Lite nyfiken på vad du håller på med, renovering eller blev det bara ett hål?!

Men annars är det bara att skarva.
 
O ollo skrev:
Lite nyfiken på vad du håller på med, renovering eller blev det bara ett hål?!

Men annars är det bara att skarva.
Ja man kan ju fundera :) Så här ligger det till, när jag flyttade in så fanns det ett utanpåliggande stort klumpigt närverksuttag som satt mitt på väggen så jag bytte det till ett infällt som jag placerade i vanlig höjd. Routern tänkte jag ha på andra sidan lättbetongväggen, skulle först borra ett hål men missbedömde vart nätverkskabel kom upp och borrade rakt in i den. Fick knacka upp efter det, därav hålet.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Ja man kan ju fundera :) Så här ligger det till, när jag flyttade in så fanns det ett utanpåliggande stort klumpigt närverksuttag som satt mitt på väggen så jag bytte det till ett infällt som jag placerade i vanlig höjd. Routern tänkte jag ha på andra sidan lättbetongväggen, skulle först borra ett hål men missbedömde vart nätverkskabel kom upp och borrade rakt in i den. Fick knacka upp efter det, därav hålet.
Ja den missen har man ju själv gjort, bara att kavla upp ärmarna och fixa.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
R RalleB skrev:
nja på den senaste bilden ser man att det är nätverkskabel, inte telekabel;)
Erkänner, har aldrig dragit en nätverkskabel:oops:
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
S
Du tänker väl åtminstone inte skarva kabeln och sen bygga in skarven i väggen?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du tänker väl åtminstone inte skarva kabeln och sen bygga in skarven i väggen?
Hur skulle du göra?
 
S
B Bulten37 skrev:
Hur skulle du göra?
Antar att du bor i en bostadsrätt med grannar under?

Jag hade försökt byta ut kabeln, men om det inte är ett alternativ hade jag skarvat den men inte byggt in den i väggen. Det måste gå att komma åt den framöver
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
Du tänker väl åtminstone inte skarva kabeln och sen bygga in skarven i väggen?
Och vad skulle problemet vara med det gällandes nätverkskabel……?


B Bulten37 skrev:
På stumpen som gått av så hittade jag beteckning på kabeln.
[bild] [bild]
Bra, då kan vi konstatera att det är en cat.6 kabel, ”hyffsat” ny dessutom då den är halogenfri.
 
  • Gilla
Primare42
  • Laddar…
En gissning, men skulle tro att den går i gamla teleröret in i lägenheten. Då skulle det gå att skarva in en ny kabel ute i teleluckan i trapphuset.
Men det absolut bästa är förstås att bita i det sura äpplet och byta den hela vägen, den se ut att vara för kort för att få till det bra i lgh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Alltså nu ska vi lugna ner oss lite, så länge den går att komma åt som den ser ut att göra samt skarvas på ett korrekt sätt med en sådan skarv och verktyg jag länkade till så finns det absolut inga som helst tveksamheter.

Betvivlar att någon av er som svarat att den behöver bytas ens varit i närheten av ett proffesionellt mätverktyg för nätverk… då hade ni inte uttalat er som ni gjort.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Problemet med att bygga in skarven är väl kanske främst om det gör det omöjligt att dra ut kabeln vid ett senare tillfälle, om man vill byta den hela vägen tex
 
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Antar att du bor i en bostadsrätt med grannar under?

Jag hade försökt byta ut kabeln, men om det inte är ett alternativ hade jag skarvat den men inte byggt in den i väggen. Det måste gå att komma åt den framöver
Jag bor på 1a vån och har inga grannar under mig. Precis som Zamora säger så kommer den där gamla telefonkabel gått igenom.

Skulle isf skarva och koppla in den i nätverksuttaget 5cm ovanför och bygga igen med gipsbruk. Skulle man mot allt förmodan behöva öppna upp så är det inte svårt. Tänker jag fel eller?
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Kabeln ägs väl av föreningen om du får internet via den?
Då bör den bytas ut och inte fulskarvas med dold skarv inne i väggen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Problemet med att bygga in skarven är väl kanske främst om det gör det omöjligt att dra ut kabeln vid ett senare tillfälle, om man vill byta den hela vägen tex
Absolut, av egen erfarenhet inom detta området yrkesmässigt så kan jag säga att jag kan räkna på en hand hur många gånger jag har varit med om att man behövt byta kabel.
Detta under många år.

Då handlar det om att den fått fysisk åverkan nånstans på vägen.
Och oavsett skarv så är gamla kablar ändå ett helvete att få ut, speciellt om det använts lube eller liknande när det dragits i.

TS: skarva den med de sakerna jag länkade till, bygg igen hålet och fortsätt med livet(y)
Du behöver inte ligga sömnlös för en nätverkskabel.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 11 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Absolut, av egen erfarenhet inom detta området yrkesmässigt så kan jag säga att jag kan räkna på en hand hur många gånger jag har varit med om att man behövt byta kabel.
Detta under många år.

Då handlar det om att den fått fysisk åverkan nånstans på vägen.
Och oavsett skarv så är gamla kablar ändå ett helvete att få ut, speciellt om det använts lube eller liknande när det dragits i.

TS: skarva den med de sakerna jag länkade till, bygg igen hålet och fortsätt med livet(y)
Du behöver inte ligga sömnlös för en nätverkskabel.
Tack (y) Jag kör på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.