Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis! 89:an var det! Men jag tror jag kommer ihåg fel, inte var den rosa?? :)
Reklam för GB Glace 88:an glass med nya 89:an, vanilj- och svartvinbärsfudge-smaker, nötkrokant, retro design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen inte, det var svartvinbärsrippel i den, sen vanilj så vi minns nog båda fel. Men låtom oss inte nedslås av detta - många saker som hände i vår barndom har vi säkert fel minne av men vi kan förvara dem på ett bra sätt. 89:an var en god glass, strunt samma om den var rosa eller vit.
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Tydligen inte, det var svartvinbärsrippel i den, sen vanilj så vi minns nog båda fel. Men låtom oss inte nedslås av detta - många saker som hände i vår barndom har vi säkert fel minne av men vi kan förvara dem på ett bra sätt. 89:an var en god glass, strunt samma om den var rosa eller vit.
Men att vi båda minns och åt 89:an är inte dåligt! Jag tror inte många kommer ihåg den alls :)
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Jag minns 87:an. Och 91:an. Inte mycket att ha de heller iofs.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
många saker som hände i vår barndom har vi säkert fel minne av
...som tex storleken på en Big Mac – den var större under ALLAS barndomar och krympte under de sena tonåren till dagens storlek, oavsett om man växte upp under 70-, 80-, 90- eller 00-talet! :)
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
...som tex storleken på en Big Mac – den var större under ALLAS barndomar och krympte under de sena tonåren till dagens storlek, oavsett om man växte upp under 70-, 80-, 90- eller 00-talet! :)
Frågan är om det är Big Mac:en som krympt eller våra magar som vuxit?:thinking:
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Frågan är om det är Big Mac:en som krympt eller våra magar som vuxit?:thinking:

Big Mac:en har iallafall inte krympt, det är fakta :)

Det är roligt det där, det är lite samma sak när vi pratar om "gamla, trygga Sverige". Det verkar också ha existerat när vi alla var i 10-15-årsåldern, oavsett när vi är födda.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Big Mac:en har iallafall inte krympt, det är fakta :)

Det är roligt det där, det är lite samma sak när vi pratar om "gamla, trygga Sverige". Det verkar också ha existerat när vi alla var i 10-15-årsåldern, oavsett när vi är födda.
Men visst är det så vad gäller "förr i tiden". Jag är förr på sextiotalet -när vi hade vänstertrafik och när sabel fortfarande var standard hos polis (ersattes av batongen)- och minnen om samhället för mig börjar när jag gick i mellanstadiet.
Våldet var ju alltid närvarande med slagsmål på skolan och sveriges enda skolskjutning skedde på sextiotalet (ok, på en skoldans) när sju personer sköts av en 17-årig kille. Och under sextio och sjuttiotalen sköts nio poliser till döds, yngsta mördaren var sexton.
Men jag minns också att när föräldrarna pratade om inbrott och andra brott så var det alltid något som "kommit på senare tid"... "Förr" var det bättre (vilket det också ibland var).
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Finns en hel del som saknas nu för tiden, var faktiskt bättre för när det var sämre :thinking:;)
Empati2.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
Empati kan jag tycka saknas generellt i en vidare mening.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Spritdublikator! En tidig variant av kopieringsmaskin :)
Jag minns vi hade en sån på mellanstadiet när vi gjorde skoltidningar.
Man skrev texten på nått blått karbonpapper, som man se'n vevade i maskinen för att göra kopior.
Laddades med rödsprit eller liknande, luktade som bara den! :)

Svartvit bild av en gammal manuell skärmaskin för papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Vi hade också något liknande, trots att det faktiskt fanns en "riktig" kopiator. Dom ansåg att det var för dyrt att använda den "riktiga" för "minsta lilla", vilket kanske var sant, det vet jag inte.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Stencilapparat. Minnen från tidiga skolår. Lukten kan jag nästan förnimma.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Stencilapparat. Minnen från tidiga skolår. Lukten kan jag nästan förnimma.
Precis, det luktade sprit! :) Jag minns lukten än idag.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
T TowaTei skrev:
...som tex storleken på en Big Mac – den var större under ALLAS barndomar och krympte under de sena tonåren till dagens storlek, oavsett om man växte upp under 70-, 80-, 90- eller 00-talet! :)
Min alldeles egen uppfattning om varför Big Mac verkade mycket större "då" är att vi var mindre och våra händer likaså. Den första Mac-burgaren jag åt var på restaurangen på S:t Eriksgatan i Stockholm (min gissning är att det är den äldsta i Sverige nu sen Kungsgatan stängde 2021 men jag kan ha fel) och det var nog 1975, möjligen 1976. En klasskamrat hade anammat det där att kunna rabbla upp ingredienserna i en viss ordning på kortast möjliga tid, så fick hon en hamburgare gratis. Vet att hon lyckades med det så många gånger att de ändrade konceptet på upplägget, eller om det möjligen var antal försök under en och samma vecka.

Personligen tycker jag deras dubbla cheeseburgare är de godaste och mest prisvärda.

Förresten - var det Donken eller möjligen Burger King som hade trippelburgare? Detta nån gång sent 80-tal, hade kompisar som alltid beställde det som "nattmat" och de var omöjliga att bita över eftersom de var så höga.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
R roke skrev:
Stencilapparat. Minnen från tidiga skolår. Lukten kan jag nästan förnimma.
Skulle aldrig ha fungerat idag, små barn satt halvt berusade och försökte svara på det oförberedda provet läraren sammanställt om dagens hemläxa.

Det var tider det, var nog först i högstadiet som man skrev proven i nyktert tillstånd.
 
  • Haha
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.