9 896 läst · 36 svar
10k läst
36 svar
Plåt som plåt....? eller?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Då jag jobbade med försäljning av byggmaterial för ganska många år sen minns jag att det var ganska stor skillnad på hur lång "teknisk garanti/livslängd" taktillverkaren lovade utgående ifrån plåtens belägning. Det kunde variera ifrån 25 till 50 år. Skulle tro att det säger ganska mycket om kvaliteten på färgen. Har sett över 30 år gamla plåttak som fortfarande ser ut som nya och 15 år gamla där man redan ser att färgen börjat flagna och rostfläckar börjat uppstå.S sepani skrev:
Nåt som förundrade mig var då jag nyligen läste att vid tegelpannor så är det underlagspappen på råsponten som ska vara vattentät/avvisande.
Typ som tätskiktet bakom kakel i badrum.
Är det så dålig passning mellan tegelpannorna i dag.
Själv la jag Planja takplåt som ser ut som panntak.
Typ som tätskiktet bakom kakel i badrum.
Är det så dålig passning mellan tegelpannorna i dag.
Själv la jag Planja takplåt som ser ut som panntak.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 335 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 335 inlägg
Det är en konstig idé som sprider sig som löpeld här på forumet och säkert på andra ställen av folk som aldrig arbetat med tak.H Hybro skrev:
Pannorna är taket som tar 99% av vattnet och pappen/underlaget tar dom sista procenten när det behövs, ökar också säkerheten om t ex en panna skulle gå sönder.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag står fast vid min åsikt. De största bovarna säljer samma skit. Det är när man närmar sig de billiga bovarna. Där kan det säkert skilja.
Så oroa dig inte. Men är du orolig kan du alltid fråga.
Så oroa dig inte. Men är du orolig kan du alltid fråga.
På en offert står det t ex att plåt som används till skorstenshuv, ventialtionshuv o vindskivor är Prefa prefalz Alu 0,7mm. Rännor o rör Caracol Greencoat 0,6 mm. På andra offerten står endast "plåt", men det kan så klart vara samma eller motsvarande? Jag vet inte ens om den första är "bra" plåt, men jag skulle tro det....
Besserwisser
· östergötland
· 2 052 inlägg
Deras första är aluminium
Besserwisser
· östergötland
· 2 052 inlägg
Skulle säga bra,fler och fler som använder det ,framförallt på västkusten
Måste erkänna att jag fortfarande är lite lost när det gäller vad som bör anses som det bättre alternativet...Det finns alltså aluminium och plåt och man kan kalla aluminium för aluplåt...jag tänker mig att plåt kan bestå av stål valsat till någon tjocklek (det vanliga?) eller aluminium....
Det bästa är att fundera över vilken typ av taktäckning.S sepani skrev:Har fått in ett par offerter på takbyte. Pannorna är bestämt vilken sort, men en sak som jag funderar på är om "plåt är plåt"? d v s om jag t ex får en offert på takbyte med fotplåt, ränndalar, takhuvar etc, borde jag då fundera på vilken "sorts" plåt det är? När det gäller rännor och rör är det kanske annorlunda?
Ska det vara plåt, ska det var #plegel” (ser ut som tegel), skivtäckt plåttak eller bansträckningen plåttak. När du bestämt det och kulör, skriver du en förfrågan med allt från byte av viss råspont, ex. 10 - 20 kvm ska ingå, sedan tätskikt och typ på plåttak, allt ska utföras enligt AMA Hus 18 eller senare. De svaren du får in jämförs och skriver någon att det inte gör enligt AMA Hus utan bättre är det en bluffare, när taket är klart tar du in en oberoende certifierad entreprenadbesiktniingsmna, ja dom kostar, men har du lagt så mycket pengar vill du veta allt är rätt utfört, besiktning kostar en bråkdel av entreprenaden.