D djac skrev:
Ja men så kan man såklart säga, alla bilar, och förmodligen alla andra produkter som tillverkas, berörs sannolikt av fossilkraft och på det sättet blir även varorna smittade av fossilsubventionerna.
Det är ju relevant när det gäller energiintensiva varor. T.ex. hur man alstrar elen för att anrika kärnbränsle. Om jag använder supersmutsig kolkraft och ineffektiva metoder, så kommer bränslet ha ett påtagligt co2-avtryck, även om själva kraftverket sedan inte orsakar så mycket co2.
 
K krfsm skrev:
F.ö. kommer SE4 att vara rökta så in i bänken medan O3 repareras om det inte blåser ordentligt: [länk]
Jag tror inte det blir några större problem den här vändan.
Betydligt sämre läge i December förra året när de hade en generatorskada.
Tyskland trycker på med 25GW kol, Polen kan nog öka ytterligare.
Sen har Norge gott om vatten i magasinen.
 
P paralun skrev:
Jag tror inte det blir några större problem den här vändan.
Betydligt sämre läge i December förra året när de hade en generatorskada.
Tyskland trycker på med 25GW kol, Polen kan nog öka ytterligare.
Sen har Norge gott om vatten i magasinen.
Det blir nog inte dyrare än Tyskland, nej. Med lite tur blåser det kanske tillräckligt för att man ska få hyggliga priser.

Däremot är det en indikation på att det ur ett överföringsperspektiv är rätt bra att ha några kärnkraftverk eller annan planerbar kraft i södra Sverige...
 
Jag håller med om allt utom att man bör införa en exportrestriktion.
 
Artikelförfattarna har fel. Det går inte idag att avskaffa områdena utan att hela Sverige dras med i höga elpriser. Detta då Sverige tidvis är beroende av elimport.

Vidare så hjälper inte en utbyggnad av elöverföringen inom landet de gånger det är riktigt kallt, vi har ändå ett behov av import då.

Ytterligare problem är att ägarna till kablarna mellan Sverige och andra länder kommer att kräva kompensation.

Notera också att Finland skulle bli utan backup till sina kärnkraftverk, de är beroende av import om de måste stannas. Samma i Sverige för övrigt.

Om denna tanke skall fungera så behöver man bygga ut den planerbara baskraften i Sverige och andra länder, det innebär i så fall rätt långa nya kärnkraftverk på kort tid...
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det blir nog inte dyrare än Tyskland, nej. Med lite tur blåser det kanske tillräckligt för att man ska få hyggliga priser.

Däremot är det en indikation på att det ur ett överföringsperspektiv är rätt bra att ha några kärnkraftverk eller annan planerbar kraft i södra Sverige...
Jovisst och det är ju övertydligt hur behovet av planerbar elproduktion är i "svarta hålet", SE4, Danmark och Tyskland.

Återigen en morgon med 25000MW tysk kolproduktion. Polen verkar ju även ha ökat sin kolproduktion, nu nästan 15000MW.
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
 
C
D djac skrev:
Lite fakta (för mycket för vissa kanske) i målet, tråkig period men vi har trots allt klarat oss bättre än andra, mest pga vår starka elproduktion.
Mmmmm... De flesta av oss har dock inte betalat de 1,19 kronor/kWh de räknar med i sin kalkyl...
Hade jag gjort det hade jag varit rätt nöjd.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Motsvarande fenomen råder sannolikt i länderna man jämfört med.

Dock har vi höga nätavgifter jämfört med många andra länder.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Motsvarande fenomen råder sannolikt i länderna man jämfört med.
Du menar indelning i 4 elområden varav de två minsta kraftigt drar ner "snittpriset", kallt klimat och eluppvärmning som gör att elräkningen domineras av de allra dyraste timmarna och 25% moms?
 
Att stor del är uppvärmning borde snarare dra förbrukningen mot de billiga timmarna. Även om man räknar enbart på SE4 har vi låga elpriser.
 
D
C cpalm skrev:
Mmmmm... De flesta av oss har dock inte betalat de 1,19 kronor/kWh de räknar med i sin kalkyl...
Hade jag gjort det hade jag varit rätt nöjd.
Du missade kanske att även om man isolerar Skåne så ligger vi lägre än andra länder?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Att stor del är uppvärmning borde snarare dra förbrukningen mot de billiga timmarna.
Nej, sett över ett år, som i undersökningen, är årsmedelpriset per kWh fullständigt ointressant för den med elbaserad uppvärmning. Lejonparten av förbrukningen är Dec-Mar och det är inte då elpriset är som lägst, om man säger så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.