M
useless useless skrev:
Borde funka lika bra med en hink sand?
Du har säkert rätt. Googlade lite och när man läser specarna på släckarna så inser man snart att det är att kasta pengarna i sjön. Minns inte exakt men en 6kg's var lämpad till att släcka bränder i batterier upp till typ 0,5kWh.

Det blir nog billigare att bygga en låda i vermikulit isf.:D
 
Det där känns som en ren bluffprodukt.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det där känns som en ren bluffprodukt.
Du underlättar om du citerar så vi vet vad som avses:geek:
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Det är förvisso sant att bränslebilar brinner oftare än elbilar, den intressanta skillnaden är dock NÄR de börjar brinna.

Bränslebilar börjar oftast brinna under körning, medans elbilar troligen oftare börjar brinna under laddning.

Det är ju, i alla fall i mina ögon, betydligt värre med bilar som börjar brinna i parkeringshus, garage eller på bilfärjor än bilar som börjar brinna på motorvägen.
 
Jag förstod precis vilken produkt han menade.

Ni andra kan väl sluta med era ständiga brott mot § 5.13?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
Om du inte begriper att Daniels inlägg var ett svar på inlägget direkt före så är du till och med mer korkad än jag trodde innan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Om du inte begriper att Daniels inlägg var ett svar på inlägget direkt före så är du till och med mer korkad än jag trodde innan.
Det är det ingen som vet. Kallas efter släpning. I annat fall hade inte inga frågor upp stått.
 
M
N Nerre skrev:
Det är förvisso sant att bränslebilar brinner oftare än elbilar, den intressanta skillnaden är dock NÄR de börjar brinna.

Bränslebilar börjar oftast brinna under körning, medans elbilar troligen oftare börjar brinna under laddning.

Det är ju, i alla fall i mina ögon, betydligt värre med bilar som börjar brinna i parkeringshus, garage eller på bilfärjor än bilar som börjar brinna på motorvägen.
Naturligtvis är det så. En fossildriven bil är ju relativt "död" när den står stilla. Det är väl lite datorer och grejor som är igång. Bränslevärmare tror jag också är relativt sällsynt orsak till bilbrand. Men visst har några dieslar strukit med när EGR-kylaren blivit överhettad ute på vägen, även om det är något jag aldrig sett med egna ögon.

Och visst har många varit lite frågande till att fräsa på med +50kW genom en kabel in i batteriet på en bil. Det är ganska duktiga effekter. Men det bör väl snart komma lite förhållningsregler gällande laddning som det är när man tankar bilen. Gäller bara att den sker tillräckligt många bränder innan det kommer lagförslag på brandklassning osv. "Hemmaladdning" i egen fastighet tror jag dock är relativt ofarligt, då brukar man ju oftast köra med relativt låga effekter.
 
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp länk.

Hittade längre bak i tråden:
[länk]

Och varför skulle detta vara bluff @use lesess?
En släckare som inprincip sprutar sand blir inte effektiv. Visserligen kan man säcka med sand, men det behövs mycket sand i förhållande till brandens storlek. Jag skulle tro att köparna av produkten förväntar sig helt annan prestanda än den kan leverera. En hink sand fungerar sannolikt minst lika bra.
 
E
D Daniel 109 skrev:
En släckare som inprincip sprutar sand blir inte effektiv. Visserligen kan man säcka med sand, men det behövs mycket sand i förhållande till brandens storlek. Jag skulle tro att köparna av produkten förväntar sig helt annan prestanda än den kan leverera. En hink sand fungerar sannolikt minst lika bra.
Det verkar spruta vatten och inte sand, som jag tolkar?
Hur ska en brand släckare spruta sand tänker du.
 
Nu blev det visst lite rörigt. Det var den här släckaren jag syftade på med bluffprodukten.
Den andra använder vatten och är nog ett seriöst försök att lösa problemet. Hur bra det funkar lär märkas när den använts i verkligheten.

M Markarbetaren skrev:
Jag är sugen på en sån här Lithium/AVD Brandsläckare Housegard | från If Säkerhetsbutik®. (if-sakerhet.se)
Fast priset är lite i överkant:thinking:
 
Verkar inte var särskilt effektivt.
 
M
D Daniel 109 skrev:
En släckare som inprincip sprutar sand blir inte effektiv. Visserligen kan man säcka med sand, men det behövs mycket sand i förhållande till brandens storlek. Jag skulle tro att köparna av produkten förväntar sig helt annan prestanda än den kan leverera. En hink sand fungerar sannolikt minst lika bra.
Vermikulit är ett mineral som expanderar och suger åt sig vatten. Används även i brandsäkra konstruktioner i form av skivor. Jag var själv tvungen att klä min klassade dörr till pannrummet med en sån skiva då sotaren tyckte att det hänt lite saker på brandsäkerhetsfronten på 40 år:surprised:.

Som sagt, specen gör gällande att det krävs relativt stor släckare för ganska litet batteri. Så släckarna är väl avsedda för mindre batterier, typ mobiler, elverktyg osv.

Om det går lika bra med en hink sand ska jag låta vara osagt:rofl:
 
Vermikulit används i odlingssammanhang, finns att köpa nästan överallt där jord säljs
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.