Har någon något tips på var jag kan köpa en stor blågran ( silvergran) med rot. Har hört med kommunen men deras leverantörer har bara max 2,5 meter. Tolkar det är med toppskottet som brukar vara ca 40-50 cm långt. Vill gärna se denna gran som stor innan jag trillar av pinn pga ålderdom, börjar närma mig 50.
Var jag har läst är att Danmark har stora granodlingar. Ska jag behöva åka dit?
Var jag har läst är att Danmark har stora granodlingar. Ska jag behöva åka dit?
Håll ögonen öppna efter lämpliga granar och dyk på ägaren
Ofta planterar man ju fler än man slutligen vill ha i beståndet då det mest handlar om prydnadsträd.
Högg själv ner 5-10 blågranar tidigare i sommar åt en bonde som planterade dessa i slutet på 80-talet, största av dessa vill jag minnas man fick ut minst två vedbitar ur, dvs. minst 7 meter till topp.
Han hade ju säkert hellre sålt träden "på rot" än huggit upp dom till ved.
Vi har tidigare flyttat rätt stora björkar med bara frontlastare på "bonntraktor", med t.ex en traktorgrävare borde man klara av att flytta rätt så stora granar tycker jag.
Ofta planterar man ju fler än man slutligen vill ha i beståndet då det mest handlar om prydnadsträd.
Högg själv ner 5-10 blågranar tidigare i sommar åt en bonde som planterade dessa i slutet på 80-talet, största av dessa vill jag minnas man fick ut minst två vedbitar ur, dvs. minst 7 meter till topp.
Han hade ju säkert hellre sålt träden "på rot" än huggit upp dom till ved.
Vi har tidigare flyttat rätt stora björkar med bara frontlastare på "bonntraktor", med t.ex en traktorgrävare borde man klara av att flytta rätt så stora granar tycker jag.
När du ska leta efter lämpliga granägare - lyssna runt på jobbet efter folk som brukar sälja julgranar, om det är någon som har "självhugg" så blir det lätt några som växer sig för stora, och får bli kvar av en eller annan anledning.
Grannen har t.ex ett par stycken sådana på 3-4m.
Grannen har t.ex ett par stycken sådana på 3-4m.
Bor numera i Småland där träden rasar som monopolbrickor när det börjar vina. Får väl sätta på mig vandrarskorna och besöka dom skogarna som finns kvar.... Hör gärna av er om ni har tips på någon ej stormskadad gran.
Det kan vara svårt att få med tillräcklig rotmassa om man ska ta en gran från "naturmarker" och inte har lämpliga maskiner för detta. Man säger ofta att ett träd har lika mycket massa under som över mark och man bör få med sig så mycket som möjligt av denna för att säkra sig en bra etablering.
Ska man köpa så stora träd från plantskolor så kostar de väldiga summor av förståeliga skäl. Ska man bara ha ett träd så kan det ju vara värt pengarna om man är beredd att satsa på det. Men de kräver väldigt bra förankring i mark så att de inte står och vrider sig i marken och drar av alla nya rötter som söker sig ut och vill förankra det. Och rikligt med vatten.
Lycka till!
Ska man köpa så stora träd från plantskolor så kostar de väldiga summor av förståeliga skäl. Ska man bara ha ett träd så kan det ju vara värt pengarna om man är beredd att satsa på det. Men de kräver väldigt bra förankring i mark så att de inte står och vrider sig i marken och drar av alla nya rötter som söker sig ut och vill förankra det. Och rikligt med vatten.
Lycka till!
Har du kikat på koreansk kottegran( en riktig Kalle Anka gran)? En sådan kan du köpa ca metern höga för rimlig peng och växer raskt och är mkt snyggare än silvergranarna !
Vi satte en sådan i vårt förra hus och den var efter 15 år så hög att vi fick ta ner den!!! Den var då ca 6 m hög och 3 m bred. Så om du inte är 85 år så.....
Tydligen kallas den nu förtiden bara kottegran.
Vi satte en sådan i vårt förra hus och den var efter 15 år så hög att vi fick ta ner den!!! Den var då ca 6 m hög och 3 m bred. Så om du inte är 85 år så.....
Tydligen kallas den nu förtiden bara kottegran.
Det är mycket svårt att sätta granar större än 2-3 meter. Jag och farsan satte 3 stycken riktiga as på säkert 7-8 meter hos en familj som tvunget skulle ha det (rastlösa individer utan tålamod, ens med träd)....... Vi gjorde vad vi kunde men de var döda inom kort tid. Tyvärr hade vi en grävmaskinist som inte kunde sin sak. Om ni ändå ska flytta stora granar, se till att ni har inte bara en duktig maskinist, inte bara duktig på anläggningsjobb etc. utan som flyttat nåt träd förut och fdörstår vad det innebär. Han ska snurra rotortilten och skära ner i en stor cirkel runt trädet och sedan komma in så djupt under det som möjligt och lyfta upp en maximal jordkoka med rotsystem. När ni sätter den ska ni stampa ner jorden runt om ordentligt och sedan vattna, stampa, vattna, stampa, för att få jorden att omfamna de kvarvarande rötterna och den kan ta upp vatten.
Sen kan du ha trädgårddslangen plaskande där så mycket som möjligt
En detalj till:Jag satte en stor björk som blev sned direkt efter en storm ett par dagar efter att jag satte den, den var inte helt rak från början heller förstås. Du kan lägga något mjukt mot stammen och staga upp med 3-4 plank tills den satt sig riktigt om det är vindpinat där du bor.
Sen kan du ha trädgårddslangen plaskande där så mycket som möjligt
En detalj till:Jag satte en stor björk som blev sned direkt efter en storm ett par dagar efter att jag satte den, den var inte helt rak från början heller förstås. Du kan lägga något mjukt mot stammen och staga upp med 3-4 plank tills den satt sig riktigt om det är vindpinat där du bor.
Jag bor granne med Folkets Park i Malmö och där flyttade de ett 30 år gammalt tulpanträd för ett tag sedan. Etableringen har väl gått sådär och de har fått göra ingrepp i marken efter ett tag för att det ska kunna ta sig ordentligt. Men nu ska det väl förhoppningsvis gå mot bättre tider. Flytten kostade 80.000 kr med specialmaskin. Nu står det förankrat med tjocka stålvajrar i mark.
Läs mer här:
http://sydsvenskan.se/malmo/article225114.ece
Läs mer här:
http://sydsvenskan.se/malmo/article225114.ece