Vad tror ni det blir till kvällen?
Pannkakssmet i plastburk på köksbänk framför en svart timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vad tror ni det blir till kvällen?
[bild]
Ananas på? :love:(y);)
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Biff Rydberg här.
Tillagad på rostas istället för oxfile men oj vad god den blev.
Till och med äldsta sonen som lät tveksam tog mer och pepparrotscremen gick ner.
Blir fler gånger, tomma fat på bordet.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Sitter här i allsköns ro och avnjuter lördagsmiddag bestående av en sallad med räkor och några kräftsjtjärtar, ful som stryk och inget att visa upp då vi blandar en massa gotter i en skål och rör om med dressing :cool:

Så säger min käre partner sådär taget ur luften - "visst var det så att du brukade göra lövbiff med nån ost jag inte gillade när vi träffades?"
Jo 1987 var det populärt med lövbiff med gorgonzola eller ädelost, typ detta https://www.arla.se/recept/lovbiff-med-adelost/

Gissa vad jag ska göra snart :rofl: fast modifierat så att min sen snart 36 år bättre/sämre hälft får en barnvänlig variant med vitlöksost, kanske klassikern Boursin.

För övrigt finns några andra recept från den tiden som jag gärna skulle vilja återuppliva, åtminstone en enda gång, Söndagsfisk är ett sånt (nåt som en kompis mamma komponerat) - ett fryst fiskblock (!) av vit fisk, lägges halvtinat i ugnsfat, täcks med Creme fraiche (som säkert var nytt då), klipp över en massa purjolök eller knipplök/salladslök, krydda med citronpeppar (viktigt!) och salt. Skjuts in i ugnen tills det bubblar... kanske 20 minuter, jag har ingen aning utan får nog köra på känsla.

Ursäkta massa minnesdravel, hoppas ni alla äter och dricker gott denna lördagskväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
Perfekt timat till Mello(y)
Maträtt med kött, korv, grönsaker, tzatziki på tallrik, rödvinsglas bredvid. Hyfsad presentation på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Sitter här i allsköns ro och avnjuter lördagsmiddag bestående av en sallad med räkor och några kräftsjtjärtar, ful som stryk och inget att visa upp då vi blandar en massa gotter i en skål och rör om med dressing :cool:

Så säger min käre partner sådär taget ur luften - "visst var det så att du brukade göra lövbiff med nån ost jag inte gillade när vi träffades?"
Jo 1987 var det populärt med lövbiff med gorgonzola eller ädelost, typ detta [länk]

Gissa vad jag ska göra snart :rofl: fast modifierat så att min sen snart 36 år bättre/sämre hälft får en barnvänlig variant med vitlöksost, kanske klassikern Boursin.

För övrigt finns några andra recept från den tiden som jag gärna skulle vilja återuppliva, åtminstone en enda gång, Söndagsfisk är ett sånt (nåt som en kompis mamma komponerat) - ett fryst fiskblock (!) av vit fisk, lägges halvtinat i ugnsfat, täcks med Creme fraiche (som säkert var nytt då), klipp över en massa purjolök eller knipplök/salladslök, krydda med citronpeppar (viktigt!) och salt. Skjuts in i ugnen tills det bubblar... kanske 20 minuter, jag har ingen aning utan får nog köra på känsla.

Ursäkta massa minnesdravel, hoppas ni alla äter och dricker gott denna lördagskväll.
På en skolresa för sådär 35 år sedan gjorde vi fiskgratäng med paprika-, dill- och citronsås. Skuret block, in i ugnen med lite smör i 15-20 minuter, sedan mjölksås på i 15 minuter till. Potatismos till. Gott!

Här blev det ikväll potatis-rotselleri-palsternacksmos med surkål och chorizo.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
I dag blev det Janssons Frestelse, jag skalade potatisarna och hustrun gjorde resten.
Var supergott (y)
Räcker till i morgon också.
En ugnsbakad gratäng i en glasform, brun-gyllene yta, ser hemlagad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 10 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
På en skolresa för sådär 35 år sedan gjorde vi fiskgratäng med paprika-, dill- och citronsås. Skuret block, in i ugnen med lite smör i 15-20 minuter, sedan mjölksås på i 15 minuter till. Potatismos till. Gott!

Här blev det ikväll potatis-rotselleri-palsternacksmos med surkål och chorizo.
Mjölksås?
 
P Pappa1986 skrev:
Mjölksås?
Smör-mjöl-mjölkredd sås, typ.
 
kashieda kashieda skrev:
Smör-mjöl-mjölkredd sås, typ.
Verkar vara bechamelsås.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Elegant dukad middag med kyckling, kapris, potatis, citron, vita vin och vattenglas på mönstrad tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uppslag i en matlagningstidning visar recept med kyckling, gnocchi och citron, omgiven av köksredskap och bananer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kyckling med gnocchi, citron, kapris o brynt smör - grymt gott!
Biffar receptet också, för bra för att inte dela med sig av!
 
  • Gilla
husdrommaren och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nu blev det lite kul att jämföra din tallrik med Kjells.
[länk]
Ni verkar ha följt samma recept men tallrikarna ser rätt olika ut :geek:
Betvivlar inte att båda varianterna var goda!
Skulle precis skriva och påpeka detsamma, roligt med så olika presentationer. Receptet låter onekligen mycket mumsigt.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Vasalopps-frukost idag:D
En smörgås med ost och skinka, en kopp kaffe och ett glas juice.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Oskick och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Ingen bild men är gräsänkling idag så rörde och rörde och rörde och fick till en riktigt krämig äggröra. Sån som barnen är tveksamma till, de vill hellre ha lite mer scramblade bitar. Nybryggt svart kaffe från Moccamastern så är det bara att köra igång med dagen.
Som vanligt en alldeles för låååång att-göra-lista de gånger jag har en helg för mig själv. Men har rivit några skivor i tvättstugan och ska upp på vinden och se om jag får ner nätverkskabel på något bra ställe till kommande batteri och växelriktare.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.