På jobbet så bland annat monterar vi elektronikprodukter med li-ion batterier, kanske inte vore en dum pryl att ha ifall något verkligen skiter sig.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Verkar inte var särskilt effektivt.
Som flera har påpekat så är ju problemet att de flesta släckmetoder för normala bränder syftar till att antingen kyla eller ta bort syret (två av de tre delarna av brandtriangeln). Men ett batteri som skapar sitt eget syre vid branden kommer ju inte att kunna släckas genom att försöka kväva branden.

Sanden i den där undrar jag vad den har för funktion, vattnet kyler i alla fall (när det kokar bort).
 
Det ser ju ut som att de använder den som förtjockningsmedel. Så att vattnet, eller leran ligger kvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag känner flera som blivit väldigt intreserade av elbilsbränder sedan dieselpriset stigit.
Särskilt i släckmetoder.
Ingen av dessa har någon koppling till räddningstjänsten eller varit med om någon bilbrand förut.

Många nätter har jag legat sömlös och funderat på sambandet.

En kompis har tillomed börjat intreserat sig för gruvdrift?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
En kompis har tillomed börjat intreserat sig för gruvdrift?
Det är inte "mining" hen är intresserad av?
 
L Lars48 skrev:
Det stämmer bra. Det är precis det jag har läst också. De här giftiga gaserna som produceras vid brand, enligt reglerna ska polisen hålla sig 100 meters ifrån.
Frågan är om grannens bil börjar brinna som är parkerad intill bostadshuset.
Visserligen många år sedan jag va värnpliktig brandman i Danmark, men vi hjälpte ofta till med perimetersäkring. Oavsett vad f*n som brann (även skog) så va det ingen som kom inom 100m i vindriktning utan andningsapparat - oftast va säkerhetsavståndet större. En bil - oavsett el, gas, diesel eller benzin - innehåller en massa plast, gummi, tyg mv. som avger giftiga gaser vid förbränning, och dom 2 insatser jag hann delta i vid fordonsbrand (båda lastbiler) hade betydlig större perimeter än 100 meter. Polisens filtermask räcker inte till.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det räcker nog med en redig elbilsbrand ombord för att de ska byta fot ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Denna båt sjönk efter branden var släckt (brann i två dagar tror jag), så lär ju bli svårt att ta veta vad som startade branden.

 
Det vete tusan, en snabb googling och det finns inga belägg att elbilar brinner oftare än fossilfordon.
 
Googla "statistik elbilsbrand vs fossilbil".
 
Det var det jag gjorde..
 
J Jeppson skrev:
Det vete tusan, en snabb googling och det finns inga belägg att elbilar brinner oftare än fossilfordon.
Problemet är väl inte vilka som brinner oftast utan konsekvenserna av en brand. En nackdel för elbilarna är ju att de kan spontanbrinna när ingen människa är i närheten. Det händer väl i princip aldrig med en fossilbil. Det är väl just sådant som är problem med elbilar på färjor.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Precis.

Bränslebilar börjar oftast brinna under körning.

Elbilar börjar oftare brinna under laddning än under körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.