C Christofer1 skrev:
Jag tycker att du ska se kulturmärkningen som något positivt; lägg tid, energi och pengar på att återskapa originaldetaljerna istället för att renovera (förvanska?) så får ni ju ett väldigt fint hus. Energibesparande åtgärder kan ju göras utan att göra åverkan på huset. Känn stolthet i att bo i ett så fint och välbevarat hus, det är ju få förunnat.

Vänligen
Christofer (för övrigt, kommunal tjänsteperson)
Sluta nu, qQk märkningar är riktigt skräp som stoppar utvecklingen. Du köper ett hus, sen sitter nån kommunal tjänsteman och får för sig att ditt hus är "fint" och ska bevaras. Då får du plötsligt inte bestämma över din egen egendom längre.
Om kommunen vill bevara gamla hus så får kommunen köpa husen, inte tvinga invånarna att bo kvar i gamla omoderna byggnader.
 
  • Gilla
  • Haha
Plutus och 12 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Se. Nästan Muminblått.
[bild]

Snorkfröken
superfint hus. Om man blundar…

ska man bevara det där tycker jag att man kan klubba igenom uniformstvång på kommunaltjänstemän. Korderojkostym och tjock ullskjorta ska det va. Brun. Med mörkbrunslips om de vill va lite extra festliga. K-märkta arbetsplatser. Tycker jag är rimligt som straff.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Detta innebär inte att du inte får bygga om ditt hus utan att du förmodligen kommer att behöva renovera ditt hus i stil med dina grannars hus och färger och form som är tidstypiska för området.
Problemet är att grannarna renoverat i en icke tidstypisk stil. Om TS söker bygglov för detta med hänvisning till grannarna finns risken att de istället tvingas måla om sina vita hus till brunt igen. På vår gata har de gett upp, lyckligtvis.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Att byta ut en underhållsfri alufasad, är något du bör fundera på en vända till.
Visst är det lite trist med dessa nybyggda områden där alla hus är vita. Ett område i Karlstad som bebyggs nu har faktiskt fått förbud på vitt!

Men att påstå att dessa alufasader är underhållsfria är okunnigt. Eftersom de är så tunna slits de, hålen som trots allt blir där de är infästa töjs och det blir snabbt läckage med påföljande röta om man inte har stenkoll på detta. Dessutom saknas takutsprång och vindskivor, vilket också ökar riskerna.

Just det här huset skulle väl passa utmärkt i vanlig plankfasad i tex herrgårdsgult eller falurött, eller varför inte valfri grå ton.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att grannarna renoverat i en icke tidstypisk stil. Om TS söker bygglov för detta med hänvisning till grannarna finns risken att de istället tvingas måla om sina vita hus till brunt igen. På vår gata har de gett upp, lyckligtvis.
Problem? Nej så skall han inte göra. Bara för att grannen har målat vitt så behöver inte Ts hus vara vitt. Men om grannen fått bygglov för vissa ändringar på sin fasad så kan dom inte neka ts ansöka ., såvida det är K-märkt vilket jag betvivlar. ts måste dock säkerställa att huset fortfarande är tidstypiskt för områdets karaktär färg och form .
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Med risk för att kliva dig och andra på fötterna skulle jag ändå vilja sticka ut hakan och säga bra jobbat kommunen! Det är viktigt att bevara tidstypiska hus som varit med och hållt oss svenskar trygga. Det är ett sätt att bevara kultur. För er skull kunde jag önska att kommunen då köpte detta hus från marknaden med intentionen att bevara det så att andra människor slapp sitta med det ofrivilliga ansvaret. Helt rubbat att man inte kan göra saker med sitt eget hus.

Det är ju faktiskt väldigt trist med alla dessa renoveringar som följer i fotspåren av de tv-program kvinnor suttit och konsumerat i snart två decennier. Och resultatet är så jävla fult och slätsluket att jag ändå ser dessa k-märkningar som en viss ro. Det ska rivas bort, bygga trall, pool, vitmålas, kastas och bytas ut mot VÄRDELÖSA kinakopior från byggmax. Törs man tänka på hur detta skräp kommer se ut i framtiden? Om det inte redan ligger på tippen så är det trasiga installationer i de hem som knappast kommer bestå av den kärnfamilj som först flyttade in med sina nybyggardrömmar. Skilsmässa efter andra sommaren när det där jävla IKEA-köket blivit uppsatt. Kreditlinan slut och massvis med fusk rakt igenom. Så för mig går det bra att bevara rejäla hus.

Hade vi fått rätt information inför köpet hade vi inte köpt huset med vetskap om att det är ett museum snarare än ett hus.. har inget emot bevarande generellt men vi har köpt huset som ett vanligt hus med förväntningar om att kunna renovera därefter.

Hade rätt information framkommit hade kanske nån antikvarie köpt huset istället så hade allt vart frid och fröjd.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Vet du när ditt hus fick stämpeln? Det skedde kanske mellan kontraktsskrivning och tillträde?
2017
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Läste inte hela tråden men vet att det var uppe på tapeten här för ett år sedan om att det prövades kring prospekt och huruvida man kan anta att det som står där är sant. Och utfallet blev att man ska kunna anta att prospektets uppgifter stämmer.

så tror inte er möjlighet till ersättning är helt omöjlig.

jag tror det är detta beslutet: [länk]
Tackar så mycket
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Tycker du, ja. Själv tycker jag att det ser betydligt bättre ut än den trista sterila förändring du vill göra. "Måla vitt"! Så utomordentligt fantasilöst och tråkigt. En sak är iallafall säker, för förr eller senare kommer folk att beundra ditt rustika och såååå charmiga hus när det åter är på modet med färgglada hus.
Kommunen kan ha dragit i nödbromsen när de insåg att ditt var det sista orörda vilket kan försvåra sterilisering av exteriören.
Att byta ut en underhållsfri alufasad, är något du bör fundera på en vända till.
Visst förstår jag att du vill göra vad du vill med ditt eget hus, precis som alla andra. Ang. ersättningskrav från säljaren tror jag att det blir svårt att få ut något rent juridiskt, för du har ju fått vad du betalt för.

Minnie
Alufasaden är omöjlig att återmontera om man plockar av den beroende på hur den är fäst till lamellbrädan i botten. Vidare är fasaden enstegstätad, isoleringen motsvarar ca 95mm mineralull, hade jag blivit rätt informerad hade nån antikvarie kunnat köpa huset. Tilläggsisolering på insidan när elementen är lika täta in och utvändigt kan resultera i omvänd fuktvandring
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Tycker du, ja. Själv tycker jag att det ser betydligt bättre ut än den trista sterila förändring du vill göra. "Måla vitt"! Så utomordentligt fantasilöst och tråkigt. En sak är iallafall säker, för förr eller senare kommer folk att beundra ditt rustika och såååå charmiga hus när det åter är på modet med färgglada hus.
Kommunen kan ha dragit i nödbromsen när de insåg att ditt var det sista orörda vilket kan försvåra sterilisering av exteriören.
Att byta ut en underhållsfri alufasad, är något du bör fundera på en vända till.
Visst förstår jag att du vill göra vad du vill med ditt eget hus, precis som alla andra. Ang. ersättningskrav från säljaren tror jag att det blir svårt att få ut något rent juridiskt, för du har ju fått vad du betalt för.

Minnie
Köp huset av mig då om de är så fantastiskt

Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Alufasaden är omöjlig att återmontera om man plockar av den beroende på hur den är fäst till lamellbrädan i botten. Vidare är fasaden enstegstätad, isoleringen motsvarar ca 95mm mineralull, hade jag blivit rätt informerad hade nån antikvarie kunnat köpa huset. Tilläggsisolering på insidan när elementen är lika täta in och utvändigt kan resultera i omvänd fuktvandring
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Köp huset av mig då om de är så fantastiskt
Jag tycker inte att det är fantastiskt alls, utan att det är bra mycket bättre än din önskan om vitmålning. Här har du ett färgglatt:D brunt hus med Muminblå väggar. Var rädd om det.

Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
precis hela västra sidan av gatan är moderniserade med god smak i vitt utförande
När jag läser sådant här förstår jag varför den svenska bebyggelsen är så charmlös och tråkig. Tråkiga hus finns överallt men här är de definitivt överrepresenterade vilket förfular omgivningarna. Så länge det inte gäller mitt hus:p är jag för att myndigheter kan förhindra förfulningar.

Minnie
 
  • Älska
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Vad har säljaren av huset sagt? I en frågelista bör sånt framgå. Även mäklaren har upplysningsplikt.
Jag är mäklare själv och det luktar fel långa vägar. Du bör få skadestånd om du anmäler.
Mäklaren duckar, säljaren hävdar ovetskap

Kontraktet säger "Säljare garanterar att ingen myndighet, miljö/hälsoskyddsnämnd eller öiknande har några ålägganden på fastigheten"

även svarat NEJ på konkret fråga om huset "är särskilt kulturhistoriskt värdefullt"?
Pma gärna om du är intresserad :D
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
Fast att just ditt hus blir utvalt är ju inte så konstigt eftersom alla andra hus redan är ändrade, alltså har kommunen bara ditt hus att välja på ifall de vill bevara något från den aktuella tiden.
Dom andra var inte ändrade vid tiden för inventeringen ändock är bara vårt hus utvalt.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag tycker inte att det är fantastiskt alls, utan att det är bra mycket bättre än din önskan om vitmålning. Här har du ett färgglatt:D brunt hus med Muminblå väggar. Var rädd om det.


När jag läser sådant här förstår jag varför den svenska bebyggelsen är så charmlös och tråkig. Tråkiga hus finns överallt men här är de definitivt överrepresenterade vilket förfular omgivningarna. Så länge det inte gäller mitt hus:p är jag för att myndigheter kan förhindra förfulningar.

Minnie
Tänk om det är vår högsta önskan att ha ett tråkigt o charmlöst hus då? Är de då bättre att en myndighet sätter stopp för det?

Färgsättningen är inte helig för oss men vi vill absolut tilläggsisolera, och tvåstegstäta fasaden och byta till träpanel så vi kan underhålla och reparera den efter behov med små resurser.
Om dom andra husen på samma sida av gatan är vita varför i hela friden skulle vi ha mörkbrunt då för?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Tänk om det är vår högsta önskan att ha ett tråkigt o charmlöst hus då? Är de då bättre att en myndighet sätter stopp för det?
Det enkla svaret är: Ja!
I andra trådar förfasar sig folk över sönderrenoverade sekelskifteshus där allt det vi uppskattar dom för är borta. Samma sak kommer att ske med ditt hus. Det är bara en tidsfråga när det sker.

Minnie
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.