Välkommen att kommentera det sjätte avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
Fint resultat gulligt hus.
Vad jag såg var det mycket nytt material och inte något minimalt avtryck.
Varför ta ner betong muren och inte nyttja den för grunden då hade man sparat på miljön,nu tog man ner något som redan var byggt.?
Sen har vi det vanliga i programmet, säkerheten är ju skrämmande låg.
Bevisar att vem som helst inte kan bygga, kan man inte bygga säkert så ska man inte bygga alls.
 
  • Gilla
P-KAR och 3 till
  • Laddar…
SVT borde väntat med detta avsnitt till nästa säsong. Jag tror aldrig tidigare att de har presenterat ett så oklart bygge utom möjligen danska kvinnan som flyttade ett hus till Blekinge?
 
  • Gilla
Blueztar och 11 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fint resultat gulligt hus.
Vad jag såg var det mycket nytt material och inte något minimalt avtryck.
Varför ta ner betong muren och inte nyttja den för grunden då hade man sparat på miljön,nu tog man ner något som redan var byggt.?
Sen har vi det vanliga i programmet, säkerheten är ju skrämmande låg.
Bevisar att vem som helst inte kan bygga, kan man inte bygga säkert så ska man inte bygga alls.
Hur menar du att dom skulle nyttjat betongmuren? Fästa bärlinor i den?
Jag tror dom var tillräckligt begåvade för att göra egna riskbedömningar, det är mer regel än undantag att det tullas på säkerheten på denna typen av bygge. Det ser jag inget fel i.
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur de kan fått igenom så tunna väggar och lite isolering. Har dom angett att huset ska vara ett fritidshus i bygglovet?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Fint med rosa tak och snyggt placerade fönster. Men varför hade ett av fönstren svarta karmar? Men tänk sen två tonåringar som delar på samma lilla rum och föräldrar som inte kan stänga till sitt rum när dom knullar. Dom lär få bygga ut en hel del.
 
  • Gilla
  • Haha
Heij83 och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fint med rosa tak och snyggt placerade fönster. Men varför hade ett av fönstren svarta karmar? Men tänk sen två tonåringar som delar på samma lilla rum och föräldrar som inte kan stänga till sitt rum när dom knullar. Dom lär få bygga ut en hel del.
Det är ingen som sagt att de ska bo där för evigt. Jag tycker det var sunt av dom att bygga litet i egen takt, dels för att få erfarenhet men även för att ro det i hamn. Det är många som tagit sig vatten över huvet.
Angående fönsterna som köptes dom begagnat, svårt att få det enhetligt då, jag tycker det var bra gjort av dom, de gröna fönsterna var riktigt snygga.
 
  • Gilla
StyvBoard och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Och huset i norrläge var också konstigt.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Och huset i norrläge var också konstigt.
Det finns säkert förklaringar till placeringen, det var kanske enda rimliga platsen att bygga på. Kanske pga avlopp, jag vet inte.
 
X xLnT skrev:
Hur menar du att dom skulle nyttjat betongmuren? Fästa bärlinor i den?
Jag tror dom var tillräckligt begåvade för att göra egna riskbedömningar, det är mer regel än undantag att det tullas på säkerheten på denna typen av bygge. Det ser jag inget fel i.
Om du såg programmet så såg du nog att riskbedömning var noll, riskera livet för korvören med två små barn är så korkat det kan bli.
Muren hade ju kunnat vara en del av grunden när den nu redan fanns, verkar idiotiskt att riva en betong mur med armering när man vill göra så små klimatavtryck som möjligt.
dock tror jag dom mest menade inredning när dom talade om klimatavtryck.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T twoody skrev:
Om du såg programmet så såg du nog att riskbedömning var noll, riskera livet för korvören med två små barn är så korkat det kan bli.
Muren hade ju kunnat vara en del av grunden när den nu redan fanns, verkar idiotiskt att riva en betong mur med armering när man vill göra så små klimatavtryck som möjligt.
dock tror jag dom mest menade inredning när dom talade om klimatavtryck.
Fast det är väl deras risk att ta? Du har nog precis som jag gjort jävligt dumma saker nån gång?
Vad var det du tyckte var farligt?

Hur menar du att muren skulle varit en del av grunden? De byggde på plintar.
 
  • Gilla
tracker
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Fast det är väl deras risk att ta? Du har nog precis som jag gjort jävligt dumma saker nån gång?
Vad var det du tyckte var farligt?

Hur menar du att muren skulle varit en del av grunden? De byggde på plintar.
De skulle haft byggställning. Nu hade de stegar. När de monterade limträbalken så var dom nog snubblande nära arbetsplatsolycka.

De kunde utnyttjat kanten för huset och sparat X antal plintar.
 
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
De skulle haft byggställning. Nu hade de stegar. När de monterade limträbalken så var dom nog snubblande nära arbetsplatsolycka.

De kunde utnyttjat kanten för huset och sparat X antal plintar.
Byggställning fick dom nog inte med i budgeten och jag är rätt övertygad om att den därmed valdes bort.
Ser inget fel i det, en kalkylerad risk helt enkelt som många andra gör. Men alltid retar det någon ;)
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Byggställning fick dom nog inte med i budgeten och jag är rätt övertygad om att den därmed valdes bort.
Ser inget fel i det, en kalkylerad risk helt enkelt som många andra gör. Men alltid retar det någon ;)
Man jobbar extremt mycket långsammare från stegar. Så ganska idiotiskt ur både säkerhet och ekonomisk synvinkel.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.