25 480 läst · 77 svar
25k läst
77 svar
Egentillverkad spisinsats & glidgjutning
Godkänt från kommunen
Wihoo! Kommunen gav tummen upp 👌Inget utsläppskrav i och med att det är en vedspis. Ritade detta kvällen innan i AutoCAD för att ge handläggaren en någorlunda bild av vad jag vill bygga. Har precis blivit klar med första CAD-kursen på högskolan så det är väldigt roligt att kunna börja använda de kunskaperna direkt 🙏
Håller på att bygga ett trädgårdsskjul just nu som jag måste bli klar med, men sen blir det att köpa stål och börja svetsa! Efter att jag kommit fram till en design jag är nöjd med såklart 😉
Wihoo! Kommunen gav tummen upp 👌Inget utsläppskrav i och med att det är en vedspis. Ritade detta kvällen innan i AutoCAD för att ge handläggaren en någorlunda bild av vad jag vill bygga. Har precis blivit klar med första CAD-kursen på högskolan så det är väldigt roligt att kunna börja använda de kunskaperna direkt 🙏
Håller på att bygga ett trädgårdsskjul just nu som jag måste bli klar med, men sen blir det att köpa stål och börja svetsa! Efter att jag kommit fram till en design jag är nöjd med såklart 😉
Utformning av ugnsfacket
Här är första skissen på ugnsfacket. De invändiga måtten ser ut att bli ~ 250x240x300mm. Detta är alltså bara en skiss på den lilla skolådan man kan se i det förra inlägget. Ni får ursäkta eventuella slarv i skissen.
Jag har tre mål med utformningen av ugnsfacket:
1: Det ska vara en jämnt fördelad temperatur utan några "hot spots".
2: Botten ska ha "sliders" så att man lätt kan sätta in och ta ut te.x en gjutjärnsgryta utan att behöva sträcka sig in i ugnen.
3: Möjlighet att installera en termometer för mer precis användning.
Den första punkten tror jag är den svåraste att lösa, men jag har nog kommit en bra bit på vägen. Flänsarna på sidorna och baksidan gör att stålet lättare tar åt sig(och ger ifrån sig) värme och sprider den förhoppningsvis vidare i stålet. De stärker även konstruktionen som säkert kommer vilja vrida och vända på sig när temperaturen skenar. Jag ritade inte till några på ovan- eller undersidan men det blir nog flänsar även där. Dock i den andra riktningen så att värmen sprids längst med ugnen och inte bara upp mot sidorna.
Men det som har störst effekt i att minska antalet "hot spots" är troligtvis det eldfasta teglet(eller kanske annan prisvärd sten) som buffrar värmen och sprider ut den i konstruktionen.
Den andra punkten är lättare att lösa. Det finns redan färdiga produkter för detta ändamål 👍 Bara att köpa svetsa fast när det blir dags.
Termometrar finns det många fabrikat av! Frågan är bara vilket sätt som är lämpligast att installera de på.
Nu har jag blivit lite mer bekväm med AutoCad i 3D så jag ska börja försöka att ge mig på 3D-ritningar innan jul.
Här är första skissen på ugnsfacket. De invändiga måtten ser ut att bli ~ 250x240x300mm. Detta är alltså bara en skiss på den lilla skolådan man kan se i det förra inlägget. Ni får ursäkta eventuella slarv i skissen.
Jag har tre mål med utformningen av ugnsfacket:
1: Det ska vara en jämnt fördelad temperatur utan några "hot spots".
2: Botten ska ha "sliders" så att man lätt kan sätta in och ta ut te.x en gjutjärnsgryta utan att behöva sträcka sig in i ugnen.
3: Möjlighet att installera en termometer för mer precis användning.
Den första punkten tror jag är den svåraste att lösa, men jag har nog kommit en bra bit på vägen. Flänsarna på sidorna och baksidan gör att stålet lättare tar åt sig(och ger ifrån sig) värme och sprider den förhoppningsvis vidare i stålet. De stärker även konstruktionen som säkert kommer vilja vrida och vända på sig när temperaturen skenar. Jag ritade inte till några på ovan- eller undersidan men det blir nog flänsar även där. Dock i den andra riktningen så att värmen sprids längst med ugnen och inte bara upp mot sidorna.
Men det som har störst effekt i att minska antalet "hot spots" är troligtvis det eldfasta teglet(eller kanske annan prisvärd sten) som buffrar värmen och sprider ut den i konstruktionen.
Den andra punkten är lättare att lösa. Det finns redan färdiga produkter för detta ändamål 👍 Bara att köpa svetsa fast när det blir dags.
Termometrar finns det många fabrikat av! Frågan är bara vilket sätt som är lämpligast att installera de på.
Nu har jag blivit lite mer bekväm med AutoCad i 3D så jag ska börja försöka att ge mig på 3D-ritningar innan jul.
Gratulerar. Kul att se att du kommit i gång. Följer tråden med spänning. Själv är jag inte klar med min renovering hemma, så med andra ord har jag inte kommit något vart med min kassett. Däremot har jag lyckats renovera själva spisen. Så mot sommaren kanske min tid kommer för kasetten som skall byggas.LoweW skrev:Utformning av ugnsfacket
Här är första skissen på ugnsfacket. De invändiga måtten ser ut att bli ~ 250x240x300mm. Detta är alltså bara en skiss på den lilla skolådan man kan se i det förra inlägget. Ni får ursäkta eventuella slarv i skissen.
Jag har tre mål med utformningen av ugnsfacket:
1: Det ska vara en jämnt fördelad temperatur utan några "hot spots".
2: Botten ska ha "sliders" så att man lätt kan sätta in och ta ut te.x en gjutjärnsgryta utan att behöva sträcka sig in i ugnen.
3: Möjlighet att installera en termometer för mer precis användning.
Den första punkten tror jag är den svåraste att lösa, men jag har nog kommit en bra bit på vägen. Flänsarna på sidorna och baksidan gör att stålet lättare tar åt sig(och ger ifrån sig) värme och sprider den förhoppningsvis vidare i stålet. De stärker även konstruktionen som säkert kommer vilja vrida och vända på sig när temperaturen skenar. Jag ritade inte till några på ovan- eller undersidan men det blir nog flänsar även där. Dock i den andra riktningen så att värmen sprids längst med ugnen och inte bara upp mot sidorna.
Men det som har störst effekt i att minska antalet "hot spots" är troligtvis det eldfasta teglet(eller kanske annan prisvärd sten) som buffrar värmen och sprider ut den i konstruktionen.
Den andra punkten är lättare att lösa. Det finns redan färdiga produkter för detta ändamål 👍 Bara att köpa svetsa fast när det blir dags.
Termometrar finns det många fabrikat av! Frågan är bara vilket sätt som är lämpligast att installera de på.
Nu har jag blivit lite mer bekväm med AutoCad i 3D så jag ska börja försöka att ge mig på 3D-ritningar innan jul.
Wow, riktigt snyggt!!T Tomasmexitegel skrev:Gratulerar. Kul att se att du kommit i gång. Följer tråden med spänning. Själv är jag inte klar med min renovering hemma, så med andra ord har jag inte kommit något vart med min kassett. Däremot har jag lyckats renovera själva spisen. Så mot sommaren kanske min tid kommer för kasetten som skall byggas.
Du kommer lindrigt undan och slipper nog att ha att göra med kommunen alls eftersom att du inte gör en väsentlig ändring 👍
Inköp av verktyg
Det går låååångsamt framåt men nu har jag i varje fall samlat på mig alla verktyg jag kan tänkas behöva inför tillverkningen 🤓
Nu är det tentavecka men jag siktar på att ha färdigställt ritningarna inom en månad.
Det går låååångsamt framåt men nu har jag i varje fall samlat på mig alla verktyg jag kan tänkas behöva inför tillverkningen 🤓
Nu är det tentavecka men jag siktar på att ha färdigställt ritningarna inom en månad.
LoweW skrev:
LoweW skrev:
Sotarn ger tummen upp
Pratade precis med sotarn som sa att det bara är att köra på och ringa honom när allt är färdigt för en besiktning 👍
Nästa steg blir att köpa ett "ark" cortenstål och börja öva med plasmaskäraren och svetsen. Blir nog också att göra en prototyp i skala 1:4 eller liknande 🤓
Pratade precis med sotarn som sa att det bara är att köra på och ringa honom när allt är färdigt för en besiktning 👍
Nästa steg blir att köpa ett "ark" cortenstål och börja öva med plasmaskäraren och svetsen. Blir nog också att göra en prototyp i skala 1:4 eller liknande 🤓
Grymt.LoweW skrev:
Du kan även göra alla delarna i fullstora bitar (tex playwood) minus halva diametern på munstycket på plasman. Blir lite lättare att skära ut för dig då,,,rakare och mindre darrigt med stödkant,,lättare för dig att svetsa efteråt utan skeva skär, stora öppningar i skarven som du får fylla med sversen.
Vilken tjocklek tänker du dig på corten plåten,
Bra tips! Har tillgång till en laserskärare via högskolan så tanken var faktiskt att skära ut plywood där, precis som du säger. Blir betydligt bättre än att köra plasma på frihand!T Tomasmexitegel skrev:Grymt.
Du kan även göra alla delarna i fullstora bitar (tex playwood) minus halva diametern på munstycket på plasman. Blir lite lättare att skära ut för dig då,,,rakare och mindre darrigt med stödkant,,lättare för dig att svetsa efteråt utan skeva skär, stora öppningar i skarven som du får fylla med sversen.
Vilken tjocklek tänker du dig på corten plåten,
3 eller 4 mm på sidorna och toppen. Men troligtvis runt 10 mm på botten. Vad tror du om det? Tänkte svetsa på vertikala flänsar på sidorna och baksidan för att öka styvheten.
Det låter bra, 3/4mm på sidorna. Men jag antar att du på något sätt vill få upp eldstaden från botten, kanske genom en "roster", då blir inte heller botten så varm. Vet inte riktigt hur du tänker dig få in syre till elden, men undertill är att föredra, samt framför glasluckan så att inte den sotar igen.LoweW skrev:Bra tips! Har tillgång till en laserskärare via högskolan så tanken var faktiskt att skära ut plywood där, precis som du säger. Blir betydligt bättre än att köra plasma på frihand!
3 eller 4 mm på sidorna och toppen. Men troligtvis runt 10 mm på botten. Vad tror du om det? Tänkte svetsa på vertikala flänsar på sidorna och baksidan för att öka styvheten.
Skönt att höra! Jag är lite orolig över vikten, så att komma undan med 3 mm hade varit skönt.T Tomasmexitegel skrev:Det låter bra, 3/4mm på sidorna. Men jag antar att du på något sätt vill få upp eldstaden från botten, kanske genom en "roster", då blir inte heller botten så varm. Vet inte riktigt hur du tänker dig få in syre till elden, men undertill är att föredra, samt framför glasluckan så att inte den sotar igen.
Ja, det går många tankar kring just höjden på förbränningskammaren. Jag har landat i att jag kommer klä hela insidan med sten(tegel eller vermikulit). Oklart om det blir ett vedgaller/roster eller inte. Först tänkte jag att det hade varit smidigt med ett askfast under men då öppningen kommer bli väldigt stor känns det som att det kommer bli väldigt lätt att skopa upp askan.
När det kommer till lufttillförsel är jag inte lika säker på att det är en bra idé att luften kommer underifrån. Se #11 på bifogad bild, hämtad härifrån. Som det ser ut just nu kommer det att finnas fyra olika ventiler för lufttillförsel med denna typen av reglage.
Ett luftintag blir, precis som du föreslår, ovanför glaset för att minska sot, ytterligare två från nedre och övre delen av baksidan av förbränningskammaren och slutligen ett ovanför förbränningskammaren för att det ska ske sekundär förbränning.
Om du vill ha inspiration kan jag varmt rekommendera denna kanalen som tillverkade reglagen jag nämnde tidigare.
Hej. Hur går det? Har du förresten hittat något bra ställe att köpa glaset på?LoweW skrev:Skönt att höra! Jag är lite orolig över vikten, så att komma undan med 3 mm hade varit skönt.
Ja, det går många tankar kring just höjden på förbränningskammaren. Jag har landat i att jag kommer klä hela insidan med sten(tegel eller vermikulit). Oklart om det blir ett vedgaller/roster eller inte. Först tänkte jag att det hade varit smidigt med ett askfast under men då öppningen kommer bli väldigt stor känns det som att det kommer bli väldigt lätt att skopa upp askan.
När det kommer till lufttillförsel är jag inte lika säker på att det är en bra idé att luften kommer underifrån. Se #11 på bifogad bild, hämtad härifrån. Som det ser ut just nu kommer det att finnas fyra olika ventiler för lufttillförsel med denna typen av reglage.
Ett luftintag blir, precis som du föreslår, ovanför glaset för att minska sot, ytterligare två från nedre och övre delen av baksidan av förbränningskammaren och slutligen ett ovanför förbränningskammaren för att det ska ske sekundär förbränning.
Om du vill ha inspiration kan jag varmt rekommendera denna kanalen som tillverkade reglagen jag nämnde tidigare.
Hur går arbetet?LoweW skrev:Skönt att höra! Jag är lite orolig över vikten, så att komma undan med 3 mm hade varit skönt.
Ja, det går många tankar kring just höjden på förbränningskammaren. Jag har landat i att jag kommer klä hela insidan med sten(tegel eller vermikulit). Oklart om det blir ett vedgaller/roster eller inte. Först tänkte jag att det hade varit smidigt med ett askfast under men då öppningen kommer bli väldigt stor känns det som att det kommer bli väldigt lätt att skopa upp askan.
När det kommer till lufttillförsel är jag inte lika säker på att det är en bra idé att luften kommer underifrån. Se #11 på bifogad bild, hämtad härifrån. Som det ser ut just nu kommer det att finnas fyra olika ventiler för lufttillförsel med denna typen av reglage.
Ett luftintag blir, precis som du föreslår, ovanför glaset för att minska sot, ytterligare två från nedre och övre delen av baksidan av förbränningskammaren och slutligen ett ovanför förbränningskammaren för att det ska ske sekundär förbränning.
Om du vill ha inspiration kan jag varmt rekommendera denna kanalen som tillverkade reglagen jag nämnde tidigare.