Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man får väl börja backa in hemmavid för att slippa väcka grannarna på morgonen...

När en focus kostar från 360k så finns det ju inga alternativ till elbil. En niro/kona för 100k extra betlar ju sig själv på 10000mil

Focus prislista:
[länk] nya Focus 5 2023.pdf
Beror även lite på antal mil/år och om det är lånade pengar ellet sparade om man ska göra det generellt.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, och nu finns det Tesla model 3 för under 350' att få tag på. Någon gammal model s under 300'. Tycker andrahandsmarknaden för elbilar börjar hamna rätt
Jag tycker model 3 tickar en del boxar för mig. Den har dessutom fått riktigt bra kritik för problemfrihet i många kundundersökningar. Det enda som inte funkar för mig är kostnaden att helförsäkra. Billigaste alternativet kostar x3 vad jag betalar för min Volvo diesel idag. Lite märkligt då en MG Marvel R Performance kostar ungefär samma som Volvon.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker model 3 tickar en del boxar för mig. Den har dessutom fått riktigt bra kritik för problemfrihet i många kundundersökningar. Det enda som inte funkar för mig är kostnaden att helförsäkra. Billigaste alternativet kostar x3 vad jag betalar för min Volvo diesel idag. Lite märkligt då en MG Marvel R Performance kostar ungefär samma som Volvon.
Ja, här är pris för en 2020 Model 3 LR för mig.
2500-3000mil per år i den beräkningen

Val av försäkringspaket: Trafikförsäkring, Halvförsäkring, Helförsäkring, olika priser per månad på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[länk]
Positivt utifrån att det ev. kan pressa ned nybilspriset nu när den storskaliga produktionen för batterier och elbilar börjar komma igång.
Självklart påverkar det också begagnatmarknaden men helt normalt.
Låter dock som om det här med orsak och verkan inte är statsmedias starka sida. Nedanstående citat pekar mot att det inte primärt är bonusen som är avgörande, utan privatekonomin i stort. Annars hade även företagsaffärerna gått ner. Men det hade förstås gett en mindre klickad tidningsartikel om de försökt beskriva sanningen objektivt.

”Tyvärr kan vi se att ordertakten har fallit dramatiskt så att marknaden är iskall för privatkunder. Däremot hålls marknaden uppe relativt bra när det gäller företagskunder”
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
Måste man inte jämföra flera parametrar som var i landet, självrisknivå, etc?
Jag betalar för helförsäkring V90CC i Kalmarområdet 4500kr/helår och 2000 mil.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter dock som om det här med orsak och verkan inte är statsmedias starka sida. Nedanstående citat pekar mot att det inte primärt är bonusen som är avgörande, utan privatekonomin i stort. Annars hade även företagsaffärerna gått ner. Men det hade förstås gett en mindre klickad tidningsartikel om de försökt beskriva sanningen objektivt.

”Tyvärr kan vi se att ordertakten har fallit dramatiskt så att marknaden är iskall för privatkunder. Däremot hålls marknaden uppe relativt bra när det gäller företagskunder”
Eller en kombination av borttagen subvention och samhällsekonomi.
Företag, kommuner, etc, har också i många fall policy som styr vilket drivmedel som ny bil ska använda, samt andra möjligheter att finansiera/balansera kostnader än privatperson.
 
A AndersS skrev:
Eller en kombination av borttagen subvention och samhällsekonomi.
Säkert så. Men det är 95 % bonusspinn i artikeln.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, här är pris för en 2020 Model 3 LR för mig.
2500-3000mil per år i den beräkningen

[bild]
Inte så farligt. Olika stora försäkringsbolagen vill ha mellan 12 och 25 tusen per år för min halvgamla BMW diesel. 1500 mil per år, eget garage över 50 år gammal. Men så är det i Stockholm.

Men jämföra samma ägare med olika bilar blir ju rättvisande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säkert så. Men det är 95 % bonusspinn i artikeln.
Jo, så var det. Det jag tycker är intressant är att det kan bli en prispress på elbilar så deras pris hamnar närmare motsvarande fossilbilar. Och så kan det vara lobbyrelaterad från bilbranschen, där man skickar fram olika säljföretag för att försöka driva på en ny subventionsrunda.
 
För att få en jämförbar siffra så måste den andra personen fråga på samma bil...

Det skiljer extremt mellan olika områden, bilar och ålder, samt annan statistik...

Testa om ni har möjlighet att att fråga på er bil och be någon annan som bor på er adress sambo/fru eller barn göra samma fråga med samma parametrar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
För tidigt att köpa elbil var frågan, och jag måste väl tyvärr säga, ja, jag tror det...

Nu har vi haft två elbilar ett bra tag och en av dem är en "kort-range" för att åka fram och tillbaka till jobbet, handla lite och så. Den "lilla" har en range på 220 km (på pappret 300 km) på sommaren och kanske 160 km på kallaste vintern, men det räcker hur bara som helst till/från jobbet (60 km) och några ärenden i olika delar av stan så den behåller vi...

Andra billen var en +500 km bil men "på riktigt" kanske 400 km max och 350 km på vintern. Efter att i fjol ha haft en hel del väntetid på resa till Trysil (from Stockholm) för att få ladda, och sen till slut köra "snigelladdning" i diverse ICA garage och dylikt för att alls komma fram, och i år hyrde vi en Diesel istället för att köra till fjällen. Svågern hade drygt 4 timmar extra på resan till fjällen med elbil för att vänta på laddstationer.
Det är även väldigt vanligt förekommande här i Stockholm att laddplatser är fulla, hela tiden, så man ska inte "chansa" att man får ladda på stan... Jag kan ladda hemma så det är sällan problem för mig, men ibland kan man behöva en lite extra laddning, men det kan vara svårt att hitta.

Nu har jag beställt en laddhybrid istället med 106 km range på el (på pappret, men ska enligt tester faktiskt klara 100) för jag orkar inte vänta på laddstationer, men kommer att kunna klara det mesta jag kör dagligen på el ändå...

Problemet är inte elbilen i sig, eller ens range, utan att det är så svårt att ladda utanför hemmet...
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Låneräntan idag och osäkerhet framöver med ev. stigande ränta, börsoro, etc, gör nog att många privatpersoner avvaktar bilbyte och då nybilsköp. Finns annat att prioritera och i kombination med att kunna räkna hem elbilen.
Läste någon artikel att en stor mängd lån med bunden ränta skrivs om i år också.
Så kanske inte för tidigt att köra elbil utifrån räckvidd utan har blivit en omöjlighet för många ekonomiskt.
 
P Pin skrev:
Inte så farligt. Olika stora försäkringsbolagen vill ha mellan 12 och 25 tusen per år för min halvgamla BMW diesel. 1500 mil per år, eget garage över 50 år gammal. Men så är det i Stockholm.

Men jämföra samma ägare med olika bilar blir ju rättvisande.
Jämförde med en BMW 435 Grand Coupé från 2017. 369' på blocket. Känns hyffsat motsvarande en M3 LR
2500-3000 mil per år.
(36 år i Marks kommun)

2017 BMW 435i GC (369')
Skärmdump visar val av försäkringspaket, alternativ markerat för "Helförsäkring" kostar 1208 kr/mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2020 Tesla M3LR (~430')
Alternativ för försäkringspaket; trafikförsäkring, halvförsäkring, helförsäkring, priser angivna per månad i kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan se ett samband med effekten och priset på bilen. 435i 305hk, M3LR 440hk. Runt 200hk räcker gott och väl till och är betydligt billigare på helförsäkring. Trafik verkar inte skilja nämnvärt.

2020 Tesla M3LR 211/500/1387
2020 Audi A4 40 TDI 194/413/802
2017 BMW 435i 227/524/1208
2016 BMW 320d 210/532/940
2007 Lexus IS250 154/224/329
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Måste man inte jämföra flera parametrar som var i landet, självrisknivå, etc?
Jag betalar för helförsäkring V90CC i Kalmarområdet 4500kr/helår och 2000 mil.
Naturligtvis skiljer det mellan individer, men det som är intressant för mig är ju vad ett byte innebär i kostnad. Man kalkylerar ju med bränsle, skatt, värdeminskning, försäkring osv. Just vagnskadan drar iväg ganska rejält på många elbilar, för mig iaf. Med +30års skadefrihet "på orsakat skada" så känns det omotiverat mycket.

Men det är nån annan som bestämmer spelreglerna så det är väl bara att acceptera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.