16 883 läst · 201 svar
17k läst
201 svar
Elbilar explosion risk
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
På jobbet så bland annat monterar vi elektronikprodukter med li-ion batterier, kanske inte vore en dum pryl att ha ifall något verkligen skiter sig.
Som flera har påpekat så är ju problemet att de flesta släckmetoder för normala bränder syftar till att antingen kyla eller ta bort syret (två av de tre delarna av brandtriangeln). Men ett batteri som skapar sitt eget syre vid branden kommer ju inte att kunna släckas genom att försöka kväva branden.D Dilato skrev:
Sanden i den där undrar jag vad den har för funktion, vattnet kyler i alla fall (när det kokar bort).
Det ser ju ut som att de använder den som förtjockningsmedel. Så att vattnet, eller leran ligger kvar.
Jag känner flera som blivit väldigt intreserade av elbilsbränder sedan dieselpriset stigit.
Särskilt i släckmetoder.
Ingen av dessa har någon koppling till räddningstjänsten eller varit med om någon bilbrand förut.
Många nätter har jag legat sömlös och funderat på sambandet.
En kompis har tillomed börjat intreserat sig för gruvdrift?
Särskilt i släckmetoder.
Ingen av dessa har någon koppling till räddningstjänsten eller varit med om någon bilbrand förut.
Många nätter har jag legat sömlös och funderat på sambandet.
En kompis har tillomed börjat intreserat sig för gruvdrift?
Visserligen många år sedan jag va värnpliktig brandman i Danmark, men vi hjälpte ofta till med perimetersäkring. Oavsett vad f*n som brann (även skog) så va det ingen som kom inom 100m i vindriktning utan andningsapparat - oftast va säkerhetsavståndet större. En bil - oavsett el, gas, diesel eller benzin - innehåller en massa plast, gummi, tyg mv. som avger giftiga gaser vid förbränning, och dom 2 insatser jag hann delta i vid fordonsbrand (båda lastbiler) hade betydlig större perimeter än 100 meter. Polisens filtermask räcker inte till.L Lars48 skrev:
Såg att TT-line har satt in laddstationer på sina båtar, alla verkar ju inte så skitnödiga som den andra färjelinjen. https://www.ttline.com/sv/ombord/elbil/
Problemet är väl inte vilka som brinner oftast utan konsekvenserna av en brand. En nackdel för elbilarna är ju att de kan spontanbrinna när ingen människa är i närheten. Det händer väl i princip aldrig med en fossilbil. Det är väl just sådant som är problem med elbilar på färjor.J Jeppson skrev: