J JohanLun skrev:
Dock ganska nära Edsberg som också har endel stök. Men det är ett par km och både vatten och en stor väg imellan... bor ju själv i närheten.

Det är för övrigt ungefär lika långt mellan "fulbromma" och Rinkeby centrum som mellan Norrviken och Malmvägen. :) Det är inte många områden i Storstockholm som inte ligger en halvmil från ett utanförskapsområde. Jag känner folk som bor både i fulbromma och angränsande spånga som är jättenöjda och trivs bra. Alla kan inte köpa i Äppelviken.

Egentligen skulle jag själv faktiskt vilja bo nån annanstans än Stockholm... Jag trivdes bättre i Uppsala, men min fru är inte sugen på att flytta tillbaka dit... när jag blir pensionär skulle jag kunna tänka mig Täby kyrkby, eller nåt ännu längre ut som är ännu mer "lantligt".
Täby kyrkby är det lantligt? tyvär kommer det säkert byggas mer där med åren jag gissar på allt där och mellan åkersberga kommer byggas
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Inte mycket lantligt kvar i Kyrkbyn, utan mer som vilket villaområde i norrort som helst nu. Klart det finns grönt om man letar, men väldigt utbyggt nu jämfört med bara för 20 år sedan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dock ganska nära Edsberg som också har endel stök. Men det är ett par km och både vatten och en stor väg imellan... bor ju själv i närheten.

Det är för övrigt ungefär lika långt mellan "fulbromma" och Rinkeby centrum som mellan Norrviken och Malmvägen. :) Det är inte många områden i Storstockholm som inte ligger en halvmil från ett utanförskapsområde. Jag känner folk som bor både i fulbromma och angränsande spånga som är jättenöjda och trivs bra. Alla kan inte köpa i Äppelviken.

Egentligen skulle jag själv faktiskt vilja bo nån annanstans än Stockholm... Jag trivdes bättre i Uppsala, men min fru är inte sugen på att flytta tillbaka dit... när jag blir pensionär skulle jag kunna tänka mig Täby kyrkby, eller nåt ännu längre ut som är ännu mer "lantligt".
Jag är uppvuxen i Sollentuna. Trivs helt klart bättre i Uppsala.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag är uppvuxen i Sollentuna. Trivs helt klart bättre i Uppsala.
Jo, men där jag växte upp (kåbo) har jag aldrig råd/möjlighet att bo. För mig var glädjen att man kunde bo bra OCH ha nära till city. Vill inte bo i "city", hellre lite lantligt, men vill inte ha för långt till "civilisationen ". Har inte koll på uppsala längre, 20 år sen jag bodde där, men jag misstänker alla hus på 10 min cykelväg från city som inte är småstugor eller radhus går på bra mycket över 10MSEK. Vore kul se några fina uppsalavillor i denna tråden!
 
J JohanLun skrev:
Jo, men där jag växte upp (kåbo) har jag aldrig råd/möjlighet att bo. För mig var glädjen att man kunde bo bra OCH ha nära till city. Vill inte bo i "city", hellre lite lantligt, men vill inte ha för långt till "civilisationen ". Har inte koll på uppsala längre, 20 år sen jag bodde där, men jag misstänker alla hus på 10 min cykelväg från city som inte är småstugor eller radhus går på bra mycket över 10MSEK. Vore kul se några fina uppsalavillor i denna tråden!
har vart en som var till salu i flera år verkar vara såld nu

ont om hus till salu i uppsala och värre med vackra gamla hus
 
M maria01 skrev:
har vart en som var till salu i flera år verkar vara såld nu

ont om hus till salu i uppsala och värre med vackra gamla hus
Är det borgvägen som blev sålt? För hur mkt? Det var ju totalförstört och nästan dubbelt så dyrt som andra icke fördärvade hus sålts för...
https://www.byggahus.se/arkitektur/1920-talsklassicism-uppsala
2014 kostade den tydligen mer rimliga pengar... Mina föräldrar bodde på en angränsande tomt, men flyttade till ett hus 100m bort strax innan jag föddes. På den tiden var många av husen där lite slitna men fortfarande bebodda av många kanske inte så rika men ofta högre utbildade akademiker. Tror att vårt hus gränsande till 4 andra hus där alla beboddes av gamla professorer. :) Dock var de nog inte på den tiden så dyra. Nå. I dessa kvarter finns massor av vackra hus. Men hur ofta de är tillsalu vet jag ej...
 
J JohanLun skrev:
Är det borgvägen som blev sålt? För hur mkt? Det var ju totalförstört och nästan dubbelt så dyrt som andra icke fördärvade hus sålts för...
[länk]
2014 kostade den tydligen mer rimliga pengar... Mina föräldrar bodde på en angränsande tomt, men flyttade till ett hus 100m bort strax innan jag föddes. På den tiden var många av husen där lite slitna men fortfarande bebodda av många kanske inte så rika men ofta högre utbildade akademiker. Tror att vårt hus gränsande till 4 andra hus där alla beboddes av gamla professorer. :) Dock var de nog inte på den tiden så dyra. Nå. I dessa kvarter finns massor av vackra hus. Men hur ofta de är tillsalu vet jag ej...
vet inte vad den gick för om den ens vart såld

ja den var det fast den var mer ombygd en dom bilderna från 2014
 
M maria01 skrev:
ja den var det fast den var mer ombygd en dom bilderna
Ja, totalförstört. Riktigt tacky stil. Nån slags blandning av hotellstil och mellanöstern-stil?

Vad gick den för ? Får man gissa under 25?
 
J JohanLun skrev:
Ja, totalförstört. Riktigt tacky stil. Nån slags blandning av hotellstil och mellanöstern-stil?

Vad gick den för ? Får man gissa under 25?
den bytte ägare flera gånger https://www.booli.se/bostad/1515918
 
nu vett inte jag hur det är just uppsala men andra städer med universitet runt om europa är bostads priserna är höga för många forskningsföretag som har koplingar till skolorna ligger ofta nära och pressar upp priserna på husen otroligt mycket mer
 
M maria01 skrev:
blir ju dyrare en att gå på nån av sveriges dyraste krogar
Skulle jag inte tro, då jag hade stundentkompisar där som åkte så.. och de har inte gott om pengar direkt. Det skumma är att de var fler som åkte över via Hbg än från Malmö av de jag kände :thinking: undrar varför.. (borde inte vara nån större skillnad.. om man nu vill festa i/till o från Danmark).. möjligen kanske det var mer studenter i hgb? än Malmö..eller att Malmö hade större utbud på nöja i övrigt? :thinking:

Aja.. båda är trevliga städer på sitt vis :)
 
M maria01 skrev:
har vart en som var till salu i flera år verkar vara såld nu

ont om hus till salu i uppsala och värre med vackra gamla hus
.. och dyra har de blivit (även "förorterna" till dem och närliggande småstäder! Har kollat en hel del där (uppväxt o har familjen däruppe). Det växer väldigt fort i området.. (Uppsala i sig har alltid varit lite smådyrt. det är ju en universitetsstad med allt vad det innebär.. men runt om där jag växt upp har priserna skjutit i höjden.. med åren!)
 
M maria01 skrev:
glöm inte närheten till malvägen :rofl:
Näe malmvägen har ju inget vidare rykte, men det är som sagt ganska långt från huset i tråden. Men en sak till som drar ner priset i norrviken, förutom avståndet till stan, är allt buller från järnväg och motorväg.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Näe malmvägen har ju inget vidare rykte, men det är som sagt ganska långt från huset i tråden. Men en sak till som drar ner priset i norrviken, förutom avståndet till stan, är allt buller från järnväg och motorväg.
Sollentuna som helhet är bullerutsatt, även flyget går över oss. Men iom Norrviken ligger på två åsar är det otroligt stor skillnad mellan olika lägen. Huset i fråga ligger nog så motorvägen inte låter alls...
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ja antagligen mest järnvägsbuller där, nästan fri siktlinje från detta hus över bullerplank och till rälsen. Kände några som bodde på samma gata och järnvägssidan var allt annat än rofylld. Måste vara sveriges mest trafikerade järnväg så inte så konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.