HOBBY ARCHITECT
J jannebmw skrev:
ute kök på ett sånt stort hus är ett måste ser fattigt ut annars
men måste det vara så stort?
det skall ju värmas upp med?
mer toaletter på övervåningen!
måste det vara så många sovrum?
känns som en hotellkorridor uppe! instängd känsla
har uteplatsen kvällssol? typ det viktigaste av allt
byt plats på köket mot uteplatsen vill du gå över den ytan för hämta nått ut?
släng ut hottuben ut i trädgården
en toa nära uteplatsen! vill du verkligen gå ända ditt in om du har fest ute för gå på toa?
Här är ett hus som ser likadant ut, men med annan planlösning. Köket nära uteplatsen.

Arkitektonisk planritning av hus med tre våningar, inklusive källare, flera sovrum, garage, och poolområde.

Om man har många barn är det bra med många sovrum, annars blir det extra gästrum.

Jag vill att man ska kunna stänga till tv-rummet dör uppe så man inte stör dom där nere med tv-ljudet.

Jag tycker det är nice att kunna bada bubbelpool inomhus på vintern och slippa gå genom snö och slask för att komma det. Sen gillar jag när tomten är helt naturlig utan grejer där.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Inomhuspool med (öppningsbart) glastak. Visst finns det men kanske inte så vanligt, knappast extremt ovanligt dock. Sett flera exempel både i villor och i lägenheter. ”Klockkungens” lägenhet, ca 420m2, mitt emot centralen i sthlm är ett exempel med 15m lång indoor pool, vinterträdgård och sliding roof. Finns några fler på Östermalm. Du kan väl Googla själv, så hittar du.

[bild]
Jag tänker mer på hus, men visst. Sen är det viktigt att huset är snyggt också.
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Offerkofta på ser jag. Nej det är inte internethat. Det är kritik och synpunkter. Inget annat. Möjligen lite OT-synpunkter på hur du tar kritiken, men inte hat det heller. Läge att tagga ner lite. Ber du om synpunkter måste du tåla lite mothugg.
Käner du inte till det vedertagna uttrycket internethat? Ok, då får jag kalla det något annat: "På sociala medier i på internet är det väldigt vanligt att folk är otrevligare än i verkliga livet eftersom då behöver man inte se någon i ögonen."
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Om ni vet ett hus som är ungefär lika stort som detta men med bättre planlösning och ser lika bra eller bättre ut och har vinterträdgård med pool i får ni gärna länka! :heart:
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
[länk]
Nej, alldeles för stort hus. För mycket att ta hand om och underhålla. Bara städa tar ju dagar! Sen är det klart, är man SAS-vd eller liknande så behöver man kanske inte bry sig om såna bagateller! Vad är bygget budgeterat till och vad kostar tomten? Ett så här stort och förmodat lyxigt hus borde åtminstone ha hiss mellan våningarna!
 
HOBBY ARCHITECT
O Oaken skrev:
Nej, alldeles för stort hus. För mycket att ta hand om och underhålla. Bara städa tar ju dagar! Sen är det klart, är man SAS-vd eller liknande så behöver man kanske inte bry sig om såna bagateller! Vad är bygget budgeterat till och vad kostar tomten? Ett så här stort och förmodat lyxigt hus borde åtminstone ha hiss mellan våningarna!
Det finns hiss och det finns städfirmor. Har ingen aning om vad det skulle kosta, det är bara en vild fantasi om superlyx.
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Käner du inte till det vedertagna uttrycket internethat? Ok, då får jag kalla det något annat: "På sociala medier i på internet är det väldigt vanligt att folk är otrevligare än i verkliga livet eftersom då behöver man inte se någon i ögonen."
Om kritik är lika med otrevlig och internethat så har du ju rätt. Nu är det inte så. Känner väl till uttrycket ”internethat”. Brukar användas av snöflingor som tar på sig offerkoftan så fort dom möts av kritik i syfte att undvika kritik. Stämmer bra på dig alltså. Skulle inte ha några som helst problem att ge kritiken direkt till dig irl.

Gissar att du är i 15-20årsåldern så du har gott om tid att lära dig ta kritik utan att kalla kritiker för idioter, vilket du gjorde i ett tidigare inlägg. Lycka till och Kämpa på!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fråga: Du har gett exempel på fastighet som du tycker att huset passar på, det låter utmärkt.
Baserat på skillnaderna mellan ditt hus och de som redan finns på plats, har du kollat att det skulle få byggas där baserat på detaljplanens begränsningar?

Arkitektens uppdrag är ju inte bara att göra ett hus som uppfyller kundens önskemål, utan även att hitta ett sätt att uppfylla dem inom de begränsningar som finns, oavsett om det är budget, tillgänglighetskrav eller detaljplan etc.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Om kritik är lika med otrevlig och internethat så har du ju rätt. Nu är det inte så. Känner väl till uttrycket ”internethat”. Brukar användas av snöflingor som tar på sig offerkoftan så fort dom möts av kritik i syfte att undvika kritik. Stämmer bra på dig alltså. Skulle inte ha några som helst problem att ge kritiken direkt till dig irl.

Gissar att du är i 15-20årsåldern så du har gott om tid att lära dig ta kritik utan att kalla kritiker för idioter, vilket du gjorde i ett tidigare inlägg. Lycka till och Kämpa på!
Du märker inte att du är otrevlig när du kritiserar i princip varje grej i ett hus, då har man inte förstått att olika hus har olika kvaliter. Du märker inte själv vad du gör. Men duhar rätt, jag borde ha förklarat mer tydligt och bokstavligt för att du ska förstå.
 
HOBBY ARCHITECT
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fråga: Du har gett exempel på fastighet som du tycker att huset passar på, det låter utmärkt.
Baserat på skillnaderna mellan ditt hus och de som redan finns på plats, har du kollat att det skulle få byggas där baserat på detaljplanens begränsningar?

Arkitektens uppdrag är ju inte bara att göra ett hus som uppfyller kundens önskemål, utan även att hitta ett sätt att uppfylla dem inom de begränsningar som finns, oavsett om det är budget, tillgänglighetskrav eller detaljplan etc.
Jag har inte sett nåt som pekar på att man inte får bygga där, men om det nu skulle va så vill jag faktiskt inte veta. Detta är en fantasi, jag ritade huset innan jag hittade tomten. (Ja, jag vet att man inte gör så i verkligheten.) Och tomten är unik kan jag lova.
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du märker inte att du är otrevlig när du kritiserar i princip varje grej i ett hus, då har man inte förstått att olika hus har olika kvaliter. Du märker inte själv vad du gör. Men duhar rätt, jag borde ha förklarat mer tydligt och bokstavligt för att du ska förstå.
Nej, tydligen gör jag inte det. I alla fall inte när det gäller synpunkter på planlösning och funktioner, eller avsaknaden av funktioner.

När det gäller mina kommentarer kring hur du hanterar kritik/synpunker, tex när du kallar kritiker för IDIOTER, kan jag kanske förstå att du upplever det som otrevligt. Eller internethat med din terminologi. Det kan lätt bli så när det upplevs som träffande.

Ja förklara gärna. Du kan tex ge några exempel på vad jag inte förstått, eller när mina synpunkter på planlösning/funktioner varit otrevliga. Jag kanske kan lära mig något.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
How big is a pool engine room and what does it need… I can always put it in there somehow, but good that you remind me.
It depends on the type of pool, capacity - size of the filter, e.g. sand filter, Water treatment system, If the overflow pool requires space for a water tank. Min. 2x2m A small skimer pool with a cartridge filter and a small water treatment system
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har inte sett nåt som pekar på att man inte får bygga där, men om det nu skulle va så vill jag faktiskt inte veta. Detta är en fantasi, jag ritade huset innan jag hittade tomten. (Ja, jag vet att man inte gör så i verkligheten.) Och tomten är unik kan jag lova.
Ja, man får säkert bygga där, men i de flesta detaljplaner finns regelverk som påverkar bygg-yta, höjd, avstånd till gräns, antal byggnader och så vidare. Det är inte heller ovanligt med regelverk som påverkar byggnadstyp, tak-form, fasadmaterial etc.

Att följa de regelverken är minst lika viktigt som att ha ett badrum om visionen ska gå från ritning till verklighet.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Här är några mindre hus:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ok, då gissar jag att du inte antar min utmaning.
Men om du ångrar dig får du gärna måttsätta bilderna.

När jag tittar lite på planerna så är jag tveksam till att du klara tillgänglighetskraven som gäller här i Sverige.

Den här boken är väldigt bra att läsa igenom och ha som medhjälpare.
https://www.studentlitteratur.se/ku...ezLy8kisiVmjaOu7kT2PQRAEO5esd2e7gOp9sivU7nTJV

Testa även att rita in tillbyggnader på befintliga byggnader. Det kan vara utmanande.
Då stora hus med obegränsad budget är relativt lätta att få till ok, men att få det lilla extra i sådana hus skulle jag säga är omöjligt utan erfarenhet, tur eller stor talang
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Om ni vet ett hus som är ungefär lika stort som detta men med bättre planlösning och ser lika bra eller bättre ut och har vinterträdgård med pool i får ni gärna länka! :heart:
Nähä, tänkte väl det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.