T
Hallå,

Än en gång, varning för den bifogade bilden, är ett kort tagit rätt ner i min brunn!

Som rubriken avslöjar så flyttade vi till ett hus i somras med eget avlopp, kan lite och ingenting om detta men försöker lära mig. Tror det är en trekammarbrunn med infiltration.

Hur som helst så tog av locket till brunnen(?) idag och tycker det ser ut att vara fullt. I September kom Renova och slamtömde och jag tänkte väl inte riktigt på hur det såg ut efteråt tyvärr ..

De förra ägarna har (såvitt jag förstått det) tömt en gång om år men jag jobbar hemma och den bättre halvan är föräldraledig så misstänker att vi använder avloppet mer och behöver öka antalet tömningar/år kanske.

Ser det fullt ut och jag får boka en slamtömning pronto eller ska det se ut sådär?

Tack på förhand!
 
  • Stekt mat i svart stekpanna med fett och bränna rester; behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plasthink med vatten, speglar omgivning, synliga bubblor och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Inget att oroa sig för. Du skulle säkert kunna använda det i 2 år utan problem, men jag antar att det inte går att få glesare tömning än 1 gång per år.
Brunnen ska vara dimensionerad för att hushåll på 5 personer och då är det nog en del säkerhetsmarginal med.
Skulle det bli fullt så märker du det på lite konstiga ljud i avloppet så innan det finns ingen anledning att göra något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Inget konstigt trekammarbrunnens uppgift är att separera fastmateria från flytande.
[länk]
Aha jag fick för mig att bara ”den första” kammaren skulle ha grejor i sig och i de andra två skulle det mer eller mindre bara vara vatten men då missförstod jag, tack!
 
T
L lbgu skrev:
Inget att oroa sig för. Du skulle säkert kunna använda det i 2 år utan problem, men jag antar att det inte går att få glesare tömning än 1 gång per år.
Brunnen ska vara dimensionerad för att hushåll på 5 personer och då är det nog en del säkerhetsmarginal med.
Skulle det bli fullt så märker du det på lite konstiga ljud i avloppet så innan det finns ingen anledning att göra något.
Tack för svaret! Haha vad betyder ”konstiga ljud”? Bubblande, murmlande typ?
 
T tunellm skrev:
Tack för svaret! Haha vad betyder ”konstiga ljud”? Bubblande, murmlande typ?
Lite bubblande skulle jag säga, men kan säkert låta olika. Det man kan göra då är att ta en bräda eller något och mjuka upp där avloppet går ut i brunnen. Då räcker det nog några månader till och man har tid att få tömning.
 
galento
L lbgu skrev:
Lite bubblande skulle jag säga, men kan säkert låta olika. Det man kan göra då är att ta en bräda eller något och mjuka upp där avloppet går ut i brunnen. Då räcker det nog några månader till och man har tid att få tömning.
Ja så har vi gjort också tidigare men har numera tömning 2 ggr per år så är det lugnare. Vi tycker det är värt den kostnaden.
 
galento galento skrev:
Ja så har vi gjort också tidigare men har numera tömning 2 ggr per år så är det lugnare. Vi tycker det är värt den kostnaden.
Det beror väl på hur man värderar sin egen tid. Kan jag spara över en tusenlapp på max 10 minuters arbete så väljer jag det varje dag i veckan. En av få gånger man har bättre timlön än en advokat ;)
 
Nu verkar det ju vara en nyare plastbrunn och de kanske har så hög nivå och även får med sig mera mellan kamrarna.
Vår i betong ser ut så här.
Är väl 2-3 månader efter tömning.
Brunn med smutsigt vatten, bruna rörbitar, betongstruktur, rost, skräp, obehaglig, underhåll behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T
L lbgu skrev:
Lite bubblande skulle jag säga, men kan säkert låta olika. Det man kan göra då är att ta en bräda eller något och mjuka upp där avloppet går ut i brunnen. Då räcker det nog några månader till och man har tid att få tömning.
Tack för tipset! Dum fråga kanske men om man hör bubblande, borde man inte kunna se något nere i brunnen typ att det står högt på avlopps-sidan? Eller funkar det inte så?
 
T
A AndersS skrev:
Nu verkar det ju vara en nyare plastbrunn och de kanske har så hög nivå och även får med sig mera mellan kamrarna.
Vår i betong ser ut så här.
Är väl 2-3 månader efter tömning.
[bild]
Vet inte vad som räknas som ny i dessa sammanhang men tyckte mig se något papper på att den installerades 2012 eller däromkring :)
 
T tunellm skrev:
Vet inte vad som räknas som ny i dessa sammanhang men tyckte mig se något papper på att den installerades 2012 eller däromkring :)
För mig ny, den på bild från 1985.
 
T
A AndersS skrev:
För mig ny, den på bild från 1985.
Där ser man!
 
T tunellm skrev:
Tack för tipset! Dum fråga kanske men om man hör bubblande, borde man inte kunna se något nere i brunnen typ att det står högt på avlopps-sidan? Eller funkar det inte så?
När jag fått problem så har det berott på att det blivit för trögt för skiten att komma ut i brunnen. Ytkakan har väl blivit så hård att det tar emot för det nya att komma fram. Då har det hjälpt att trycka sönder ytkakan med typ en bräda vilket gjort att skiten kunnat komma ut i brunnen igen. Nivån var däremot inte ovanligt hög vilket kanske inte är så konstigt eftersom problemet var att det kom ut mindre saker i brunnen än vanligt.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
L lbgu skrev:
När jag fått problem så har det berott på att det blivit för trögt för skiten att komma ut i brunnen. Ytkakan har väl blivit så hård att det tar emot för det nya att komma fram. Då har det hjälpt att trycka sönder ytkakan med typ en bräda vilket gjort att skiten kunnat komma ut i brunnen igen. Nivån var däremot inte ovanligt hög vilket kanske inte är så konstigt eftersom problemet var att det kom ut mindre saker i brunnen än vanligt.
Tack för tipset! Får skaffa mig en dedikerad skitpressarplanka som jag gömmer under vedboden tills det är dags
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.