H Hakan Simsek skrev:
Och offert inne från Mitsibushi också.

Mitsubishi Electric Ecodan PUD SWM80-YAA EHST20D-YM9D Luft/vatten värmepump. Standard installation L/V
Betongfundament till markstativ med dräneringstråg och värmekabel.
Trådlös innetermostat PAR W50
Landar på 130.429-

Den här Mitsibushin endast 8kw tror jag och Bosch 13kw.. Och frågan är om man ska välja mellan Bosch och Mitsibushi då vilken ska man ta.
Jag har fått offert på Mitsubishi PUD-SWM100YAA och Ivt AirX 413. De verkar rätt likvärdiga gällande effekt vid lägre temperaturer.

Håkan: Vad räknar de på för effektäckning vid DUT?
 
K klepto2 skrev:
Jag har fått offert på Mitsubishi PUD-SHWM100 och Ivt AirX 413. De verkar rätt likvärdiga gällande effekt vid lägre temperaturer.

Håkan: Vad räknar de på för effektäckning vid DUT?
Kalkyl från Bosch
 
  • Svensk broschyr för Bosch luft/vatten värmepump med tekniska data och beräknad energibesparing för en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu händer det mycket. Bra att gjuten platta, el-arbetet och bortforsling av gamla värmepumpen ingår i Bosch offert. De känns seriösa när de också kan presentera en kalkyl. När det gäller Mitsubishi så anser jag att SWM80 är alldeles för underdimensionerad eftersom huset står i Norrland. Hade varit en annan sak om ditt hus stått i södra Sverige. Numera vill man ha så liten el-tillsats som möjligt per år. Du bör välja absolut minst SWM100. Kanske ville Mitsubishi-återförsäljaren kunna ge det lägsta anbudet och därmed hoppas få beställningen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H Hakan Simsek skrev:
Och offert inne från Mitsibushi också.

Mitsubishi Electric Ecodan PUD SWM80-YAA EHST20D-YM9D Luft/vatten värmepump. Standard installation L/V
Betongfundament till markstativ med dräneringstråg och värmekabel.
Trådlös innetermostat PAR W50
Landar på 130.429-

Den här Mitsibushin endast 8kw tror jag och Bosch 13kw.. Och frågan är om man ska välja mellan Bosch och Mitsibushi då vilken ska man ta.
Kolla om nån kan ge en offert på en Parasonic LuftVatten 12kW med.

Jag har en ny Parasonic Tcap 9kW LuftVatten som jag är toknöjd med.
Den levererar BETYDLIGT bättre än vad specifikationerna säger med framledning på 50C
Levererad verklig COP på 3.3 med Fram 50C vid -6C (spec säger ca 2.3 vid -6C )
Kan ju ha haft tur och fått det där exemplaret som är anti-måndagsexemplar
Blev bara en 9kW för min del iom att jag bor i Norrköping. Dock har min kåk lite lite isolering ... bara 8cm i väggarna :( Så då det är kallt behövs verkligen de där 9kW

( Anledningen till att jag vet att den verkligen levererar det är att jag har räknat på energi åtgången på hela huset vid -6C och det stämde väldigt väl överens med vad pumpen säger att den levererat )
 
J Josth skrev:
Nu händer det mycket. Bra att gjuten platta, el-arbetet och bortforsling av gamla värmepumpen ingår i Bosch offert. De känns seriösa när de också kan presentera en kalkyl. När det gäller Mitsubishi så anser jag att SWM80 är alldeles för underdimensionerad eftersom huset står i Norrland. Hade varit en annan sak om ditt hus stått i södra Sverige. Numera vill man ha så liten el-tillsats som möjligt per år. Du bör välja absolut minst SWM100. Kanske ville Mitsubishi-återförsäljaren kunna ge det lägsta anbudet och därmed hoppas få beställningen?
Han sa du får jämföra min offert mot Polarpumpen. Han va väldigt snäll men jag fick inget kalky endast offert på 9kw eller 8!? Värmepump (split) på 130k

Nu mailade jag och vill veta vart landar priset med 12kw istället.

frågan är; Bosch 13kw landar på 152k och om Mitsibushi landar där nånstans med 12kw då vilken ska man välja? Bosch vill inte att vi ska split utan den andra effektivare sa han.
 
Det bra med en lokal återförsäljare om prisnivån är rimlig. Fint att du frågade om den större modellen. Priserna har stigit mycket senaste året men Mitsubishi är nog de som höjt minst(?) Split-modell kräver kyltekniker vid installationen och kommer väl egentligen mest till nytta om man bor där det förekommer långa strömavbrott eller i ett fritidshus som är obebott långa tider. De flesta har vatten till utedelen och skulle det bli ett långt strömavbrott på många timmar så ska det finnas avstängningsventiler med avtappning innanför ytterväggen så man kan tömma utedelen på vatten. Sedan får man hoppas att strömavbrottet inte blir flera dygn så hela huset ändå riskerar att förfrysa på vintern. Fundera på vilken utedel du tycker passar bäst vid husknuten.
 
H Hakan Simsek skrev:
Han sa du får jämföra min offert mot Polarpumpen. Han va väldigt snäll men jag fick inget kalky endast offert på 9kw eller 8!? Värmepump (split) på 130k

Nu mailade jag och vill veta vart landar priset med 12kw istället.

frågan är; Bosch 13kw landar på 152k och om Mitsibushi landar där nånstans med 12kw då vilken ska man välja? Bosch vill inte att vi ska split utan den andra effektivare sa han.
Mitsubishi Electric har rätt vettigt kalkylprogram som dom har tillgängligt och du borde kunna få beräkningar på olika modeller med dina/fastighetens förutsättningar.
 
H
Köp inte i från polarpumpen. Googla polarpumpen och garantiärenden så ser du vad jag menar. Dessutom gäller inte garantin från mitsubishi sverige om du köper i från polarpumpen.
 
Ja det finns flera allvarliga anmärkningar mot Polarpumpens garantihantering men jag kan inte se att de är undantagna från Mitsubishi Electric Sverige garanti. Så här står det på ME sajt: "Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna"
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Garanti med support från Mitsubishi Electric har dom men det är Polarpumpen som ska skicka ut installatör för felsökning/reparation och det är väl där det kan knipa om man tror på alla kunder som får vänta länge på hjälp.
Det lär knappast bli enklare/snabbare att få hjälp när dom nu ska börja kränga via IKEA för att få ut så många maskiner som möjligt ;)
Speciellt om Samsung modellerna har lika mycket strul som tidigare !
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med om att Bosch/IVT inte lämpar sig för väder kallare än -17 då våran stänger av sig vid de tillfällena.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Jag kan bara hålla med om att Bosch/IVT inte lämpar sig för väder kallare än -17 då våran stänger av sig vid de tillfällena.
Jag har inte så många att välja här uppe. Jag vill inte ha Thermia och och hörde inget fran Daikin/Nibe sedan några dagar. Endast Bosch och Mitsibushi varit här hos mig. Båda lokala företag. 13kw Bosch går på 152000- och enligt Bosch’s kalkyl, jag skulle klara mig med 9kw men föratt vara helt säkert väljer han 13kw. Och igen enligt Bosch’s kalkyl lägsta temperatur -16 men.. Jag har upplevt -18 1-2 dagar i rad här.

Enligt Mitsibushi PUD SWM80-YAA (Split) skulle räcka och den går på 130.000- (jag vill helst ha lite starkare)

Som sagt Daikin väntar jag men inget just nu. Panasonic? Jag vet inte. Vad som är kvar då?
 
H Hakan Simsek skrev:
Jag har inte så många att välja här uppe. Jag vill inte ha Thermia och och hörde inget fran Daikin/Nibe sedan några dagar. Endast Bosch och Mitsibushi varit här hos mig. Båda lokala företag. 13kw Bosch går på 152000- och enligt Bosch’s kalkyl, jag skulle klara mig med 9kw men föratt vara helt säkert väljer han 13kw. Och igen enligt Bosch’s kalkyl lägsta temperatur -16 men.. Jag har upplevt -18 1-2 dagar i rad här.

Enligt Mitsibushi PUD SWM80-YAA (Split) skulle räcka och den går på 130.000- (jag vill helst ha lite starkare)

Som sagt Daikin väntar jag men inget just nu. Panasonic? Jag vet inte. Vad som är kvar då?
Vi har IVT AirX 409 till 140kvm boyta och 110 biyta den räcker tills den stannar vid ca -17 och det är ett typiskt 30 tals hus utan tilllägsisolering men nya fönster.

Är Boschen en split?
 
H Hakan Simsek skrev:
Jag har inte så många att välja här uppe. Jag vill inte ha Thermia och och hörde inget fran Daikin/Nibe sedan några dagar. Endast Bosch och Mitsibushi varit här hos mig. Båda lokala företag. 13kw Bosch går på 152000- och enligt Bosch’s kalkyl, jag skulle klara mig med 9kw men föratt vara helt säkert väljer han 13kw. Och igen enligt Bosch’s kalkyl lägsta temperatur -16 men.. Jag har upplevt -18 1-2 dagar i rad här.

Enligt Mitsibushi PUD SWM80-YAA (Split) skulle räcka och den går på 130.000- (jag vill helst ha lite starkare)

Som sagt Daikin väntar jag men inget just nu. Panasonic? Jag vet inte. Vad som är kvar då?
Det är säkert många kunder som jagar efter Daikin och NIBE i Norrland om man säger så. De har dessutom komponentbrist och i kombination med stor efterfrågan blir leveranstiderna blir väldigt långa. Boverket anger som sagt -22,9 °C som kallaste dygnsmedeltemperatur för ett dygn i Sundsvall. Statistiken bygger på temperaturerna åren 1981-2010. Beror på hur mycket el-patron man tycker är okej när det blir riktigt kallt för vilken modell man kan välja. Gäller att ha en bra el-patron i pannan och stora säkringar. Nyårsafton 1978 var det som kallast -36,6 °C i Sundsvall men riktigt så kallt kommer det säkert inte att bli igen p.g.a. klimatförändringarna.
 
J jespgrun skrev:
Vi har IVT AirX 409 till 140kvm boyta och 110 biyta den räcker tills den stannar vid ca -17 och det är ett typiskt 30 tals hus utan tilllägsisolering men nya fönster.

Är Boschen en split?
115kwm och 67 biyta. Huset från 58 (67kwm) och tillbyggnad 79 (48kwm)

Bosch nej inte split utan Bosch 7000i LW 13 Utedel och Bosch AWM 13-17 Innedel.

Enligt Tekniken den här pumpen effektivare än split.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.