R
D Dilato skrev:
Kabeln ägs väl av föreningen om du får internet via den?
Då bör den bytas ut och inte fulskarvas med dold skarv inne i väggen.
fulskarvas med en godkänd skarv….?

Du förstår att skarven är exakt som en kontaktering i en patchpanel eller i ett nätverksuttag?

Och som sagt, har man nån gång mätt med t.ex. en fluke i 100k klassen förstår man att en skarv inte är något som helst problem……
Problemen man oftast ser vid en mätning är till 95% pga hur man har dragit kabeln från början.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Jag menar nog mer att fulingen är att skarva kabeln som man inte äger utan att tala om för ägaren att man gjort det.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Det däremot kan jag hålla med om(y)
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Och blir det den helt OK lösningen med en skarv där så är det viktigt att inte spackla in eller försöka dölja så det inte syns att det finns något där. Allt blir mycket lättare när något sedan inte fungerar och det går att hitta skarven och förstå hur det är draget även om det inte är skarven det är fel på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Den blir ett dolt fel ;)
 
  • Gilla
  • Haha
joaoli och 6 till
  • Laddar…
När du ändå tagit upp ett stort hål i väggen kanske du kan trycka dit en dosa som skarven får bo i? Lock utanpå får vara en påminnelse om att inte borra hur som helst i väggar där det går kabel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
När du ändå tagit upp ett stort hål i väggen kanske du kan trycka dit en dosa som skarven får bo i? Lock utanpå får vara en påminnelse om att inte borra hur som helst i väggar där det går kabel.
Funderade faktiskt på det, men sätta den från andra sidan väggen (y)
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Det enda vettiga är att dra till en dosa där uttaget ska vara. Den skarven blir då orimligt. Jag skulle bytt eller gjort en lödd skarv som fr ligga i röret. Men det är något bökigt. Bättre är ju att byta kabeln.
 
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Det enda vettiga är att dra till en dosa där uttaget ska vara. Den skarven blir då orimligt. Jag skulle bytt eller gjort en lödd skarv som fr ligga i röret. Men det är något bökigt. Bättre är ju att byta kabeln.
here we go…..

Här är däremot något vi kan kalla en fulskarvning som inte är att rekommendera öht.

Lyssna inte på Daniel gällandes löda ihop nätverkskabel etc.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Ja, det är en fulskarvning. Men den blir utbytbar och sannolikt bättre elektriskt än dessa block. Däremot inte helt lätt att genomföra. Att bygga in en sådan skarv i väggen ser jag som en fulare lösning.
 
  • Haha
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
MrJay
250Mhz, då är det en cat5e kabel som sagt.

Gällande ”fulskarv”, visst det är inte vackert med en skarvdosa i vägg men det finns inga regler som säger att man inte får bygga in skarv på nätverkskabel - det är inte Säker Vatten som vi har att göra med. Kan du själv leva med att veta att det finns en skarv där och du sätter ingen täcklock utan bygger in det - visst, kör på! Personligen hade jag bytt ut hela kabeln men jag har ADHD när det kommer till perfektion så du ska nog inte lyssna för mycket på vad jag hade gjort :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
R
Som sagt, lyssna inte på daniel.
Han kan ju tro att han kan skarva en nätverkskabel bättre genom lödning än genom en pryl avsett för skarvning.

Lycka till säger jag att lyckas bibehålla tvininigen, mängden lod, mekanisk hållfasthet etc. för att klara en mätning enlig standard.

Jag löder hårstrå lödningar under mikroskop men inte fan skulle jag få för mig att löda ihop en nätverkskabel bara för det.

Men det finns vissa på detta forum som måste skriva i varenda tråd och tro att de vet bäst.
Utan att i själva verket ha en jävla aning. Personen i fråga kommer fullständigt spåra nu och sitta hela natten för att hitta teorier som han tror ska stödja hans ”rätt”

Just watch….ta fram popcornen med
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 14 till
  • Laddar…
Den där medför definitivt större signalpåverkan än en lödd skarv. Så jag är övertygad om att den skulle klara en mätning. Även om det stämmer att jag inte har mätutrustning för att mäta upp det.

Men att lägga en skarv som förstör utbytbarheten är definitivt inte lämpligt.
 
  • Haha
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
S
B Bulten37 skrev:
Jag bor på 1a vån och har inga grannar under mig. Precis som Zamora säger så kommer den där gamla telefonkabel gått igenom.

Skulle isf skarva och koppla in den i nätverksuttaget 5cm ovanför och bygga igen med gipsbruk. Skulle man mot allt förmodan behöva öppna upp så är det inte svårt. Tänker jag fel eller?
Jag anser att du tänker fel.
Antingen lämnar du skarven möjligt att komma åt i framtiden, eller så byter du ut kabeln i sin helhet. Har du ingen källare under så går väl säkert kabeln direkt till stativet den matas ifrån, då är det ju bara att byta ut den.

Har du källare under så är säkert kabeln synlig ganska nära din lägenhet, isåfall kan du skaffa en ny kabel som räcker dit du vill ha den, dra ner den nya kabeln med hjälp av den gamla och placera skarvet åtkomlig i källaren istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det kanske inte tillför så mycket till diskussionen, men den länkade lösningen med "box-skarv" kommer fungera utmärkt.

Vill man göra det helt rätt och riktigt då kontakterar man ett Cat6 jack på kabeln, fäster en lämplig liten officebox inuti väggen och går vidare därifrån med tex patchkablage till ett nätverksuttag där man vill ha det.

Det ska då märkas upp vid det dolda uttaget "consolidation point".
På så vis följer man standarden
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.