25 481 läst · 77 svar
25k läst
77 svar
Egentillverkad spisinsats & glidgjutning
Kunskapsinhämtning om lämplig utformning av förbränningskammare och tilluftsflöden för att minimera utsläpp och öka verkningsgraden.
På Youtube finns det många häftiga hemmabyggen som ser ut att vara relativt effektiva där det teoretiska förklaras till en viss del. Men trots att jag bara är lekman själv kan t.o.m. jag ibland se att det finns mycket okunskap och missförstånd hos många när det kommer till effektiv(sekundär) förbränning. Inte minst hos mig själv
Jag försökte hitta någon svensk bok om ämnet men lyckades inte. Hittade några enstaka amerikanska artiklar men ingen var vidare djupdykande. Men till sist fann jag denna artikeln "Technical Guidelines for the Design of Low Emission Wood Stoves" från "IEA Bio Energy" och "Danish Institute of Technology" från oktober 2022. På den sidan finns det två .pdf:er, men den sista är nog egentligen en Power Point exporterad till .pdf.
Otroligt informativa och lätta att förstå. Jag rekommenderar starkt att man iallafall läser sidorna 3-4, 10-13, 21 & 27 från den första .pdf:en och kikar igenom Power Pointen(den är kort).
Faktorer att beakta vid utforming av förbränningskammare och tilluftsflöden summeras ihop kort & koncist på s.27(se bifogad bild) i den första pdf:en.
Något som var helt nytt för mig var att "Pilot air"(benämns så i andra stycken) som kommer underifrån (punkt 11 i illustrationen) inte är bra. Känns ganska självklart nu när man läst om det men tidigare trodde jag att man ville ha så mycket luft som möjligt från alla håll & kanter
På Youtube finns det många häftiga hemmabyggen som ser ut att vara relativt effektiva där det teoretiska förklaras till en viss del. Men trots att jag bara är lekman själv kan t.o.m. jag ibland se att det finns mycket okunskap och missförstånd hos många när det kommer till effektiv(sekundär) förbränning. Inte minst hos mig själv
Jag försökte hitta någon svensk bok om ämnet men lyckades inte. Hittade några enstaka amerikanska artiklar men ingen var vidare djupdykande. Men till sist fann jag denna artikeln "Technical Guidelines for the Design of Low Emission Wood Stoves" från "IEA Bio Energy" och "Danish Institute of Technology" från oktober 2022. På den sidan finns det två .pdf:er, men den sista är nog egentligen en Power Point exporterad till .pdf.
Otroligt informativa och lätta att förstå. Jag rekommenderar starkt att man iallafall läser sidorna 3-4, 10-13, 21 & 27 från den första .pdf:en och kikar igenom Power Pointen(den är kort).
Faktorer att beakta vid utforming av förbränningskammare och tilluftsflöden summeras ihop kort & koncist på s.27(se bifogad bild) i den första pdf:en.
Något som var helt nytt för mig var att "Pilot air"(benämns så i andra stycken) som kommer underifrån (punkt 11 i illustrationen) inte är bra. Känns ganska självklart nu när man läst om det men tidigare trodde jag att man ville ha så mycket luft som möjligt från alla håll & kanter
Bra idé! Men jag vet inte om jag vågar elda i den än, eller om sambon skulle låta mig göra det för den delen Tror du man hade kunnat stoppa i en byggfläkt någon timme istället eller blir det inte tillräckligt varmt?Huggabuggaa skrev:Att provtrycka skorstenen själv för att se om det är otät i skiljeväggarna är ganska enkelt och billigt.
Köp en låda med rökpatronen från nätet och elda upp skorstenen så den blir varm, in med en rökpatron, täta under ifrån och sen spring upp och lägg på en skumgummi kudde över hålet.
Sen kan du börja inspektera skorstenens helhet efter läckage och även till angränsande kanal
CE kravet behöver inte uppfyllas för specialtillverkade produkter heller. Dvs även om jag bygger en produkt för försäljning, som är specialanpassad för en specifik kund. Finns säkert vissa undantag, det finns ju många olika CE märkningar. Är själv mest insatt i de rörande EMC krav mm.LoweW skrev:Ja, min uppfattning är att den inte behöver en CE-märkning eller leva upp till någon ISO-standard men hittar inte en konkret källa som säger det "rakt ut". Det är svårsökt också eftersom att det tillkom nya regler ~2019 och många texter/hänvisningar är äldre än så.
En fundering är också om jag säljer huset med den installerad. Då säljer jag väl tekniskt sett den? Då behövs det kanske? Haha det blir många frågor som sagt
Har du någon källa på det? Inte för att jag misstror dig, utan för att det kan vara bra att ha.M mojjen skrev:
Har en kund som för ett par fick besiktningsanmärkning på en specialbyggd industriport just för att den saknade CE-märkning.
Det är inte CE-märkningen i sig som styr om utsläppskraven uppfylls utan det är kravnivåerna som finns för utsläppen i Boverkets byggregler. CE-märkningen är inte ett märke som innebär ett automatiskt godkännande av byggprodukten.
Så CE är inte ett krav…
Krav nivåer:
Verkningsgraden måste vara minst 65 procent och utsläpp av kolmonoxid maximalt 0,12 volymprocent.
Då får man anlita någon som är behörig att utföra test, och kan intyga godkända nivåer.
det lär vara dyrt…
ovan krav gäller ej öppna spisar…
Högst troligt (enligt mig, som inte är fack kunnig) blir det en kamin om du ”stänger” in elden med typ en lucka med eller glas. Sk. Insattskamin.
Renovera en öppen spis får man göra under förutsättning att den inte försämras. (Hur man nu kan mäta det i ditt fal)
”renovera” din öppna spis så som du tänkt. Med undantag att ha lucka/glas på när du eldar. Den hänger du på när du inte eldar
O såklart undanplockad när sotaren kommer så hen kommer åt att sota
någon nämnde vermikulit, ett annat tips är att gjuta egna invändiga stenar.
Vanligt C-bruk, puts nät och 30mm tjocka. Då har du alla stenar för under 100-lappen…
Hur har det gått med dit projekt ?
Väldigt intressant
Så CE är inte ett krav…
Krav nivåer:
Verkningsgraden måste vara minst 65 procent och utsläpp av kolmonoxid maximalt 0,12 volymprocent.
Då får man anlita någon som är behörig att utföra test, och kan intyga godkända nivåer.
det lär vara dyrt…
ovan krav gäller ej öppna spisar…
Högst troligt (enligt mig, som inte är fack kunnig) blir det en kamin om du ”stänger” in elden med typ en lucka med eller glas. Sk. Insattskamin.
Renovera en öppen spis får man göra under förutsättning att den inte försämras. (Hur man nu kan mäta det i ditt fal)
”renovera” din öppna spis så som du tänkt. Med undantag att ha lucka/glas på när du eldar. Den hänger du på när du inte eldar
O såklart undanplockad när sotaren kommer så hen kommer åt att sota
någon nämnde vermikulit, ett annat tips är att gjuta egna invändiga stenar.
Vanligt C-bruk, puts nät och 30mm tjocka. Då har du alla stenar för under 100-lappen…
Hur har det gått med dit projekt ?
Väldigt intressant
Angående CE-märkning & utsläppskrav är vi på samma blad. Det är i linje med den informationen jag fick från ingenjören. Han sa också att utsläppskraven troligtvis kommer skärpas av EU någon gång i år.J JerryNilsson skrev:Det är inte CE-märkningen i sig som styr om utsläppskraven uppfylls utan det är kravnivåerna som finns för utsläppen i Boverkets byggregler. CE-märkningen är inte ett märke som innebär ett automatiskt godkännande av byggprodukten.
Så CE är inte ett krav…
Krav nivåer:
Verkningsgraden måste vara minst 65 procent och utsläpp av kolmonoxid maximalt 0,12 volymprocent.
Då får man anlita någon som är behörig att utföra test, och kan intyga godkända nivåer.
det lär vara dyrt…
ovan krav gäller ej öppna spisar…
Högst troligt (enligt mig, som inte är fack kunnig) blir det en kamin om du ”stänger” in elden med typ en lucka med eller glas. Sk. Insattskamin.
Renovera en öppen spis får man göra under förutsättning att den inte försämras. (Hur man nu kan mäta det i ditt fal)
”renovera” din öppna spis så som du tänkt. Med undantag att ha lucka/glas på när du eldar. Den hänger du på när du inte eldar
O såklart undanplockad när sotaren kommer så hen kommer åt att sota
någon nämnde vermikulit, ett annat tips är att gjuta egna invändiga stenar.
Vanligt C-bruk, puts nät och 30mm tjocka. Då har du alla stenar för under 100-lappen…
Hur har det gått med dit projekt ?
Väldigt intressant
Efter att ha mailat Boverket och bett om förtydliga angående det vi pratat om fick jag detta svaret:
”Utsläppskraven i Boverkets byggregler (för installation) är desamma vare sig produkten är nytillverkad och CE-märkt, egentillverkad och inte CE-märkt eller för den delen begagnad/äldre och inte CE-märkt.
Boverket har inte några rekommendationer avseende provningsmetoder, utan får hänvisa den hanteringen till den aktuella kommunen.”
Jag har ett möte bokat med kommunen om ~7 dagar och min förhoppning är att de har en metod man själv kan testa hemma.
Plan B är att designa om den till en köksspis då dessa enligt Boverket inte behöver uppfylla några utsläppskrav. Formuleringen på det är: ”köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)”. Så min tanke är att om större delen av volymen är konstruerad som yta för matlagning, i form av ugn eller förbränningskammare för att förse ugnen med värme, kan den därför kan ses som en köksspis.
Möjligt att ditt tillvägagångssätt skulle fungera men jag skulle inte vara helt bekväm med det. Jag skulle också argumentera för att det skulle vara en väsentlig ändring vilket komplicerar det.
Tack för tipset om att formge vermikulitstenarna själv! Ska läsa på om det. Har sett att många tillverkare har olika utformningar av deras vermikulitstenar och tänkt att det inte bör vara allt för dyrt att göra om det finns så många olika.
Projektet rullar långsamt på Som jag skrev tidigare så inväntar jag mötet med kommunen eftersom att det kommer bestämma vägen framåt.
När vi fick vår skorsten kontrollerad av sotaren så eldade han en "fackla" av tidningspapper i eldstaden upp mot spjället innan han tände en rökpatron i eldstaden.LoweW skrev:
Sen upp på taket och blockera pipan där röken kom och kolla de intilliggande piporna efter inträngande rök.
Det är dom sagt en fråga om att få bort "locket" av kall luft i skorstenspipan så röken från patronen kan stiga upp genom pipan.
med viss risk för felaktig information...M mojjen skrev:
Jag läste om detta för några månader sedan. Vill minans att det rörde sig om definitioner när man satte ihop utrustning som sen inte avr avsett att säljas vidare. Exempelvis en maskin som kan bilda en ny amskin. Omd en inte skulle sättas på amrkanden för försäljning utan endast avsedd för den specifika platsen så behövdes den inte märkas. Det beror nog dock på vem som gör det. Om en Försöljningsfirma entreprenör gör det, så säljer ju han den. men om Industri X, köper in 3 maskinerdelar och sammanfogar själva så blir läget annat. Med det inte sagt att säkerhetsföreskrifter etc kan åsidosättas. JAg kan även tänka mig att om jag som apparatbygagre skulle leverera färdigbyggda bestyckade apparatskåp, så måsted e levereras CE märkta. Men när vi köper kapslingar kabel, brytare etc och bygger själva på plats så ahr vi ju egentligen skapat en komplett produkt avd etta som inte har med ursprungs komponenterna att göra. Men vem går och CE märker el skåpet, eller patchcentralen för Data.
En annan sak att tänka på är ju att det är bara tillverkaren eller dennes ombud som får CE märka. Så med industriorten så kan man säga att om Industri porten är en katalog vara så får den inte säljas utan CE märkning. Om Entreprenören köper den specialbyggd av en fabrik och monterar hos kund så måste den också vara ce märkt, av fabriken. Om Entreprenören bygger Industriporten själv. Mao köper in Plåt, profiler gångjärn mm och platsbygger så är han tillverkaren och får och skall CE märka den. För att få sätta CE märke så måste man ju säkerställa att alla krav och föreskrifter är uppfyllda. Kontrollanten kan ju begära in teknisk underlag för bedömningen. Så man behöver ju veta att kraven är uppfyllda om man väljer att sätta på ett CE märke. Om jag som brukare själv köper in löst material och bygger min port, så bör jag formellt inte behöva ce märka den. Detta då den aldrig satts till försäljning. Däremot måste den ändå uppfylla alla krav.
Vad gäller Eldstaden så är det sannolikt samma, man kan nog rätteligen hävda att den inte behöver vara CE märkt då den är egentillverkad. Men man får nog en hel del problem om man blir ålagd att visa hur man uppfyller miljökrav etc. Men känner man någon form av förbränningsingenjör, så har man nog ett underlag som vida överstiger kommunens eller sotarens kunskap. Men vem gör det
Trevlig tanke du har. Jag går i samma tankar ang spiskasett.LoweW skrev:Hallo,
Har precis börjat gå från idé till förverkligande av en egentillverkad spisinsats/kassett och tänkte därför att det var dags att börja dokumentera bygget & designprocessen.
Målet är att designa & konstruera en spisinsatts/kassett som både värmer effektivt och ser bra ut. Det finns många häftiga hemmabyggen på nätet men de flesta ser verkligen ut som "hemmabyggen". Jag tenderar att föredra form över funktion så jag tvivlar på att detta kommer se ut som ett "hemmabygge"
Det kommer fler inlägg där jag går in på frågeställningar, förutsättningar, materialval, designprocess, krav, tillstånd et.c. & sist men inte minst kunskapsinhämtning.
Mål:
- Det ska ske en sekundär förbränning.
Detta gör den väldigt effektiv jämfört med en öppen spis, men ställer mycket högre krav på kunskapsnivån som krävs vid utformningen av första & andra förbränningskammarna och lufttillförsel bl.a.- Det ska gå att baka bröd i den.
Min förhoppning är att kunna göra en ugnslucka som man kommer åt från öppningen i sidan.
- Den ska se bra ut.
Bonusmål:
- Möjlighet att kunna koka vatten utan att ställa in något i själva spisinsattsen/kassetten.
- Möjlighet att ladda mobiltelefon genom peltierceller. Mer om det senare!
Jag tar tacksamt emot all slags input & kritik. Jag är total novis när det kommer till förbränning & metallkonstruktioner.
Har ganska stor öppning som skall fyllas, dock kommer den ju inte bli optimal om man nu inte eldar för kung och fosterland i den.
Jag jobbar inom plåt och smide, så det blir egentillverkning som gäller.
Har en provisoriskt kassett i nu.
Skall du ha modern form på din eller gammaldags?
Kul! Precis, väldigt fint med stor förbränningskammare och mycket glas men som du säger blir det väldigt ineffektivt.T Tomasmexitegel skrev:Trevlig tanke du har. Jag går i samma tankar ang spiskasett.
Har ganska stor öppning som skall fyllas, dock kommer den ju inte bli optimal om man nu inte eldar för kung och fosterland i den.
Jag jobbar inom plåt och smide, så det blir egentillverkning som gäller.
Har en provisoriskt kassett i nu.
Skall du ha modern form på din eller gammaldags?
Vilket material och godstjocklek tycker du är lämpliga?
Gillar gammaldags gjutjärn och liknande men jag kommer troligtvis bygga den av enbart kortenplåt med svets & vinkelslip så det begränsar mig en hel del.
Jag tänker mig cortenplåt, tjocklek 3-5mm men i luckan och ena sidan med glas i får jag nog ha vanligt stål, tänkte ha 12-16mm där för att få upp känslan lite. Skall dra in luft utifrån.LoweW skrev:Kul! Precis, väldigt fint med stor förbränningskammare och mycket glas men som du säger blir det väldigt ineffektivt.
Vilket material och godstjocklek tycker du är lämpliga?
Gillar gammaldags gjutjärn och liknande men jag kommer troligtvis bygga den av enbart kortenplåt med svets & vinkelslip så det begränsar mig en hel del.
Kommer rita upp den och skära ut alla plåtar med laser.
Vill inte den skall se ut som ett "hemmabygge".
Själva rostern/gallret i botten gör jag nog av något rostfritt som tål agresiv miljö och höga temperaturer.
Jag har skissat lite på min design, lägger upp ett foto i morgon.