Anna_H Anna_H skrev:
Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.

Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
De må tåla beskärning men fy så fula de är !
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.
Du får många förslag att det bästa är att bevaka sina egna intressen. Eftersom du ställer frågan i tråden känner jag att du inte är den typen av person. Gå på din magkänsla om hur viktigt det är med grannsämjan.
Bedömmer du det realistiskt att glesa ur kronan (inte samma som hamla) för ökat ljusinsläpp och grannsämja, anlitar du en arborist för detta och samrådet med din granne om finansieringen.
Det går mycket bra att glesa ur kronan på en lönn utan att skapa speciellt mycket extra arbete framöver. Dock är tillväxten på en lönn mycket stark över tiden, att låta din lönn växa fritt in i framtiden ger förmodligen tidpunkt där du måste välja bort din lönn.
Kan vara klokt att redan nu bromsa och motverka tillväxten. Om 10-15 år är din lönn kanske 5-10 meter större i höjd/diameter.
Att hamla är en helt annan teknik för att i första hand skapa tillväxt av årsskott och använda späda skott och löv som djurfoder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Den juridiska biten är den enkla.
Det är som så många redan skrivit, du har inget juridiskt ansvar för ditt träd.
Sen kommer den andra frågan. Det är den svåraste frågan. Hur långt vill du gå för att möta grannen. Hur mycket pengar är det värt? Den frågan styrs av våra känslor, för grannsämja och plånbok. Om grannsämjan hänger på en gren så är det nog mer som tynger.
Hur du ska klippa den så det blir snyggt? Där finns det många åsikter och smaker.

Vad trädet tål? Jag är helt övertygad om att ett träd överlever mycket. Hur den ser ut efteråt är en annan sak. Det är många som säger att en tuja inte tål att beskäras. men det gör den. Troligtvis har den inte läst boken om tujor
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den juridiska biten är den enkla.
Det är som så många redan skrivit, du har inget juridiskt ansvar för ditt träd.
Sen kommer den andra frågan. Det är den svåraste frågan. Hur långt vill du gå för att möta grannen. Hur mycket pengar är det värt? Den frågan styrs av våra känslor, för grannsämja och plånbok. Om grannsämjan hänger på en gren så är det nog mer som tynger.
Hur du ska klippa den så det blir snyggt? Där finns det många åsikter och smaker.

Vad trädet tål? Jag är helt övertygad om att ett träd överlever mycket. Hur den ser ut efteråt är en annan sak. Det är många som säger att en tuja inte tål att beskäras. men det gör den. Troligtvis har den inte läst boken om tujor
En Tuja har förmodligen samma läsförståelse som humlan: "kan inte kan flyga"
I övrigt är det hel ok att glesa ur en lönn genom kraftig kapning av hela grenar. Väl utfört kan kronan bli vacker och ståtlig utan att se ut som en buske.
Självklart ett förhandlingsläge med grannen om finansierngen, kanske med ett glas öl och andra tilltugg nu när sommaren vankas.
Tekniken att hävda sin rätt i alla lägen känns inte bra grannar emellan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om man gillar stora träd kan man plantera dom på den södra sidan (eller sydvästra hörnet) av sin tomt så kan du leva med skuggan också. Ett stort snabbväxande träd eller häck skulle jag om det vore möjligt plantera så att så mycket skugga som möjligt skulle påverka en granne som beter sig illa. God grannar kan ju tycka om att få lite sol i sin trädgård. Så stora träd i en park mindre i villaträdgårdar.
 
Lönn ska inte hamlas eller toppbeskäras, lönn blöder också en hel del vid sådan klumpig behandling, det är stympning och ger på lite längre sikt ett träd som dör. Det är lind och pil som tål kraftig beskärning.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den juridiska biten är den enkla.
Det är som så många redan skrivit, du har inget juridiskt ansvar för ditt träd.
Sen kommer den andra frågan. Det är den svåraste frågan. Hur långt vill du gå för att möta grannen. Hur mycket pengar är det värt? Den frågan styrs av våra känslor, för grannsämja och plånbok. Om grannsämjan hänger på en gren så är det nog mer som tynger.

Sant, sant. Vill inte grannen stå för kostnaden och anser du förstör grannsämjan finns det mer bakom.

Hur du ska klippa den så det blir snyggt? Där finns det många åsikter och smaker.


Vad trädet tål? Jag är helt övertygad om att ett träd överlever mycket. Hur den ser ut efteråt är en annan sak. Det är många som säger att en tuja inte tål att beskäras. men det gör den. Troligtvis har den inte läst boken om tujor
Det finns mycket i naturen som inte uppför sig som vi människor anser, Humlan flyger fast vi hävdar att den inte borde kunna ...
 
K
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.
Negativt, för vad? Är det för äppelskördens skull så har jag lösningen.
En gång per år så köper du en påse äpplen åt grannen som kompensation för förlorad frukt.
Du slipper en massa strul och grannen kan mumsa äpplen, mao. alla blir glada.
 
K
Negativt, för vad? Är det för äppelskördens skull så har jag lösningen.
En gång per år så köper du en påse äpplen åt grannen som kompensation för förlorad frukt.
Du slipper en massa strul och grannen kan mumsa äpplen, mao. alla blir glada.
 
  • Haha
Håkan V
  • Laddar…
Du tycker inte att trädet är för stort för din lilla trädgård?
 
  • Gilla
kentauren och 2 till
  • Laddar…
H
Anna_H Anna_H skrev:
Att ha träd är aldrig en engångsfix. Men det är ju bara första gången det behöver kosta något, om man inte vet hur man gör. Sedan är det ju bara att gå över det regelbundet efter den form man valde då.
Att ha träd ÄR en engångsfix, OM man låter dom växa naturligt. OK då, en tvågångsfix kanske då man får lov att ta hand om det den dag det blir för gammalt och kan bli en fara, men det är oftast en annan generation som får ta hand om det problemet.

Det är i alla fall min ståndpunkt. Sedan gissar jag att trädet som behandlas i tråden fanns där LÅÅÅÅNGT före grannens inträde på arenan... ;)
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Hej

Varför inte beskära. En lönn växer med 30 centimeter per år.. Lätt att beskära, använd veden till att elda.
 
Nissens
S Sona2012 skrev:
Det finns mycket i naturen som inte uppför sig som vi människor anser, Humlan flyger fast vi hävdar att den inte borde kunna ...
Nu är det i en trädgård, inte i naturen…
 
H
L looserskin skrev:
Jag vet inte. Vår lönn var rätt stor redan när vi flyttade hit för tio år sedan. Hela villaområdet är dock byggt på en gammal fruktodling så grannens äppelträd kan mycket väl vara riktigt gammal också.
Grannens äppelträd mår inte dåligt av lite skugga någon stund på dagen, möjligen kan mognaden av frukten försenas något lite lite om det är en sort som mognar sent då solen står lägre på hösten.

Jag skulle utan tvekan behålla lönnen som den är så länge den är frisk. Om grannen vill ha mer frukt så är det bättre att han planterar ett eller flera nya äppelträd på lämplig plats i sin trädgård, inom några få år har han frukt på dom och unga träd ger mer frukt än gamla.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
H
L looserskin skrev:
Det blir förstås viss skugga även i vår trädgård några timmar per dag. Trädet var rätt högt redan när vi flyttade in här och jag har aldrig tänkt på att det kanske skulle krävas av mig att jag inte skulle få låta det växa vidare förrän grannen nu förde frågan på tal. Det var just därför som jag nu skapade en tråd här för att få input om vad som kan förväntas av mig. Tack för din tydliga åsikt, och tack för tipset om att skärpa mig också, jag ska överväga det.
Skugga är inte enbart negativt heta sommardagar, att få sitt hus skuggat kan vara bra både för huset och för innomhustemperaturen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.