O olof63 skrev:
[bild] [bild] [bild] Efter en renovering av tvättstuga på försäkringsskada flyttade byggaren en dörr ca 15 cm för att få en särare inkapsling av inkommande servis som också byggdes in i en låda. De missade att parallellflytta de strömbrytare som satt vid sidan av dlrren. När vi hade avsyn reklamerade jag eftersom brytarna tog i dlrrfodret som inte gick att montera tättslutande mot kaklet. Brytaren tar emot och det ser ut som om fodret sittef löst och ser inte klokt ut. Rent slarv/glönska och jag har haft en lång dialog om att brytaten måste flyttas 1 cm så att fodret får plats. Jag får nu ett mejl från byggaren som vill att jag betalar detta arbete ? Helt orimlgt i min värld, det är en ändring i utförande som jag aldrig bestälkt och som försäkrungsbolaget bekostat, desdutom reklamerad av mig i tid. Vad göra ? Tar jag dit en annan firma och bekostar själv, lär jag aldrig få något tillbaks. Försäkringsbolaget har reglerat alla fakturor utan min inblandning trots att jag är beställaren. Till saken hör att flytten kräver drmonteting av några plattor inkl återuppbyggnad och skarvat tätskikt.
O olof63 skrev:
eller
Ta hem el låt byggaren ta hem en erfaren elektriker så löser han problemet på ett av två sätt beroende på förutsättningarna bakom uttag/brytare/rumsgivare.
1. Skjuter dom så långt som möjligt till vänster och det räcker, bilderna antyder att det är möjligt men omöjligt säga helt säkert utan att vara på plats.
2. Sätter en förhöjningsram. Ev byter till Exxact el liknande modern serie som kräver minimal höjning.
Dessa två lösningar är standard i branchen vid sånna här missar och är minimala ingrep i material o tid.
Att såga ur i foder är inte en lösning som görs utan särskild anledning.


//Elektriker som fixat sånt här innan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Trådis är ju uppenbarligen inte ens minimalt händig, när detta anses vara ett problem.
Iofs håller jag med om att detta borde hanteras snyggare av entreprenören. Samtidigt blir man faktiskt upprörd över slutresultatet och vill få det överstökat.
 
O olof63 skrev:
det var en vattenskada 2019 som tyvärr blev flera fel vid återuppbyggnaden
Har du hållt på med det här sen 2019?
 
  • Gilla
  • Wow
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Ja, stämmer
 
  • Wow
  • Haha
pnilz1 och 2 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Funkar inte för det skall vara samma foder som på andra dörren (ur bild)
Mitt förslag byt fodren på alla dörrar så är problemet ur världen, eller föreslå detta för entreprenören
 
  • Haha
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Det behövs ju i tvättstugan bara på den dörren, det var en annan typ,på den andra dörren så borde ju inte vara så betungande. Fick tag på en bra gubbe på försäkringsbolaget som gav mig tips på hur jag kan få detta åtgärdat mha en annan byggfirma.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Liten uppdatering här, har föreslagit byggaren att byta fodret till det som en vänlig medlem hittade på forumet (60 mm istf 69) men inte hört ett smack. Alla kontakter har varit demonterade i en månads tid nu, känns inte helt säkert med lösa strömställare som hänger med lite tejp. Har bönat och bett om att de skall komma tillbaks och
koppla in elen igen, men ingen framgång där heller. Hur länge hade ni väntat ?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
4 dagar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, nu blev det ändå så att jag fokuserar på att kolla hurvida 0-fallet på delar av badrumsgolvet är viktigt eller ej. Fodret är lätt att fixa, den skumma konstruktionen med ej godkänd lucka går nog också att lösa - men det som bekymrar mig mest är att jag betalat fullt för en total renovering, men ändå dök det upp ett problem med golvspacklingen. Det går heller inte att få någon annan byggare att gå in och börja försöka fixa till problemen, för då får jag problem med garantier vid en eventuell skada. Suck säger jag.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
De flesta dörrhål är gjorda så att det ska vara lätt att få dit dörren och sedan passar man av så dörrkarmen sitter mitt i hålet med lika mycket luft på båda sidorna, det brukar man fixa med kilar. I ditt fall verkar det som om man skulle kunna justera karmen så den inte sitter exakt mitt i dörrhålet, lite bort från brytare och uttag. Det räcker med en förskjutning på kanske fem mm för att det ska bli snyggt.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
De flesta dörrhål är gjorda så att det ska vara lätt att få dit dörren och sedan passar man av så dörrkarmen sitter mitt i hålet med lika mycket luft på båda sidorna, det brukar man fixa med kilar. I ditt fall verkar det som om man skulle kunna justera karmen så den inte sitter exakt mitt i dörrhålet, lite bort från brytare och uttag. Det räcker med en förskjutning på kanske fem mm för att det ska bli snyggt.
Det klarar ju inte trådis av, iom att vare sig han eller frugan, klarar av att ens såga/skära av en plastram med några mm.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Det klarar ju inte trådis av, iom att vare sig han eller frugan, klarar av att ens såga/skära av en plastram med några mm.
Finns ju bra anvisningar på nätet
M Mrjayser skrev:
Det klarar ju inte trådis av, iom att vare sig han eller frugan, klarar av att ens såga/skära av en plastram med några mm.
Finns jättebra instruktioner på nätet. Jag har klarat av såna jobb utan (nämnvärda) problem.
 
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Finns ju bra anvisningar på nätet

Finns jättebra instruktioner på nätet. Jag har klarat av såna jobb utan (nämnvärda) problem.
Knepigt ... MS Edge krashade och efter omstart skrev jag ett nytt inlägg men det gamla som jag aldrig hann posta kom med utan att det syntes i min webbläsare. Mycket underligt.
 
E
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Knepigt ... MS Edge krashade och efter omstart skrev jag ett nytt inlägg men det gamla som jag aldrig hann posta kom med utan att det syntes i min webbläsare. Mycket underligt.
Inget underligt alls, det är så det fungerar i forum och var nöjd med detta.
 
M
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Finns ju bra anvisningar på nätet

Finns jättebra instruktioner på nätet. Jag har klarat av såna jobb utan (nämnvärda) problem.
Ursäkta men jag förutsätter att du har läst åtminstone ts inlägg i debatten, men det är uppenbart att du inte har gjort det. Han klarar inte ens av att montera en kontakt
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.