Annars finns det en jättetråd att gnälla i där allt det där redan är avhandlat 20 ggr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Frågan är hur det ser ut när bilen är 10-12 år, d.v.s när jag tar över den.
Hur vad ser ut menar du?
 
M
L lbgu skrev:
En hel del av batterierna i elbilarna är väl också kinestillverkade. Eller är just dessa kinaprodukter av hög kvalitet?
Jag gissar (har ingen insyn öht.) att kvalitetsavdelningarna hos respektive elbilstillverkare har snäppet högre krav än vad t.ex. en tillverkare av random elsparkscykel eller rullbräda har. Sedan finns det produkter som är utvecklade någon annanstans men tillverkningen är förlagd i Kina. Jag tror t.ex. inte att Volvo XC60 är en sämre bil bara för att den är ihopsatt i Chengdu i Kina.
 
M
I Ironside skrev:
Det har hänt att vi fått byta databox efter databox för att systemet inte klarar av att reda ut vad som verkligen varit fel.
Ja det där känner jag igen, från tiden när jag åkte Volvo 740, för typ 30 år sedan:surprised:
Bytte halva bilen kändes det som innan jag hittade att det var bränslepumpsreläet som gjorde att bilen helt plötsligt stannade ibland. Hopplöst att felsöka gamla bilar utan OBDII.

På en Golf diesel (25 år nyare än 740'in) gick ett glödstift sönder. OBD-eleven talade om vad felet var till att bilen startade lite sämre kall, även vilken position stiftet hade. Så mycket lättare att felsöka moderna bilar.

Idag har det väl gått snäppet längre misstänker jag. På jobbet ringer dom från verkstaden och säger vad som är fel på lastmaskinen innan jag vet det själv. Hade en Adblue-pump som fallerade och satte ett litet kuvert på displayen. Det visste dom redan på Swecon. Dagens bilar har väl samma funktioner?
 
I
M Markarbetaren skrev:
Ja det där känner jag igen, från tiden när jag åkte Volvo 740, för typ 30 år sedan:surprised:
Bytte halva bilen kändes det som innan jag hittade att det var bränslepumpsreläet som gjorde att bilen helt plötsligt stannade ibland. Hopplöst att felsöka gamla bilar utan OBDII.

På en Golf diesel (25 år nyare än 740'in) gick ett glödstift sönder. OBD-eleven talade om vad felet var till att bilen startade lite sämre kall, även vilken position stiftet hade. Så mycket lättare att felsöka moderna bilar.

Idag har det väl gått snäppet längre misstänker jag. På jobbet ringer dom från verkstaden och säger vad som är fel på lastmaskinen innan jag vet det själv. Hade en Adblue-pump som fallerade och satte ett litet kuvert på displayen. Det visste dom redan på Swecon. Dagens bilar har väl samma funktioner?
Tja, jag antar att det är möjligt att felsöknings systemen blivit ljusår bättre på 10 år, nu kanske de detekterar med säkert när och var ledaren bryts eller en lödning släppt, det låter imponerande!

Jag håller med att ju mer välutvecklat felsökningssystem, ju bättre, däremot står jag vid att bilens övriga system ska vara så enkelt som möjligt för att främja underhåll över tid.
 
Hej! källor eller är det hörsägen eller skvaller bara ???

//Goerana

klosp11 klosp11 skrev:
Väldigt ovanligt dock.

Men vi var på väg att leasa en xc40 recharge. Läste precis innan köpet en artikel i Nederländerna om en kvinna som satt sitt barn i baksätet och sedan kopplade bort laddsladden. Då tände batteriet på av sig själv. Hon hann får ut barnet innan bilen började brinna som tur. Har även varit några fall i Nederländerna av teslas som kraschade och föraren avled i, och räddningstjänsten kunde inte tar ut personen förrän 7-8 timmar efter kraschen pga att branden är så intensiv.

Sedan köpte vi en diesel v70 istället. ;)
 
I
W witten skrev:
Hur vad ser ut menar du?
Vad det kan krävas för reparationer på en 10-15 år gammal el-bil samt vilket skick batteriet är i och hur det påverkar värdet o.s.v.
 
I Ironside skrev:
Vad det kan krävas för reparationer på en 10-15 år gammal el-bil samt vilket skick batteriet är i och hur det påverkar värdet o.s.v.
Det lär bli mer diffrentierat än att bara klumpas ihop till "elbil". Precis som idag med ICE-bilar så kommer olika modeller att hålla olika bra. En ny dimension är hur länge OTA-uppdateringar kommer att skickas ut.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det stora problemet som jag förstår är väl att det inte går att släcka en batteribrand ,utan att batterierna nästan måste sänkas ner i vattenbad.(min egen gissning är att det är svårt att kyla ner för det är en grotesk värmeutveckling..)
Det går inte att kyla ner eftersom branden börjar i kärnan. Brandmännen brukar låta det brinna färdigt eftersom de ser ingen ide med att försöka släcka det.
 
M
L Lars48 skrev:
Det går inte att kyla ner eftersom branden börjar i kärnan. Brandmännen brukar låta det brinna färdigt eftersom de ser ingen ide med att försöka släcka det.
Finns det inte nån form av lans som dom använder att penetrera batteriet med och sedan kopplar på släckmedel? Eller är det nått annat jag tänker på..:thinking:

Brandfilten som ser ut som en pressenning används ju i Norge. Tar man bort syret så kan ingen förbränning ske.
 
M Markarbetaren skrev:
Finns det inte nån form av lans som dom använder att penetrera batteriet med och sedan kopplar på släckmedel? Eller är det nått annat jag tänker på..:thinking:

Brandfilten som ser ut som en pressenning används ju i Norge. Tar man bort syret så kan ingen förbränning ske.
Branden så kallade thermal runaway behöver inte syre i början. Det är kemisk exotermisk reaktion mellan katod och anod lösningarna.
Efteråt börjar produceras brännbara gaser som metan, etan och väte. Syre kan samtidigt komma från katoden oxå.
Det kan gå åt uppemot 120 kubik vatten att släcka fanskapet. Ingen brandbil har så mycket på sig.
 
Den volymen behövs inte. Vatten är ett lämpligt släckmedel. Man behöver kyla batteriet så att inte fler celler rusar i temperatur. Men det är i allmänhet svårt att få vattnet dit det behövs.
 
Hmmm, Lars verkar ha gått från Covid-expert till elbilsexpert :rolleyes:
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag är sugen på en sån här Lithium/AVD Brandsläckare Housegard | från If Säkerhetsbutik®. (if-sakerhet.se)
Fast priset är lite i överkant:thinking:
Borde funka lika bra med en hink sand?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.