useless useless skrev:
De där bilderna säger ju bara att testknappen ska användas. Den stora frågan kring Easee är om det är OK med en automatisk testfunktion utan fysisk knapp.
Egentligen var mitt svar mer mot vad GK100 hade skrivit ang bristande kontrollen och mekaniska motioneringen.
Om jfb inte testas finns det problem med att mekanismen kärvar över tid.

På JFB och PSA som sitter tex utomhus kan det behövas göras oftare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag tror inte det är många användare som går runt och trycker på sina jordfelsbrytare öht, att då ha en som testar sig själv är ju ett stort steg upp. Kanske extraknäcker dessa elsäkerhetsinpektörer i hovrätten... ;)
En del av problemet är ju konsekvenserna av att testa en jordfelsbrytare. Jag undviker att göra det hemma för tillfället då allt i huset går ned inklusive laddboxen. Jag planerar att segmentera nätet och då blir det ju enklare att testa brytarna per segment (utom en som jag inte gärna testar i onödan, dvs fiber/wifi/hemautomatisering/NAS/login-server/kyl-frys).

Automatiserade tester skulle kunna vara en bra lösning för fler områden om man får jordfelsbrytare per apparat. Egentligen skulle man ju kunna tillåta sig att automatisera testerna från hemautomatiseringen också om man tar fram JFB som är gjorda för just det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
En del av problemet är ju konsekvenserna av att testa en jordfelsbrytare. Jag undviker att göra det hemma för tillfället då allt i huset går ned inklusive laddboxen. Jag planerar att segmentera nätet och då blir det ju enklare att testa brytarna per segment (utom en som jag inte gärna testar i onödan, dvs fiber/wifi/hemautomatisering/NAS/login-server/kyl-frys).

Automatiserade tester skulle kunna vara en bra lösning för fler områden om man får jordfelsbrytare per apparat. Egentligen skulle man ju kunna tillåta sig att automatisera testerna från hemautomatiseringen också om man tar fram JFB som är gjorda för just det.
Ja, det är riktigt jobbigt att bryta strömmen, har två UPSer men trots det vill jag bara göra planerade nerstängningar. Antalet gånger jag testat min jordfelsbrytare själv är, både exakt och avrundat, noll.
 
D djac skrev:
Ja, det är riktigt jobbigt att bryta strömmen, har två UPSer men trots det vill jag bara göra planerade nerstängningar. Antalet gånger jag testat min jordfelsbrytare själv är, både exakt och avrundat, noll.
Jag testar bara när JFB löst och när huvudsäkring gått sönder.
 
useless useless skrev:
De där bilderna säger ju bara att testknappen ska användas. Den stora frågan kring Easee är om det är OK med en automatisk testfunktion utan fysisk knapp.
Standarden säger knapp så knapp skall det vara om man har deklarerat harmoniserade standard i sina papper. Annars får man skriva en egen standard och visa att den är säker. Inte omöjligt att göra men lite jobbigt..
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte läst standarden, men står det verkligen att det ska vara en knapp? Står det inte att det ska finnas möjlighet att testa funktionen?
 
E
useless useless skrev:
Jag har inte läst standarden, men står det verkligen att det ska vara en knapp? Står det inte att det ska finnas möjlighet att testa funktionen?
Knapp.
Eller bevis.
 
useless useless skrev:
Jag har inte läst standarden, men står det verkligen att det ska vara en knapp? Står det inte att det ska finnas möjlighet att testa funktionen?
Det står inte knapp. Men det står att den ska kunna testas för hand.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det står inte knapp. Men det står att den ska kunna testas för hand.
Nej, detr ju hela problemet, det räcker inte med app som du före språkar.

Handen är manisk tenik, halv ledar tekniken fungerar i teorin men ej före språkad.

Händer då något är före taget illa på det.
 
  • Gilla
aldabergr
  • Laddar…
Var har jag förespråkat en app? Jag svarade bara på en fråga i tråden.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Var har jag förespråkat en app? Jag svarade bara på en fråga i tråden.
Du skrev att det räckte en hand ut förde rörelsen.
 
App är som alla vet en för kortning av appa rat. Och en så dan ting est är väl det som myndig heten före skriver ?

Knapp seger för Ese.
 
  • Haha
useless och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det står inte knapp. Men det står att den ska kunna testas för hand.
Du har alltså inte läst standarden.

Ändå försöker du ge sken av att du vet vad du pratar om…
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Var har jag förespråkat en app? Jag svarade bara på en fråga i tråden.
Nej, du ventilerade din åsikt, för det du påstod hade ingenting med verkligheten att göra….
 
Ja, jag har läst den. Eller rättare sagt jag har tittat snabbt på den bara för att se om en knapp nämndes.

Har du läst den? Med tanke på hur säker du är på att jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.