BirgitS BirgitS skrev:
Så vad i februaris lagar anser du att riksdagen har blandat sig för mycket och anser du att folk i allmänhet skulle ha något intresse av att rösta om de lagarna?
kärnkraft vindkraft allt möjligt

sist var det ordet snippa
 
BirgitS
M maria01 skrev:
kärnkraft vindkraft allt möjligt

sist var det ordet snippa
Jag räknade upp alla 10 lagarna från februari och det är så vitt jag kan se inte någon som handlar om kärnkraft eller vindkraft. Så hade du över huvud taget något belägg för ditt inlägg eller håller du bara på och tramsar om allt möjligt?

Nej, vare sig riksdag eller regering har uttryckt någon åsikt om ordet snippa. Läs på innan du skriver tokigheter.
 
  • Gilla
  • Älska
reez och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att vi är överens om att utredningar behövs och inte är något att svära åt som maria01 gjorde.
Jo men jag är överens med mariao1 att det är helt galet i många kommuner så fort det ska byggas eller ändras i en fastighet. Sen har har vi fått alla mysko miljökrav inkl långa utredningar.

Allt kostar en massa pengar och i slutändan så ska husägarna betala för kalaset och gör det mer och mer omöjligt för många med sämre ekonomi att bygga ett hus eller bygga om.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men jag är överens med mariao1 att det är helt galet i många kommuner så fort det ska byggas eller ändras i en fastighet. Sen har har vi fått alla mysko miljökrav inkl långa utredningar.

Allt kostar en massa pengar och i slutändan så ska husägarna betala för kalaset och gör det mer och mer omöjligt för många med sämre ekonomi att bygga ett hus eller bygga om.
Fast det som hela den här diskussionen började med var att maria01 svor åt utredningar som görs inför att lagar ska stiftas. Något annat har jag inte skrivit om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det som hela den här diskussionen började med var att maria01 svor åt utredningar som görs inför att lagar ska stiftas. Något annat har jag inte skrivit om.
Ok... jag funderade mest på bakomliggande orsaker till "Sverigehuset".
Men det blir säkert ett antal "heliga kor" att slakta i framtiden när knappt någon kommer att ha råd att bygga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det som hela den här diskussionen började med var att maria01 svor åt utredningar som görs inför att lagar ska stiftas. Något annat har jag inte skrivit om.
miljökrav är ju lagar med
 
hela ide men Sverigehuset låter och ser dumt ut bättre vore lätta på byggreglerna istället låta folk bygga vad dom vill
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
M maria01 skrev:
g svara med jag tycker inte om när staten eller komunen blandar sig i för mycket utan att folket ska få säga sitt
Men du svamlar om socken, var fick du det ifrån.

Sen verkar du inte förstå att det är DU(dvs folket) som väljer vilka som bestämmer i kommunen och inte några "tjänstemän" eller andra aliens.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
miljökrav är ju lagar med
På detaljnivå är det inte så. Det är nog mer t.ex. Kemikalieinspektionen som bestämmer det eftersom det är de som har expertkunskaperna (till skillnad från riksdagens politiker)..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lat skrev:
Men du svamlar om socken, var fick du det ifrån.

Sen verkar du inte förstå att det är DU(dvs folket) som väljer vilka som bestämmer i kommunen och inte några "tjänstemän" eller andra aliens.
socken var ju när jag förklar hur det var här om man översätter från franska så blir det socken

politikerna styr ju inte över byggreglerna på det sättet dom ändrar ju inte mycket bara hur mycket pengar dom olika nämnderna ska få

och ofta har många tjänstemän sinna egna ider hur det ska vara
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
Jag har rensat div. tjafs i tråden. Tänk på att diskutera sakligt, att vi ska hålla oss till ämnet och driva diskussionen framåt.
/Moderator
 
  • Gilla
Mikael Eskilandersson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
miljökrav är ju lagar med
Jag håller fullständigt med dig, hur kunde man förbjuda hormoslyr & PFAS?
Villken idioti, vi skulle haft en omröstning istället.
 
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är bra att de gör utredningar, så att det bara är realistiska och genomtänkta saker som klubbas igenom.
BirgitS BirgitS skrev:
Utan att ha satt sig in i saker på djupet då eftersom inget har utretts utan rösta lite på måfå efter dagens humör verkar det som. Blir det då inte väldigt många "Ooops, jag tänkte inte på det ..."?
Jag kommer direkt att tänka på utredningen om centraliseringen av vården. Hur strålande utreddes inte den?
Och politikerna (alla partier) svalde den med hull och hår. Skrämmande.
 
L lat skrev:
Osäker på hur mycket du kan om vår demokrati, men det är just det vi gör vart 4:de år.
Det som görs vart 4:e år är att vi väljer vilka som skall representera folkviljan, dvs politiker i detta fall.
Politikerna skall inte hitta på en massa egna saker, utan mer sitta som nickedockor. Och definitivt skall myndigheterna inte bestämma, de är inte överhuvudtaget inte framröstade.
 
A Arne_Planka skrev:
ch definitivt skall myndigheterna inte bestämma, de är inte överhuvudtaget inte framröstade.
Nu är det ju så att alla myndigheter leds av en politiker eller är ledda av nån som är politiskt tillsatt. Och därmed är de nickedockor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.