Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, det är en myt.
Eller hur var det nu? :thinking:

[länk]

Är den officiella siffran 50% så är den högre i det verkliga livet.
Du påstår att någon skapar ett fejkkonto hos en grossist för att lura kunderna, gå till Ahlsell och prova. Dom skrattar åt dig.
 
E
Krilleman Krilleman skrev:
Även sakkunnig på konkurrensverket hävdar motsatsen.

[länk]

Men vad vet jag, jag är endast en simpel rörmokare...
Sakkunnig? Fnys!
Byggahus.se hjärn trust vet bättre.
 
Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Sakkunnig? Fnys!
Byggahus.se hjärn trust vet bättre.
Fnys på, det gör inte sanningen mindre sann.
 
Problemet med de flesta hantverkare är ju att torka priset medvetet ska vara så luddigt som möjligt.


Hade ju varit helt möjligt att kund köper material efter normal prislista istället för Ahlsells hittepå sen har man ett klart och tydligt timpris.

Men nej det går ju såklart inte för då kunde ju kunder jämföra priser på ett lätt sätt
 
C
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte, det finns säkert någon som tackar nej till X % i återbäring efter nyår, varje år.
Väl medveten om trådens rubrik var det inte ev. återbäring jag tänkte på. Du har så klart rätt i att få tackar nej till en bonuscheck efter att året är slut.
 
Krilleman
E Eloffen skrev:
Du påstår att någon skapar ett fejkkonto hos en grossist för att lura kunderna, gå till Ahlsell och prova. Dom skrattar åt dig.
Absolut inte ett fejkkonto.

Basen är alltid den avtalade rabatt du har i grund.
Sen kan du få flera konton/undernummer öppnade med olika procentsatser.
Oerhört vanligt för varje unikt bygge/jobb som företagaren har.

Men det visste du ju redan!
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad är problemet med att kontakta 20 firmor.

Säger en efter en nej så måste man väl fortsätta?

Hittade tillslut en vettig firma...nål i höstacken.

Men du får ursäkta om jag inte har något lust att ge bort pengar utan anledning.


Kunder som inte accepterar era ockerpriser är väl bara struliga och snåla ?

Skulle du acceptera samma prissättning i någon annanstans än denna bluff branch?
För det första så tycker jag att det fult gjort av dig att anklaga mig för något som jag aldrig har gjort.
Sedan är det så att det kan knappast vara seriöst att sitta och be om offerter från 20 firmor för ett litet arbete.
Det betyder att du har kostat 20 firmor en hel del pengar, pengar som naturligtvis måste hämtas in någonstans. Alla kan ju inte vara beroende av skattepengar för att få sin lön.
 
Krilleman
C cpalm skrev:
Väl medveten om trådens rubrik var det inte ev. återbäring jag tänkte på. Du har så klart rätt i att få tackar nej till en bonuscheck efter att året är slut.
Behöver inte prompt vara en bonuscheck.

Kan även vara prylar i form av TV/bubbelbad/osv...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
E Eloffen skrev:
För det första så tycker jag att det fult gjort av dig att anklaga mig för något som jag aldrig har gjort.
Sedan är det så att det kan knappast vara seriöst att sitta och be om offerter från 20 firmor för ett litet arbete.
Det betyder att du har kostat 20 firmor en hel del pengar, pengar som naturligtvis måste hämtas in någonstans. Alla kan ju inte vara beroende av skattepengar för att få sin lön.
Hur ska något företag gå runt på det?
Räknar mitt företag på ett visst antal projekt, så får vi ju inte samtliga.

Vissa hamnar ju således på "förlustkontot".

Skulle vi däremot inte räkna på något jobb alls, så skulle vi ju då inte heller få något jobb på fastpris.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte ett fejkkonto.

Basen är alltid den avtalade rabatt du har i grund.
Sen kan du få flera konton/undernummer öppnade med olika procentsatser.
Oerhört vanligt för varje unikt bygge/jobb som företagaren har.

Men det visste du ju redan!
Ahlsell pysslar inte med sådant. Du kanske avser Ericson, naturligtvis så vägrar du att använda en mobiltelefon som går på infrastruktur från tidigare nämnda bolag.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ska något företag gå runt på det?
Räknar mitt företag på ett visst antal projekt, så får vi ju inte samtliga.

Vissa hamnar ju således på "förlustkontot".

Skulle vi däremot inte räkna på något jobb alls, så skulle vi ju då inte heller få något jobb på fastpris.
Och vem står för förlusterna. Kanske betalande kunder?
 
Krilleman
E Eloffen skrev:
Ahlsell pysslar inte med sådant. Du kanske avser Ericson, naturligtvis så vägrar du att använda en mobiltelefon som går på infrastruktur från tidigare nämnda bolag.
Ja påtalar inte Ahlsell som ensamt företag, jag påvisar installationsbranschen med betoning på hantverk.

Men det visste du redan. Du griper efter halmstrån...
 
Krilleman
E Eloffen skrev:
Och vem står för förlusterna. Kanske betalande kunder?
Kalkyl har inte 100% beläggning, det vet du med fast du spelar "förvånad".

Detta gäller inte endast inom hantverk.

Bland annat industri har samma fenomen, man får inte allt man räknar på.
All upphandling fungerar på det sättet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Ja vet hur sanningen fungerar.
Jag har förklarat för bygga hus för mångaår sen hur det fungerar med kick back.
Inte ens Mikael L som var i branschen visste hur detta fungerade.

Men här är för många ung tuppar som läst några sidor Wiki Leak och plötsligt är experter.
Så slösa inte ditt bläck här.
Ja, fast kickback är sanning inom installation. Har du andra förnekande länkar än dom jag tidigare i tråden redan gett dig, så mottager jag dom gärna!

Bring it, jag väntar med spänning!

Enligt ditt sätt att se verkligheten så har konsumentverket fel...

Och sen att du kallar mig ungtupp glädjer mig. (y)
Jag har spenderar över två decennium i installationsbranchen. Både som montör/tjänsteman/upphandlare i nära samarbete med många grossister.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Behöver inte prompt vara en bonuscheck.
Kan även vara prylar i form av TV/bubbelbad/osv...
Jovisst. Ännu värre i det fallet eftersom det är uppenbart underförstått att det handlar om en personlig, snarare än en affärsmässig kickback.

Men ur ett rent kundperspektiv är jag personligen inte jätteupprörd över några procents återbäring så länge jag får ett, objektivt sett, bra pris på materialet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.