Men nu är det gissningar och inte fakta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Som sagt, gissar att vi inte hamnar högst, men inte heller lägst.


Men ett rakt årssnitt av marknadspriset ger dig inte totalkostnaden över perioden. Det är ju hela min poäng.
Vad spelar det för roll om snittpriset är 1 kr när du i själva verket köpte 5000 st för 3 kr och 1000 st för 50 öre?
Med tanke på hur mycket lägre vi legat och hur det grovt fördelat sig över året så skulle jag bli förvånad om vi trots allt inte kommer ut i botten.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Med tanke på hur mycket lägre vi legat och hur det grovt fördelat sig över året så skulle jag bli förvånad om vi trots allt inte kommer ut i botten.
Kanske, kanske inte. Det krävs ju som sagt en djupare analys för att svara på den frågan.

Och, som sagt, svaret är kanske irrelevant i jämförelse med ett land där man normalt värmer huset med gas och bara har hushållsel. Då är man nog betydligt mer intresserad av gaspriset, som omvänt, inte nämnvärt oroar oss svenskar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
C cpalm skrev:
Kanske, kanske inte. Det krävs ju som sagt en djupare analys för att svara på den frågan.

Och, som sagt, svaret är kanske irrelevant i jämförelse med ett land där man normalt värmer huset med gas och bara har hushållsel. Då är man nog betydligt mer intresserad av gaspriset, som omvänt, inte nämnvärt oroar oss svenskar.
Sen får man inte heller glömma fjärrvärme där tex Danmark har mer än vi per capita och där eldas det glatt, men det är väl från de stora danska skogarna antar jag *ironi". I Sverige är vi mer elberoende än många andra, vi har fler värmepumpar och det är bra men nu staffas vi för det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Suck... Ja ja, fortsätt ni att kika på snittpriser om ni tycker det är relevant. Det som är intressant för mig är priset på de kWh jag faktiskt köper. Dvs. inklusive "profilkostnaden".
jag vet inte om jag förstår din kommentar, jag invände mot ditt påstående om att elpriset är högst mellan december och mars (då förbrukningen är som högst) och påpekade att det inte är någon sanning att elpriset alltid är högst under de vintermånaderna, utan att det kan inträffa andra månader (i så fall främst i perioden augusti november)

man kan ju exempelvis kika på perioden december 2017 till november 2019:

Två linjediagram visar timeliga elpriser i SE3 och SE4 över ett år, indikerar prisvariation och toppar.

enligt graf i mitt förra inlägg så var vinterpriserna under 2018 cirka 15% lägre än helåret, medan vinterpriserna 2019 var cirka 18% högre än helåret – tittar man exempelvis på vintern 2018 så förefaller det inte vara ett märkligt medelvärde orsakat av någon skev distribution utan ett uthålligt lågt elpris (och ett ihärdigt högt elpris mellan juni-september)

och det här var ändå i en period då vi varken levde med pandeminedstängningar, energikrig med Ryssland eller dignade under ett nedmonterat elsystem
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
C
harka harka skrev:
jag vet inte om jag förstår din kommentar,
Det beror på att:
1) Jag skrev "det är inte då elpriset är som lägst" och du läste "det är då elpriset är som högst"
2) Jag pratar om volymviktade priser och du (liksom SVT) pratar om oviktade priser

Sen har du rätt i att även om man tittar på viktade priser så var t.ex. Februari den billigaste månaden av alla 2022. Så det var ju en "glädjemånad" för oss med eluppvärmning.
 
Mikael_L
Nu har jag haft lite mailkonversation med en hos Svenska kraftnät.

Och här
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/physicalFlow/show
hittar man data på flöden mellan elområden och länder.

Nu är det var och en fritt fram och ta fram en dataserie därifrån och skicka till mig så kastar jag in det i nya diagram efter önskemål, som kanske bringar lite mer klarhet.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag haft lite mailkonversation med en hos Svenska kraftnät.

Och här
[länk]
hittar man data på flöden mellan elområden och länder.

Nu är det var och en fritt fram och ta fram en dataserie därifrån och skicka till mig så kastar jag in det i nya diagram efter önskemål, som kanske bringar lite mer klarhet.
Utmärkt!
Baltic Cable fick ju strålkastaren på sig i höstas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland
Sen om man verkligen kan få ut de viktiga "flaskhalsarna" som genererar miljarder?
 
Attitudeswe
Äntligen får vi lite nytta av utlandskablarna. Import om än liten...

Karta visar elnätsflöden och priser, Sverige importerar lite, Danmark importerar, Norge exporterar mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Äntligen får vi lite nytta av utlandskablarna. Import om än liten...

[bild]
Jo och det blev "Tysklandspriser" överallt. (Euro/dygn)
Karta över Europa med siffror, antagligen visar elpriser eller energikostnader i olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag haft lite mailkonversation med en hos Svenska kraftnät.

Och här
[länk]
hittar man data på flöden mellan elområden och länder.

Nu är det var och en fritt fram och ta fram en dataserie därifrån och skicka till mig så kastar jag in det i nya diagram efter önskemål, som kanske bringar lite mer klarhet.
Notera att det där är det fysiska flödet, vilket inte är prissättande.

Om du jämför siffrorna på kartan på kontrollrummet med day-ahead flows för motsvarande timme på nordpools karta så ser du att de inte matchar.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Notera att det där är det fysiska flödet, vilket inte är prissättande.

Om du jämför siffrorna på kartan på kontrollrummet med day-ahead flows för motsvarande timme på nordpools karta så ser du att de inte matchar.
Man kan också notera att Entsoe-länken du gav matchar med det Nordpool visar under fliken "physical exchange".

Problemet är att physical exchange kan skilja väldigt mycket gentemot det bokade på dagen före-marknaden. Titta t.ex. på gårdagen 5/3 kl 8-9 och flippa mellan day-ahead flows och physical exchange. Helt plötsligt går det 500 MW mindre till SE3 från SE2, men det kommer 500 MW från NO1 vilket i det bokade var ett litet flöde åt andra hållet! Och det är inte de enda flödena som skiljer sig.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var mycket som importerades i mitten av december. Bara under förmiddagen 16 december importerades det över 3000 MW.
[länk]
Mängd energi mäts under en viss tid och en hög effekt några få timmar är en liten mängd trots allt om det är 99% där det inte förekommer någon import.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.