1 009 348 läst · 13 674 svar
1009k läst
13,7k svar
Vad blir det för mat?
Den lägger jag till högen av saker jagD dilemma skrev:
Haha! Gorgonzola till allt där slutet av 80-talet minns jag. Var ute och representerade på Pastabacken i Luleå, hette nog något annan då, där de för lite sydeuropeisk air satt upp fiskenät i taket och slängt i tomma cigarrettpaketMaria T skrev:Sitter här i allsköns ro och avnjuter lördagsmiddag bestående av en sallad med räkor och några kräftsjtjärtar, ful som stryk och inget att visa upp då vi blandar en massa gotter i en skål och rör om med dressing
Så säger min käre partner sådär taget ur luften - "visst var det så att du brukade göra lövbiff med nån ost jag inte gillade när vi träffades?"
Jo 1987 var det populärt med lövbiff med gorgonzola eller ädelost, typ detta [länk]
Gissa vad jag ska göra snart fast modifierat så att min sen snart 36 år bättre/sämre hälft får en barnvänlig variant med vitlöksost, kanske klassikern Boursin.
För övrigt finns några andra recept från den tiden som jag gärna skulle vilja återuppliva, åtminstone en enda gång, Söndagsfisk är ett sånt (nåt som en kompis mamma komponerat) - ett fryst fiskblock (!) av vit fisk, lägges halvtinat i ugnsfat, täcks med Creme fraiche (som säkert var nytt då), klipp över en massa purjolök eller knipplök/salladslök, krydda med citronpeppar (viktigt!) och salt. Skjuts in i ugnen tills det bubblar... kanske 20 minuter, jag har ingen aning utan får nog köra på känsla.
Ursäkta massa minnesdravel, hoppas ni alla äter och dricker gott denna lördagskväll.
Får du en att göra lista av frunnikasp skrev:Ingen bild men är gräsänkling idag så rörde och rörde och rörde och fick till en riktigt krämig äggröra. Sån som barnen är tveksamma till, de vill hellre ha lite mer scramblade bitar. Nybryggt svart kaffe från Moccamastern så är det bara att köra igång med dagen.
Som vanligt en alldeles för låååång att-göra-lista de gånger jag har en helg för mig själv. Men har rivit några skivor i tvättstugan och ska upp på vinden och se om jag får ner nätverkskabel på något bra ställe till kommande batteri och växelriktare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Jag har lite svårt för brunchbegreppet. Jag vill ha en stadig lagad varm frukost på morgonen, eller på förmiddagen om det är helg och jag inte har någon tid att passa. Brunchen är mera en buffé på eftermiddagen, till och med nästan sent för att vara lunch.AndersMalmgren skrev:
Det ni äter ser dock gott och fint presenterat ut. Annars finns risk för restfest som inte är tillagat av de bästa kockarna ety dessa är lediga på söndagen efter att jobbat fredag och lördag kväll.
När jag bor på hotell får jag mitt lystmäte. Ser till att boka något som har bra frukost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade idétorka så googlade och valde det här https://www.mathem.se/recept/misobakad-torskrygg-med-kramig-kokosgurka--jalapeño-och-svart-ris
Riktigt gott! Glömde dock bort att laga svampen så den får vi göra något annat med i veckan.
Tips om man prova är att tärna gurkan istället, blir nog mycket bättre och det svarta riset är ju gott o ser kul ut men basmatiris funkar minst lika bra
Tack Jag brukar få sms/mejl från frugan med förslag från Instagram och youtube, men letar ibland själv. Bilderna är stöd för minnet (vad åt vi igår-frågan har ställt till det ibland) och dessutom skriver jag nu ”matdagbok” för att ha koll. Kanske uppläggning får mer uppmärksamhet framöver, men genomförande och slutresultat viktigast just nu. Som pensionär har man ju tiden att lägga på det härDan1891 skrev: