J jonte0 skrev:
Armani jeans eller H&M - där har man ett val... inte så i husbyggbranchen ... det är det som är problemet...

//
Vad gäller el finns det väl Malmbergs som alternativ till Ahlsells...;)
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//


Jag skulle bara dra el i ett nybyggt garage.
Av 20 kontaktade firmor så ville en dra elen när jag köpt material.

Så förvänta dig en uppförsbacke , de flesta hantverkare verkar älska gratis frukost.

Men till din fördel är det lite tuffare tider så någon kanske är mer villig än vanligt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Vilket inköpspris - i Mars eller efter kick-back December? I detta ligger ju komplexet...

Jag är inte ute efter att robba hantverkare på rimliga vinster - men jag vill inte betala mer än vad jag kan köpa delarna för själv med kanske 10% påslag. Helst vill jag ju ha lägre priser än vad jag kan få som vanlige svenne (vilket borde vara möjligt) - 10% påslag OK... Grejar dom det så får dom vilka marginaler dom vill... bara jag inte får sekunda varor - då är jag tillbaka på Classe igen...

En hantverkare är ju en utövare av en teknisk tjänst, det är den jag vill inhandla - inte en inköpare med headset....

//
För det första så känns det som du på förhand anser dig bli lurad. Varför?

För det andra så är risken med en förfrågan som du avser, är att den blir kontraproduktiv.

Det skriker strulig kund utifrån dina inlägg och då vet jag många seriösa som eventuellt väljer bort dig just pga det om de inte är i verkligt behov av arbete. (Vilket de duktiga i dagsläget inte är)

och då är risken större att du får någon som är sämre på sitt yrkesutförande och/eller mindre ansvarsfull på andra plan.

Då är det bättre att du anlitar något på timme, och löser allt runt om kring själv. Men det kommer till en kostnad och är tidskrävande och innebär också att du övertar mkt ansvar som annars en totalentreprenör hade gjort.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
skönt. Då slipper många dig som kund och slipper även milslånga mailkonversationer med direktlänkar till olika webbpriser.
Ni gör er båda en tjänst kan man säga.Man känner direkt hur arbetet hos dig skulle fortlöpa.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag skulle bara dra el i ett nybyggt garage.
Av 20 kontaktade firmor så ville en dra elen när jag köpt material.

Så förvänta dig en uppförsbacke , de flesta hantverkare verkar älska gratis frukost.

Men till din fördel är det lite tuffare tider så någon kanske är mer villig än vanligt
nu är det så synd om oss att de jävlarna ryckte frukosten på samtliga grossister under corona, samt att den inte ska komma tillbaka, kanske detta lättar din ilska kring frukost.
 
  • Älska
  • Gilla
Styrtekniker och 1 till
  • Laddar…
Har under hösten haft en hel del firmor på plats här i huset (Stockholm) som gjort olika små till medium-stora jobb. Hade, trots att jag gjort en del renoveringar tidigare, aldrig hört talas om påslag på material och har fått bita i rätt sura äpplen.

Alla priser ink moms. Detta är bara några stickprov. Alla varor har ungefär samma påslag, men rör och kabel är värsta bovarna.

Exempel från elektriker:
Renova 2-vägs vägguttag: 375 kr (kostar 205 kr st online = 183% diff)
Flexrör 3g1,5 halogenfri:
33.75 kr per meter (kostar 12.95 kr /m på Bauhaus = 260% diff)

Exempel från VVS:
LK FÖRDELARSKÅP GV 800: 3732 kr (2685 kr online = 139% diff)
Rör LK PE-Xa 16x2,0 360 meter: 17797 kr (8390 kr online 212% diff)

Känner mig nästan ständigt lurad men har varit något desperat efter firmor som kunnat komma med kort varsel och jag ställde inte nog med frågor. Läropengar. Kommer få allt skriftligen i framtiden. Kommer inte använda dessa firmor igen även fast de har gjort ett riktigt bra jobb. Hade mycket hellre betalt 1200 kr timmen än bli förd bakom ljuset på materialet.

Funderar ibland på vad man kan göra för att hjälpa andra rookies så att de slipper bli lurade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Har under hösten haft en hel del firmor på plats här i huset (Stockholm) som gjort olika små till medium-stora jobb. Hade, trots att jag gjort en del renoveringar tidigare, aldrig hört talas om påslag på material och har fått bita i rätt sura äpplen.

Alla priser ink moms. Detta är bara några stickprov. Alla varor har ungefär samma påslag, men rör och kabel är värsta bovarna.

Exempel från elektriker:
Renova 2-vägs vägguttag: 375 kr (kostar 205 kr st online = 183% påslag)
Flexrör 3g1,5 halogenfri:
33.75 kr per meter (kostar 12.95 kr /m på Bauhaus = 260% påslag)

Exempel från VVS:
LK FÖRDELARSKÅP GV 800: 3732 kr (2685 kr online = 139% påslag)
Rör LK PE-Xa 16x2,0 360 meter: 17797 kr (8390 kr online 212% påslag)

Känner mig nästan ständigt lurad men har varit något desperat efter firmor som kunnat komma med kort varsel och jag ställde inte nog med frågor. Läropengar. Kommer få allt skriftligen i framtiden. Kommer inte använda dessa firmor igen även fast de har gjort ett riktigt bra jobb. Hade mycket hellre betalt 1200 kr timmen än bli förd bakom ljuset på materialet.

Funderar ibland på vad man kan göra för att hjälpa andra rookies så att de slipper bli lurade.
Det är tyvärr så det ser ut, främst i storstäderna och när det gäller mindre jobb.

Hur stora jobb har det rört sig om? Alltså totalsummorna vid respektive insats?
 
J jahallåja skrev:
Invändningen, som alltid, är ju då att på restaurang är detta inte nödvändigt eftersom det nästan alltid finns en meny med exakt pris utsatt. Ibland finns även menyn utanför...
Vet man inte vad det kostar om man får en offert?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag skulle bara dra el i ett nybyggt garage.
Av 20 kontaktade firmor så ville en dra elen när jag köpt material.

Så förvänta dig en uppförsbacke , de flesta hantverkare verkar älska gratis frukost.

Men till din fördel är det lite tuffare tider så någon kanske är mer villig än vanligt
Att kontakta 20 firmor för ett så pass litet jobb, hmmm.
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag gillar att ha avtal med ahlsell som ger hög kick back. Kund ska betala vad vi före språkar. Har du kollat med Armani vilken kick back han har?
Kick back är en myt.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
E Eloffen skrev:
Kick back är en myt.
Jepp.
 
E Eloffen skrev:
Kick back är en myt.
Eloffen
Tyvärr är du dåligt informerad.
 
E
B Bernt Ö97 skrev:
Eloffen
Tyvärr är du dåligt informerad.
Detta forum har ingen aning om hur branschen fungerar.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta forum har ingen aning om hur branschen fungerar.
I detta fall har jag god insyn både genom hantverkare och handeln.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Eloffen
Tyvärr är du dåligt informerad.
Då kan ju du bevisa det som du påstår genom att tex visa upp ett kvitto på hur en sådan transaktion ser ut.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.