D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
App är som alla vet en för kortning av appa rat. Och en så dan ting est är väl det som myndig heten före skriver ?

Knapp seger för Ese.
Knapp - liten skiva, kula eller pinne som är avsedd för tillslutning av vissa delar av klädesplagg el. för prydnad
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
R Ring skrev:
Standarden säger knapp så knapp skall det vara om man har deklarerat harmoniserade standard i sina papper. Annars får man skriva en egen standard och visa att den är säker. Inte omöjligt att göra men lite jobbigt..
Japp och vi ser ju bl.a. i den aktuella hovrättsdomen hur bra det går när människor utan omdöme ska följa regler bokstavstroget.
 
D djac skrev:
Japp och vi ser ju bl.a. i den aktuella hovrättsdomen hur bra det går när människor utan omdöme ska följa regler bokstavstrog
Man behöver inte följa reglerna. Däremot så skall man följa reglerna om man till och med på eget ansvar skriver under ett dokument som säger att man följer reglerna. Man får inte ljuga....
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har läst den. Eller rättare sagt jag har tittat snabbt på den bara för att se om en knapp nämndes.

Har du läst den? Med tanke på hur säker du är på att jag har fel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
R Ring skrev:
Man behöver inte följa reglerna. Däremot så skall man följa reglerna om man till och med på eget ansvar skriver under ett dokument som säger att man följer reglerna. Man får inte ljuga....
Med lite gott omdöme (en enorm bristvara idag) kan man nog se att om man gör saker bättre än reglerna så kan det nog anses som att man följer dessa, även om man med en gammaltestamentlig tolkning missar en stavelse.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Man behöver inte följa reglerna. Däremot så skall man följa reglerna om man till och med på eget ansvar skriver under ett dokument som säger att man följer reglerna. Man får inte ljuga....
D djac skrev:
Med lite gott omdöme (en enorm bristvara idag) kan man nog se att om man gör saker bättre än reglerna så kan det nog anses som att man följer dessa, även om man med en gammaltestamentlig tolkning missar en stavelse.
Jo men då får man ju skriva sin egna tekniska specifikation och hänvisa till den i tillverkardeklarationen.
Sedan förstår inte jag hur ett självtest skall kunna vara lika säkert som en fysisk knapp med en mekanisk indikering om man inte lägger ner en hel del jobb på mjukvarutestning och säkerhet i elektoniska kretsar. Blandar man dessutom in appar i telefoner så har man nog en duktig uppförsbacke och med att man skickar data som används för säkerhet i en okontrollerad miljö.
Det går nog att göra men det kräver en hel del analyser innan man sätter igång....
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D djac skrev:
Med lite gott omdöme (en enorm bristvara idag) kan man nog se att om man gör saker bättre än reglerna så kan det nog anses som att man följer dessa, även om man med en gammaltestamentlig tolkning missar en stavelse.
Nu är det en standard och inte en regel man skriver under att man följer.

Regeln, eller lagen, säger att man ska tillverka en säker produkt. Det finns mängder med sätt att uppfylla detta och det är upp till företaget att bevisa detta. ETT av sätten är att följa en definierad standard till punkt och pricka, samt att deklarera och signera att man gjort detta. Då behöver man inte bevisa något mer.

Om man då ÄNDÅ inte följer denna standard har man dock problem. Sättet man kommer undan är att man då deklarerar att man följer standard, förutom punkterna xx och yy, samt bevisar för myndigheterna hur man täcker upp för detta. INNAN man sätter produkten på marknaden... Försöker man göra det i efterhand har man problem.
 
D
R Ring skrev:
Jo men då får man ju skriva sin egna tekniska specifikation och hänvisa till den i tillverkardeklarationen.
Sedan förstår inte jag hur ett självtest skall kunna vara lika säkert som en fysisk knapp med en mekanisk indikering om man inte lägger ner en hel del jobb på mjukvarutestning och säkerhet i elektoniska kretsar. Blandar man dessutom in appar i telefoner så har man nog en duktig uppförsbacke och med att man skickar data som används för säkerhet i en okontrollerad miljö.
Det går nog att göra men det kräver en hel del analyser innan man sätter igång....
Jag försvarar inte just denna tillverkaren utan är mer öppet sinnad för förbättringar, det finns massor av automatiserade självtester som införts och som höjer säkerheten på mängder av områden, varje gång har det säkert stått en gubbe som skakat på huvudet och förespåtts rasens undergång, det till hör normalen.

Att det är fullt möjligt, och mer än troligt, att produktutvecklingen går före standarduppdateringar håller jag för högst rimligt.

Riktigt intressant blir detta ju när samma resurser nu måste läggas på alla laddboxar på marknaden, som i stort sett ser likadana ut, ska bli mycket intressant.
 
D djac skrev:
Jag försvarar inte just denna tillverkaren utan är mer öppet sinnad för förbättringar, det finns massor av automatiserade självtester som införts och som höjer säkerheten på mängder av områden, varje gång har det säkert stått en gubbe som skakat på huvudet och förespåtts rasens undergång, det till hör normalen.

Att det är fullt möjligt, och mer än troligt, att produktutvecklingen går före standarduppdateringar håller jag för högst rimligt.

Riktigt intressant blir detta ju när samma resurser nu måste läggas på alla laddboxar på marknaden, som i stort sett ser likadana ut, ska bli mycket intressant.
Som det set ut just nu så skall det finnas en testknapp som användaren kommer åt. Så hut skall man förhindra att traktens ynglingar går omkring och avbryter laddningar. Det är också en bra OT fråga....
D Daniel 109 skrev:
Det står inte knapp. Men det står att den ska kunna testas för hand.
 
Det verkar vara många som har läst standarden och som vet vad det står, med ungefär lika många tolkningar av vad det kräver som antalet som läst det.
Måste vara en väldigt krångligt formulerad text…
 
Dels är det ju flera standarder inblandade. Sedan är ju standarderna inte helt tydliga. De är inte, och ska inte vara en konstruktions instruktion.
Vad jag vet har jag inte sagt hur den ska tolkas. Bara att det inte utryckningen står att det ska finnas en knapp.
 
D Daniel 109 skrev:
Dels är det ju flera standarder inblandade. Sedan är ju standarderna inte helt tydliga. De är inte, och ska inte vara en konstruktions instruktion.
Vad jag vet har jag inte sagt hur den ska tolkas. Bara att det inte utryckningen står att det ska finnas en knapp.
Ja, och andra är ju övertygade om att standarden uttryckligen säger att det ska finnas en testknapp, och så otydlig ska den knappast vara.
 
D
Om du bara visste hur många övertygelser som är fel...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du bara visste hur många övertygelser som är fel...
Jodå, jag vet. Det är ju bara synd. De som är övertygade om att det ska vara en knapp skulle ju rimligtvis kunna visa upp texten som säger det.
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Jodå, jag vet. Det är ju bara synd. De som är övertygade om att det ska vara en knapp skulle ju rimligtvis kunna visa upp texten som säger det.
Det gäller de som säger motsatsen också, eller hur?
 
Nissens Nissens skrev:
Det gäller de som säger motsatsen också, eller hur?
Absolut, det är dock väldigt mycket svårare att visa att det inte står ”knapp” någonstans utan att lägga upp hela dokumentationen. Vilket också kräver att alla andra måste läsa hela dokumentationen.
För att bevisa att det står ”knapp” (eller vad det nu må vara) räcker det med ett litet stycke.
Därför vände jag mig till de som förespråkar att det står, det är ju så otroligt mycket lättare för dem att visa att de har rätt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.