LoweW
T Tomasmexitegel skrev:
Jag tänker mig cortenplåt, tjocklek 3-5mm men i luckan och ena sidan med glas i får jag nog ha vanligt stål, tänkte ha 12-16mm där för att få upp känslan lite. Skall dra in luft utifrån.
Kommer rita upp den och skära ut alla plåtar med laser.
Vill inte den skall se ut som ett "hemmabygge".
Själva rostern/gallret i botten gör jag nog av något rostfritt som tål agresiv miljö och höga temperaturer.
Jag har skissat lite på min design, lägger upp ett foto i morgon.
Så häftigt! Hur kommer det sig att du väljer att ha ”vanligt stål” vid glaset? Har corten några egenskaper du inte tycker passar just där?

Något som jag noterat vid många projekt som ser ut som ”hemmabyggen” är att de ofta är väldigt platta & enkla. Tror man kommer långt med att göra ramen till luckan t.ex. med en spegelram som har lite vinkel.

Ser fram emot att få se på din design!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ang. utsläppskrav, läs på om Ecodesign-kraven. Tror du får väldigt svårt ett få igenom ett egenbygge, min kommun kräver CE-märkning och prestandadeklaration vid väsentlig ändring av eldstad.
 
LoweW
S Stig-Helmer skrev:
Ang. utsläppskrav, läs på om Ecodesign-kraven. Tror du får väldigt svårt ett få igenom ett egenbygge, min kommun kräver CE-märkning och prestandadeklaration vid väsentlig ändring av eldstad.
Ecodesign är EN-13240 som nämns i de .pdfer jag länkade till tidigare.

Kommunen följer ju Boverkets direktiv och Boverket säger att CE-märkning inte behövs och att hur utsläppen på insatsen ska mätas är upp till kommunen.

Det är fullt möjligt att kommunen kräver en slags utsläppsdeklaration jag inte kan göra själv så då får jag väl bygga en köksspis som jag skrev tidigare. Men kravet på en CE-märkning har jag väldigt svårt att se.
 
LoweW LoweW skrev:
Ecodesign är EN-13240 som nämns i de .pdfer jag länkade till tidigare.

Kommunen följer ju Boverkets direktiv och Boverket säger att CE-märkning inte behövs och att hur utsläppen på insatsen ska mätas är upp till kommunen.

Det är fullt möjligt att kommunen kräver en slags utsläppsdeklaration jag inte kan göra själv så då får jag väl bygga en köksspis som jag skrev tidigare. Men kravet på en CE-märkning har jag väldigt svårt att se.
Är din eldstad registrerad som öppen eldstad, spiskasett? Min var registrerad med insats. Brandmannen och sotaren sa, bygg du en och sätt in den bara.
 
LoweW
T Tomasmexitegel skrev:
Är din eldstad registrerad som öppen eldstad, spiskasett? Min var registrerad med insats. Brandmannen och sotaren sa, bygg du en och sätt in den bara.
Öppen eldstad. Härligt, men jag tror inte kommunens byggkontor håller med :rofl:

Som Maria01 skrev innan kan man säkert bara bygga & installera utan att säga till men jag vill att allt ska gå rätt & riktigt till. Den extra kostnaden överlever jag och jag kan behöva övning med hur man handskas med kommunens byggkontor på bästa sätt :geek:
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Öppen eldstad. Härligt, men jag tror inte kommunens byggkontor håller med :rofl:

Som Maria01 skrev innan kan man säkert bara bygga & installera utan att säga till men jag vill att allt ska gå rätt & riktigt till. Den extra kostnaden överlever jag och jag kan behöva övning med hur man handskas med kommunens byggkontor på bästa sätt :geek:
Det kan sluta med ingen kamin alls det är ju gråzon tycker jag att inte säga något om man redan har en öppen spis är ju redan godkänt att du bygger en egen kamin gör den bara säkrare men så tänker inte Komunen

skillnaden är om det inte finns nån eldstad eller kamin innan då kan jag förstå vitsen men inte för Komunen bara för försäkringsbolaget
 
LoweW LoweW skrev:
Ecodesign är EN-13240 som nämns i de .pdfer jag länkade till tidigare.

Kommunen följer ju Boverkets direktiv och Boverket säger att CE-märkning inte behövs och att hur utsläppen på insatsen ska mätas är upp till kommunen.

Det är fullt möjligt att kommunen kräver en slags utsläppsdeklaration jag inte kan göra själv så då får jag väl bygga en köksspis som jag skrev tidigare. Men kravet på en CE-märkning har jag väldigt svårt att se.
CE-märkning verkar krävas enligt bbr? Kolla avsnittet om rumsvärmare:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/forbranningsgaser/

Det är ju lite snårigt hur kommuner tillämpar detta dock, blir spännande att höra hur det går. Håller tummarna att det går vägen för dig :)
 
  • Gilla
Alexander Blixt Modée
  • Laddar…
LoweW
S Stig-Helmer skrev:
CE-märkning verkar krävas enligt bbr? Kolla avsnittet om rumsvärmare:
[länk]

Det är ju lite snårigt hur kommuner tillämpar detta dock, blir spännande att höra hur det går. Håller tummarna att det går vägen för dig :)
Det gäller bara för kaminer/insatser/vedspisar som säljs. Jag har mailat med både en ingenjör som jobbar med att certifiera kaminer(se inlägg #11) och Boverket som båda sagt att egentillverkade kaminer/insatser/vedspisar inte behöver CE-märkas (y)

Kruxet verkar vara hur hårda kommunen är på testningen av utsläppen :thinking: Det blir lite godtyckligt när kommunerna själva får avgöra vilken dokumentation som krävs…

Tack, känner att jag behöver all tur jag kan få i mötet med kommunen :rofl:
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt att angripa detta med utsläppstester skulle kunna vara att göra ett stort antal olika tester, redovisa detta med ofantliga mängder data, referera till flertalet standarder och som slutsats komma fram till att man klarar samtliga gränser man hänvisar till.
Ser det tillräckligt proffsigt ut så kanske ingen på kommunen orkar bråka vidare.
Jag får för mig att huvudsyftet många gånger är att säkerställa att det finns dokumentation, resultatet är sekundärt...
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ett sätt att angripa detta med utsläppstester skulle kunna vara att göra ett stort antal olika tester, redovisa detta med ofantliga mängder data, referera till flertalet standarder och som slutsats komma fram till att man klarar samtliga gränser man hänvisar till.
Ser det tillräckligt proffsigt ut så kanske ingen på kommunen orkar bråka vidare.
Jag får för mig att huvudsyftet många gånger är att säkerställa att det finns dokumentation, resultatet är sekundärt...
Ja, kanske får bli något sådant. Hade en tanke att om jag kan bevisa att det sker sekundär förbränning så kan jag sedan kan hänvisa till någon studie som visar att effektiviteten därför måste ligga på en viss nivå.
 
Eftersom ämnet intresserar mig så är jag lite nyfiken på hur dessa har löst grejen med godkännanden i och med att varje insats kan vara mer eller mindre unik.

https://www.emmabodaspisen.se/tjanster/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Guzzi Guzzi skrev:
Eftersom ämnet intresserar mig så är jag lite nyfiken på hur dessa har löst grejen med godkännanden i och med att varje insats kan vara mer eller mindre unik.

[länk]
Som Mojjen skrev tidigare behöver kanske specialbyggda lösningar inte CE-märkas. Men utsläppsdeklarationen som kommunen vill ha in borde de ju ha en bra lösning på kan man tycka :geek: Ska ringa dem på måndag och fråga!
 
Guzzi Guzzi skrev:
Eftersom ämnet intresserar mig så är jag lite nyfiken på hur dessa har löst grejen med godkännanden i och med att varje insats kan vara mer eller mindre unik.

[länk]
Dom har löst det genom följande. Dom testar en spis, och får godkännande utifrån den. Sedan får man göra mindre avsteg från orginslritningen, och ändå kunna märka den själv som CE godkänd. Hur stora avsteg från den som är testad dom får göra och vem som isåfall skulle kontrollera det har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Ja just det, du skulle kunna mäta upp en befintlig, "godkänd" kamin, dokumentera vilka avsteg du gjort från konstruktionen och varför dina avsteg inte påverkar funktionen.
Edit: Nu när jag läser Tomasmexitegels post ser jag att jag skrivit mer eller mindre exakt vad han skrivit...
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ja just det, du skulle kunna mäta upp en befintlig, "godkänd" kamin, dokumentera vilka avsteg du gjort från konstruktionen och varför dina avsteg inte påverkar funktionen.
Edit: Nu när jag läser Tomasmexitegels post ser jag att jag skrivit mer eller mindre exakt vad han skrivit...
Jepp förutom att det ursprungliga godkännandet är företagsbundet. Dvs, man kan inte göra en exakt likadan och mena att den är godkänd. Allt beroende vilken tjänsteman som sitter vid skrivbordet.
Lostmoose Lostmoose skrev:
Ja just det, du skulle kunna mäta upp en befintlig, "godkänd" kamin, dokumentera vilka avsteg du gjort från konstruktionen och varför dina avsteg inte påverkar funktionen.
Edit: Nu när jag läser Tomasmexitegels post ser jag att jag skrivit mer eller mindre exakt vad han skrivit...
Förutom att den som CE märker sin vara måste vara ett företag med ett certifikat i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.