J
A Ankmamma skrev:
Registrerades på kontot 28/2 och finns tillgängliga 2/3. (Banken behöver låna pengarna ett par dagar av alla för att få in lite ränta)
Var investerar de pengarna under dessa få dagar menar du?
Eller får de ränta från sig själva i sin egen bank för att de sitter på pengarna 2-3 dagar? :)
Låter spännande.
 
P patrick.lenhart skrev:
Tänk på att du får betala för att lösa ut en avi. Är väl en bit över en hundring har jag för mig
Har man rätt bank, i mitt fall handelsbanken, så fixar dom det gratis.. gjorde för ett par år sedan iaf när transportstyrelsen schabblade och"missade" att jag hade ett anmält konto så jag fick tillbaka pengar på papperslapp hos swedbank.

Kändes lite surrealistiskt.. försökte först handla för den, som det stod, men dom ville ha fläskigt med betalt för att lösa in den, så gick jag till swedbank och skulle lösa in den där, dom ville ha en fläskig avgift för att föra över till annan bank suck.. då ville jag ha cash, men dom hade förstås inga kontanter (banker utan kontanthantering, IDIOTI!) varvid jag gav upp.

Sen av en ren händelse var jag inne på mitt lokala bankkontor (handelsbanken) i annat ärende och frågade hur man löste det, och då fixade dom det - gratis.. jag sa "Men det står ju här att enbart swedbank.." och fick svaret "Vi löser det, oroa dej inte" :)

Sen betalade telia ut nån ersättning på samma typ av papperslapp, varvid jag gick in på lokala handelsbankenkontoret igen och dom löste det då med.
 
  • Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
Äntligen har det trillat in. Nu har man råd att köra luftvärmepumpen på kyla i sommar.
 
  • Wow
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har nån påstått det?
Jag kan ha missförstått dit inlägg.
Min tolkning av ditt inlägg var att du ansåg att utbetalning via Försäkringskassan/Swedbank var ett dåligt val.
Jag håller med dig i sak. Det verkar byråkratiskt och stelbent men det fins kanske en anledning att välja den metoden.
Kan det vara så att nu ska pengar betalas tillbaka retroaktivt, det kräver extraordinär likviditet som inte elbolagen klarar? Kanske en stor del av dessa pengar redan är inbetalade till skatteverket.
Högst privat fundering. Det fins kanske någon i tråden som har kunskap om detta.
 
D Diablito skrev:
Någon som vet hur det fungerar om man har en inaktivt enskild firma registrerad på sig? Är rädd att vårt nätbolag blåst oss på pengarna.

Flyttade in mars 2015, jag skrev avtal med nätägaren.
Jag registrerade ett företagsnamn sommaren 2016 då min fru funderade på att starta hunddagis och jag ville pusha på henne. Blev inget av det och allt glömdes borr.
Nu i somras började nätägaren adressera våra räkningar till hunddagiset, vi var mitt i en stor vattenskada var det inget jag reflekterade över.

Vaknade kallsvettig förra veckan och tänkte att de kanske ändrat vem avtalet står på.
Kontaktade dem och fick till svar att de uppdaterat sina system förra året och då kan det ha ändrats då hunddagiset är registrerat på vår adress. De skulle återkomma med mer information.

Ringde dem idag igen och då uppger de att avtalet sedan tecknandet 2015 ståt på firman och inte mig. Detta är alltså en direkt lögn. Kan de ändra vårt avtal på eget bevåg och utan att informera? Dessutom bakåt i tiden?

Någon som vet om detta påverkar utbetalningen av elstödet?
Fick du förra stödet?
 
B Bernt Ö97 skrev:
Håller helt med om att det är sjukt att skatterna är så höga att vi måste få bidrag för att betala.
Däremot har jag svårt att förstå dina sympatier (ironi?) för förra S-regeringen som i samarbete med MP aktivt bidrog till dagens situation.
Tillägg
På min senaste elfaktura var moms och andra skatter högre än än elfakturan för ca 1,5 år sedan!??
Hoppas att nya regeringen hittar en mer långsiktig väg ur detta, och om det behövs rundar EU-regler.
Var det MP som invaderade Ukraina? Eller hur menar du?
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Var det MP som invaderade Ukraina? Eller hur menar du?
Har du bott under en grotta dom senaste tio åren?? :crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var det MP som invaderade Ukraina? Eller hur menar du?
???
Prisökningar på el började före invasionen i Ukraina.
Moms och övriga skatter och nätavgifter som sanktionerats av regeringen + ingånga avtal med EU och Nordpols prispåverkan, nedläggning av planerbar elproduktion i södra Sverige, har inget att göra med kriget i Ukraina.
Däremot har MP haft stor del i de politiska beslut som tagits genom att stötta S i regeringen enbart för maktens skull, och i utbyte fått stort inflytande.
Detta är helt utanför TS fråga i tråden och har avhandlats i flera trådar I detta forum.
Ursäkta sidospåret, var inte vad TS frågade om.
 
  • Gilla
hansan och 5 till
  • Laddar…
Nej, det har jag inte. Men det jag sett under den perioden är en ökad export och minskad import av el. Så de som påstår att S och MP havererat elproduktionen måste nog förklara vad som havererat. Elpriset följer det som gäller i övriga Europa, att det stigit beror inte på något som hänt i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte. Men det jag sett under den perioden är en ökad export och minskad import av el. Så de som påstår att S och MP havererat elproduktionen måste nog förklara vad som havererat. Elpriset följer det som gäller i övriga Europa, att det stigit beror inte på något som hänt i Sverige.
De höga elpriserna i elområde 3 och 4 beror till stor del på bristande överföringskapacitet. En obalans som orsakats vid nedläggning av planerbar elproduktion I Södra Sverige.
 
  • Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
B
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
DU KOMMER INTE ATTFÅ NÅGRA STÖDPENGARNA NU!

Hur svårt kan det vara att istället för att skicka en fråga hit till detta forum (där alla ändå har olika ”sanningar”) istället vända sig till Regeringens/Försäkringskassans hemsidor? Här nedan ser du aktuell text från regeringen, punkt 1 och 2..

OMRÅDE 3 och 4

• första elstöd
baserat på perioden 1 okt 2021 — 30 sept 2022 utbetalningsdatum under mars 2023.

• andra elstöd baserat på perioden 1 nov — 31 dec 2022, utbetalningsdatum under våren 2023

OMRÅDE 1 och 2

• får endast
ett elstöd baserat på perioden 1 nov — 31 dec 2022 utbetalningsdatum under våren 2023.

• OBS! Inget elstöd baserat på perioden 1 okt 2021 — 30 sept 2022.

•••••••••••••••••

  1. Det första stödet, avser hushåll (privatpersoner) i mellersta och södra Sverige (elprisområde 3 och 4) för perioden 1 oktober 2021–30 september 2022, och omfattar cirka 4,3 miljoner hushåll. Detta stöd börjar betalas ut den 20 februari 2023 av Försäkringskassan. Att stödet omfattar elprisområde 3 och 4 beror på att det genomsnittliga spotpriset på el var över referenspriset 75 öre under stödperioden.
  2. Ett andra stöd som avser alla hushåll i Sverige för november–december 2022, cirka 5 miljoner hushåll, håller på att tas fram. Svenska kraftnät ansökte den 30 januari 2023 hos Energimarknadsinspektionen om godkännande av detta elstöd. Energimarknadsinspektionen godkände ansökan den 2 februari 2023, Regeringen kommer nu att gå vidare med det administrativa arbetet för att elstödet ska kunna betalas ut till hushållen. Målsättningen är att utbetalningarna ska starta under våren 2023. Hushåll i såväl södra som norra Sverige får del av stödet då elpriserna var mycket höga i hela landet.

:heart::heart::heart::heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
De höga elpriserna i elområde 3 och 4 beror till stor del på bristande överföringskapacitet. En obalans som orsakats vid nedläggning av planerbar elproduktion I Södra Sverige.
Om vi haft perfekta nät skulle vi haft samma elpris i Norrland och Italien. De bristfälliga elnäten har snarare gett oss lägre elpriser. Det är norra Sverige som har haft fel elpris, inte de södra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
▪️ Hallå där alla gnällsugna! Snart har ni alla i område 3 och 4 fått pengarna.

▪️ Om ”man” då ska sluta och klaga på Försäkringskassan som försöker göra ett jättejobb (utanpå alla andra bidrag; VAB, bostadsbidrag, aktivitetsstöd, sjukpenning, ersättning till alla nyanlända flyktingar mm) med att betala ut i rätt tid, så vore det trevligt som omväxling att GE DEM EN STOR ELOGE. Har ni ens funderat över i hur många delar av samhället FK är invållverade i?

▪️ De kan ju inte direkt klona sig och plötsligt bara få fram en massa extrapersonal, utan de gör verkligen så gott de kan. Många som gnäller om att utbetalningarna är sena, kanske själva varit dåliga på att uppdatera sina kontouppgifter hos FK, då det varit länge sedan man fick ersättning från FK. Var mindre gnälliga och lite hyggliga och tacksamma ibland.

▪️ Jag har en fråga till forumet också: jag har själv ingen modern elbil (nästa gång). Hur stor del av er elförbrukning tror ni är kostnaderna för att tanka familjens bil/bilar? Är det egentligen ”rättvist” att ni får elstöd för att köra er bil, medan tyvärr jag och andra vackert får betala för bensin och diesel? Kom INTE dragande med miljöaspekten, jag VET ATT NI ÄR BÄTTRE, men alla kan ju inte byta bilar samtidigt. Önskar jag hade råd, men min BMW diesel med många hästar, är kanske inte så lättsåld i dessa tider.

▪️ Dra gärna några exempel på hur mycket det kostar under en månad. Vill inte döma, utan mer få en känsla för kostnaden och hur stor del av elstödet det motsvarar. Kanske inte är så många kronor per månad….

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
Ingen post till Kivra och Inga pengar i SEB trots att jag registrerat mitt konto hos Swedbank.

Min decemberräkning var över 20 000 kr och jag tillhandahåller bostäder till ukrainare.

Är det någon som vet när deadline för betalningarna är? Borde jag vara orolig?

Elområde 3 med Skellefteå Kraft.
 
B
arosenman arosenman skrev:
Ingen post till Kivra och Inga pengar i SEB trots att jag registrerat mitt konto hos Swedbank.
Min decemberräkning var över 20 000 kr och jag tillhandahåller bostäder till ukrainare.
Är det någon som vet när deadline för betalningarna är? Borde jag vara orolig?
Elområde 3 med Skellefteå Kraft.
▪️ Hej! Oroa dig inte pengarna kommer om du har rätt till dem.

▪️ Logga in på dina sidor på ditt elbolag. Där borde du se informationen. Det stod att de flesta skulle ha fått sina pengar första halvan av mars.

▪️ I mitt fall har jag avtal och får elen från Vattenfall och nätet ägs av EON.

▪️ Jag loggade in på EON och mina sidor. Där hittade jag information om hur mycket jag skulle få tillbaka och ungefär vilket datum. Se bifogad bild nedan, så såg det ut för mig på EON.

▪️ Vet inte om det räknas som du har ett företag, då kan det kanske dröja längre, men sök på nätet så hittar du informationen. Här gissar folk ganska mycket och det skapar mycket mer oro, än om du letar lite själv.
Lycka till :heart::heart::heart::heart:
 
  • Svensk text, elräkning, ersättning 7 982 kronor, förbrukning 15 963 kWh, tidsperiod och ersättning per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
arosenman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.