Varför inte höger sida när vi har högertrafik? Opraktiskt med laddning på p ruta längs med gatan (vanligt i Sthlm).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför inte höger sida när vi har högertrafik? Opraktiskt med laddning på p ruta längs med gatan (vanligt i Sthlm).
Tesla har nog tänkt att det är smidigt med laddaren på förarsidan så man slipper gå runt. Fast höger sida vid gatuladdning är nog att föredra.

Tesla Supercharger V4 får längre kablar som underlättar för andra bilar
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tesla har nog tänkt att det är smidigt med laddaren på förarsidan så man slipper gå runt. Fast höger sida vid gatuladdning är nog att föredra.

Tesla Supercharger V4 får längre kablar som underlättar för andra bilar
Jag har faktiskt aldrig gatuladdat, bara backat in på parkeringar med stolpen bakom bakluckan. För mig har placeringen vänster bak varit praktisk just för att slippa gå runt, men den som råkar ha gatuladdning som hemmalösning hade föredragit luckan på höger sida.

Bra att det kommer längre superchargerkablar, det kommer att gynna alla. Första v4 håller på att byggas i Holland, men Tesla har inte släppt så mycket information om dem.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar att det alltså inte alls är avsaknaden av bonusen och alltså 70 000 kronor högre priser som gör att privatpersoner avstår från att köpa.
Nej. Primärt betyder inte bara.

Utan relevanta jämförelsetal är statstelevisionens artikel i frågan helt värdelös och missledande, vilket den enda lilla jämförelsen de har med antyder.

Det är dålig och tendensiös journalistik för mina skattepengar. Det är vad jag menar.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Att räntan stuckit är väl också en anledning.
Skulle tippa på att det är därför en del försöker bli av med sina leasingbilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Att räntan stuckit är väl också en anledning.
Skulle tippa på att det är därför en del försöker bli av med sina leasingbilar.
Så är det utan tvekan. Det är många som inte har läst sina leasingavtal innan de skrev på kan man konstatera när man läser i FB-grupperna om elbilar.
Sedan så vet jag att det har kommit ut ett stort antal MG ZS -21:surprised:r på marknaden eftersom personalen på Hedins skrev på ett 18-månadersavtal som nu tagit slut.
 
D
anders07 anders07 skrev:
För tidigt att köpa elbil var frågan, och jag måste väl tyvärr säga, ja, jag tror det...

Nu har vi haft två elbilar ett bra tag och en av dem är en "kort-range" för att åka fram och tillbaka till jobbet, handla lite och så. Den "lilla" har en range på 220 km (på pappret 300 km) på sommaren och kanske 160 km på kallaste vintern, men det räcker hur bara som helst till/från jobbet (60 km) och några ärenden i olika delar av stan så den behåller vi...

Andra billen var en +500 km bil men "på riktigt" kanske 400 km max och 350 km på vintern. Efter att i fjol ha haft en hel del väntetid på resa till Trysil (from Stockholm) för att få ladda, och sen till slut köra "snigelladdning" i diverse ICA garage och dylikt för att alls komma fram, och i år hyrde vi en Diesel istället för att köra till fjällen. Svågern hade drygt 4 timmar extra på resan till fjällen med elbil för att vänta på laddstationer.
Det är även väldigt vanligt förekommande här i Stockholm att laddplatser är fulla, hela tiden, så man ska inte "chansa" att man får ladda på stan... Jag kan ladda hemma så det är sällan problem för mig, men ibland kan man behöva en lite extra laddning, men det kan vara svårt att hitta.

Nu har jag beställt en laddhybrid istället med 106 km range på el (på pappret, men ska enligt tester faktiskt klara 100) för jag orkar inte vänta på laddstationer, men kommer att kunna klara det mesta jag kör dagligen på el ändå...

Problemet är inte elbilen i sig, eller ens range, utan att det är så svårt att ladda utanför hemmet...
Att det kan vara kö till populära attraktioner är ju inget ovanligt, gäller affärer, konserter, osv, och ibland även bensinstationer ( det vet vi som kört mycket i europa), så att detsamma kan uppstå vid laddplatser på väg till populära skollovsresmål förvånar iaf inte mig.

Att man sen hamnar i situationer där man behöver "lite extra laddning" är något jag inte känner igen, vid vanlig användning hemmavid känns det som nästan onaturligt, aldrig hänt mig någonsin.

Att köpa en hybrid förefaller helt meningslöst för mig, spar en slant och köp en vanlig ICE istället, en bättre produkt till ett lägre pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Primärt betyder inte bara.

Utan relevanta jämförelsetal är statstelevisionens artikel i frågan helt värdelös och missledande, vilket den enda lilla jämförelsen de har med antyder.

Det är dålig och tendensiös journalistik för mina skattepengar. Det är vad jag menar.
Artikeln drar stora växlar på något som hänt under en mycket kort tid, samt att de intervjuar bara en enskild bilhandlare. Som du säger så finns det inga siffror som ger läsaren nångon förståelse för trender och proportioner.
 
D
W witten skrev:
Artikeln drar stora växlar på något som hänt under en mycket kort tid, samt att de intervjuar bara en enskild bilhandlare. Som du säger så finns det inga siffror som ger läsaren nångon förståelse för trender och proportioner.
Blir svårt att med exakthet veta anledningarna bakom skeenden och handlande, man får se i efterhand vad som hände men att göra elbilar dyrare och fossila bränslen billigare bör kunna ha en effekt, åtminstone kortsiktigt. Anekdotiskt vet jag flera som helt enkelt bara skjuter upp sin omställning, inte för att de inte har råd men det handlar väl om signaler, allas vår förlust tyvärr.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Minskning idag är ekonomisk osäkerhet.
Det kommer att visa sig tydligt i nybilsförsäljningen 2023.
Även om det finns sparat kapital så avvaktar många privatkunder om det inte är av nöd och tvång.
Min förhoppning är som jag noterat tidigare att det också ska ge en prissänkning av elbilar till närheten av vanliga bensin/diesel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utan relevanta jämförelsetal är statstelevisionens artikel i frågan helt värdelös och missledande, vilket den enda lilla jämförelsen de har med antyder.
Ingår Aftonbladet och Mobility Sweden i statstelevisionen?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ingår Aftonbladet och Mobility Sweden i statstelevisionen?
Aftonbladet är inte med i den aktuella artikeln. Beträffande bilnasarnas branschorganisation så får väl de försöka sätta vilket spinn de vill på sina fabricerade nyheter men det är inte ett skäl för journalister att gå på det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Minskning idag är ekonomisk osäkerhet.
Det kommer att visa sig tydligt i nybilsförsäljningen 2023.
Även om det finns sparat kapital så avvaktar många privatkunder om det inte är av nöd och tvång.
Min förhoppning är som jag noterat tidigare att det också ska ge en prissänkning av elbilar till närheten av vanliga bensin/diesel.
Jag tror också att det beror på flera faktorer och ekonomin är absolut en av dessa, men att man gör det billigare att köra fossilt och dyrare med el, relativt hur det har varit då, påverkar nog också.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror också att det beror på flera faktorer och ekonomin är absolut en av dessa, men att man gör det billigare att köra fossilt och dyrare med el, relativt hur det har varit då, påverkar nog också.
Visst kan det ha viss påverkan hos de som idag har kapital eller låneutrymme för bilbyte eller har behov att köra många mil/år, men idag är det "hela plånboken" som avgör. Med det kanske också försök att minska bilåkandet generellt, vilket då med färre mil ger mindre skillnad i drivmedelskostnad.
Ta alla de som rullar sina bilar 1000-1500 mil/år, verkar som en privatägd genomsnittsbil rullar runt 1100 mil/år, och har en hyfsad bensin/diesel idag. det går aldrig räkna hem ett bilbyte ekonomiskt utifrån drivmedelskostnad.
Så 2023 kommer det att vara ekonomin i plånboken som styr och hur besparingar på börsen utvecklas.
Sedan kommer nybilsförsäljning kanske att fortsätta som vanligt till juridiska personer, men det är en annan historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.