C
Demmpa Demmpa skrev:
Självklart kan inte en tryckregulator hålla inställt tryck om inkommande tryck är lägre än inställt.

Eller menar du tryckvakten?

Alla kompressorer har en tryckvakt med start-/stoptryck.
Sen har typ alla kompressorer någon typ av tryckregulator där man ställer in max utgående tryck.
Jag vet inte rätt benämning men jag vill ha jämnt luftflöde. Min pumpar till 8 bar och stängs av och luftflödet sjunker markant hela tiden när ett verktyg används tills kompressor startar och pumpar till 8 bar igen. Jag vill ha ett arbetstryck på säg 5 bar och kompressorn får jobba mellan 6 och 8 bar.
 
Redigerat:
F
C Chippe skrev:
Jag vet inte rätt benämning men jag vill ha jämnt luftflöde. Min pumpar till 8 bar och stängs av och luftflödet sjunker markant hela tiden när ett verktyg används tills kompressor startar och pumpar till 8 bar igen. Jag vill ha ett arbetstryck på säg 5 bar och kompressorn får jobba mellan 6 och 8 bar.
och precis det kan du göra med den inbyggda reduceraren/regulatorn som i princip sitter på alla kompressorer idag. Så länge ditt önskade arbetstryck är lägre än starttrycket på kompressorn så går det bra.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T
Men även om det tekniskt funkar (-isch) så i praktiken behöver man både lite större tank och en kompressor som levererar mer luft än man behöver för att det ska upplevas som stabilt flöde ut.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
F
T trycklös skrev:
Men även om det tekniskt funkar (-isch) så i praktiken behöver man både lite större tank och en kompressor som levererar mer luft än man behöver för att det ska upplevas som stabilt flöde ut.
Inte bara ”om det tekniskt funkar” utan kompressorn skall verkligen ge fler liter/minut vid ca 6bar än vad man förbrukar om man har verktyg som man kör kontinueligt med. Sen skall man inte heller nonchalera tryckfall i långa, och ofta för tunna slangar. Slipmaskiner, färgsprutor men skaplig kapaciitet och bläster kräver mycket kompressor.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag köpte självhäftande måttband förra veckan på Amazon för 160 kr, tyckte det var en bra affär.
19 kr på lidl denna veckan :cry:
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
På alla kompressorer finns dels en tryckvakt / strömbrytare samt en regulator.
Tryckvakten startar pumpen om trycket i tanken är under tex 5 bar och stänger av pumpen då den uppnått ~10 bar.
Mellan tank och slang slangen sitter regulatorn , den släpper ut det tryck du själv justerar det till.
I industrier har man ofta ~7 bar "i slangen" vilket är vettigt för slipmaskiner, mutterdragare och liknande.
Jag tror att färgsprutor använder ett lägre tryck och att målaren ( inte sprutan) * vill ha ett tämligen konstant tryck och flöde. Gissningsvis vill man då ha en lite bättre regulator än den som sitter på kompressorn original.
* Förmodligen en skillnad om man lackar bilar eller målar lador.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
På tal om verktyg, när kommer wasabi cashewnötterna tillbaka? :worried:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
På tal om verktyg, när kommer wasabi cashewnötterna tillbaka? :worried:
Var det cashew, inte jordnöt?
 
  • Gilla
Focksta
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Var det cashew, inte jordnöt?
Nej jordnötterna har de då och då. De himmelskt goda cashewnötterna verkar ha försvunnit, tror jag såg dem senast 2019 :confused: Skickade en fråga till kundservice idag så vi får se vad har att komma med till försvar!

Påsen innehåller wasabi-cashewnötter, 125 gram, Japanskt tema, Vitasia-märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Focksta och 2 till
  • Laddar…
Verktygslådor, olika typer av tejp, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:
[bild]
Tejp för att täta alla hål i slangen och kopplingar? :rofl:
 
  • Haha
sturnus och 2 till
  • Laddar…
För de som letade efter elektrodaskar till Plasmaskäraren PPS 40 B3 Pilotlåga så passerade jag nyss Lidl Angered Centrum Göteborg och där finns 13 askar. Jag var bortrest förra veckan när de såldes och kollade samma affär nu i måndags och då var de slut. Så någon har nog glömt att lägga fram dem rätt vecka
 
C
@Hep har hört att den där slangen inte är den bästa men 3 års garanti är inte fel.
 
K Klabbarparn skrev:
Nej jordnötterna har de då och då. De himmelskt goda cashewnötterna verkar ha försvunnit, tror jag såg dem senast 2019 :confused: Skickade en fråga till kundservice idag så vi får se vad har att komma med till försvar!

[bild]
"Tack för ditt mail.

Produkten som du eftersöker ingår inte längre i vårt sortiment utan det är en kampanjvara.

Just nu har vi heller ingen information om när den kommer tillbaka.

Vi lägger däremot in din förfrågan som ett önskemål till sortimentet och så håller vi tummarna att den kommer tillbaka.

Du är varmt välkommen att hålla utkik och du finner alla våra erbjudanden och reklamblad via www.lidl.se och i butik."

Ja, mig veterligen så har nötterna aldrig varit en del av deras ordinarie sortiment utan alltid varit en kampanjvara men nåväl, vi fick ett svar iallafall.

Slut på off topic
 
  • Gilla
Focksta och 1 till
  • Laddar…
Någon som har koll på om denna är något att ha?
 
  • En hand håller en grön och svart PARKSIDE slagskruvdragare; reklam för försäljning till priset 999.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.