hus.
Räkna på det så kommer du se att det inte blir så extremt dyrt. Samma lika som det jag behöver betala idag för att anpassa åt någon som troligtvis inte kommer bo i mitt hus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Varför, på vilket vis gynnar det befolkningen i stort ?

Jag vill inte ha ett samhälle där någon småpåve på kommunen eller staten bestämmer hur jag ska bo, hur mitt hus ska vara disponerat, var mitt kök ska vara och hur hög/låg bänkskiva jag måste ha, var min toalett/dusch måste finnas och hur stor den måste vara.

Min bostad är inte en del av det allmänna, den är min privata egendom och där vill jag bestämma.

Snart kommer säkert kraven på att man måste ha olika toaletter baserat på vilket könsidentitet någon identifierar sig med.
finns det andra regler du kan skippa bara för det är din tomt med?
brandregler, akustik, konstruktion?
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Räkna på det så kommer du se att det inte blir så extremt dyrt. Samma lika som det jag behöver betala idag för att anpassa åt någon som troligtvis inte kommer bo i mitt hus.
men du kan ju inte ta en enstaka punkt och välja ut den, eller hur?
Om du tar massa små punkter så blir dom tillsammans extremt konstandsdrivande.
 
A Aunty skrev:
finns det andra regler du kan skippa bara för det är din tomt med?
brandregler, akustik, konstruktion?
Givetvis så går det inte att jämföra eftersom tummande på brand och konstruktionsregler kan innebära fara för både person och egendom. Akustikreglerna får du gärna berätta mer om innan jag kan bilda en uppfattning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.