S SueCia skrev:
Hur fan är det på gränsen?
Du kanske anser att skjuta för att döda inte är OK om någon brutit sig in i ditt hem och du/familjen är hemma?
Du verkar missta mig för de som satt i domstolen. Jag förstår om du är förvirrad, för jag har ju verkligen givit sken av att vara den som författat domen, eller...

Min tolkning är att eftersom personen inte friades helt, så gjorde domstolen en bedömning att graden av våld inte var helt försvarlig med hänsyn taget till situationen.

Vilken tolkning gör du?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En fullständigt löjlig tolkning av lagen om man satt dit någon för att ha haft en kniv på sig eller i bilen.
Jag går oftast i arbetskläder vardag som helgdag och då sitter morakniven i sin slida som vanligt, liksom en vass penna och en tumstock.

Enda gången jag faktiskt tar ur kniven ur slidan är när jag någon gång har ärende till hustruns arbetsplats som är inom skolan och besöket är på skoltid, om det inte är så att jag fixar något där vilket inte är helt ovanligt..
Jag är mycket snabbare på att fixa saker än fastighetsservice...

Vad blir nästa steg, förbjudet att ha hammare i bilen, fälgkors är perfekt att klippa till någon med, liksom domkraft eller en 1 meter lång 45x95.
Finns hur mycket som helst som kan användas som tillhygge som används inom daglig verksamhet för de flesta av oss.

Man kan ju undra hur det kan vara tillåtet att sälja knivar överhuvudtaget med dessa tolkningar.

Skjutvapen däremot, har bara ett användningsområde, att skjuta med, och där är det bara sportskyttar, jägare och militär som har behov att ha i bilen, och naturligtvis förortsligor icke att förglömma:rolleyes:

Fokuseringen är som vanligt på att jaga de lätta bytena som är ofarliga, och smeka de riktiga bestarna medhårs med av skattebetalarna bekostade dyra advokater.

Och apropå länken tidigare om den 69-årige mannen, han försvarade sig med rätta.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tror de är plomberade eller iaf förpackade så att de inte kan användas i en hast....
Inte moraknivarna på bygghandeln, så här dax på lördagsförmiddagen köps och används de helt öppet..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Nej, det är inte knivarna alls.

Varken på ica (kökskniv) eller i bygghandeln.
Då får man köpa kniven på IKEA då för att få polissäkert emballage för hemtransporten.
 
mikethebik mikethebik skrev:
En fullständigt löjlig tolkning av lagen om man satt dit någon för att ha haft en kniv på sig eller i bilen.
Jag går oftast i arbetskläder vardag som helgdag och då sitter morakniven i sin slida som vanligt, liksom en vass penna och en tumstock.

Enda gången jag faktiskt tar ur kniven ur slidan är när jag någon gång har ärende till hustruns arbetsplats som är inom skolan och besöket är på skoltid, om det inte är så att jag fixar något där vilket inte är helt ovanligt..
Jag är mycket snabbare på att fixa saker än fastighetsservice...

Vad blir nästa steg, förbjudet att ha hammare i bilen, fälgkors är perfekt att klippa till någon med, liksom domkraft eller en 1 meter lång 45x95.
Finns hur mycket som helst som kan användas som tillhygge som används inom daglig verksamhet för de flesta av oss.

Man kan ju undra hur det kan vara tillåtet att sälja knivar överhuvudtaget med dessa tolkningar.

Skjutvapen däremot, har bara ett användningsområde, att skjuta med, och där är det bara sportskyttar, jägare och militär som har behov att ha i bilen, och naturligtvis förortsligor icke att förglömma:rolleyes:

Fokuseringen är som vanligt på att jaga de lätta bytena som är ofarliga, och smeka de riktiga bestarna medhårs med av skattebetalarna bekostade dyra advokater.

Och apropå länken tidigare om den 69-årige mannen, han försvarade sig med rätta.
Nej, det är inte nästa steg att förbjuda domkraft i bilen.
Det finns redan domstol som dömt ut böter för att domkraft har legat framme och då har ansetts kunna vara en form av verktyg för att kunna attackera med.

Kan tyvärr inte plocka fram Rättsfall men har läst avgörande från domstol.
 
  • Wow
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag kör alltid omkring med kniv, hammare och domkraft i bilen. Då är jag helt körd alltså? :thinking::rofl:

Edit: Samt spade.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det handlar väl om var och när du rör dig, och vilket ditt umgänge är.
Bauhaus en lördag förmiddag eller cruisande runt uteställen en lördagnatt ger i praktiken olika utfall om du blir stoppad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det finns redan domstol som dömt ut böter för att domkraft har legat framme och då har ansetts kunna vara en form av verktyg för att kunna attackera med.
Per-Anders Pettersson såg en kvinna bli överfallen av en man.
Han tog sin domkraft och slog till gärningsmannen. En gång. Två gånger.
Det förändrade hans liv för alltid.
– Hade jag vetat vad det skulle kosta mig hade jag nog inte gripit in, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6M8L6/avbrot-overfall--blev-sjalv-domd

En 40-årig man, som har åtalats för innehav av ett rör av den typ som sitter på en domkraft, frias av tingsrätten. Röret hittades i mannens bil när han i höstas stoppades på väg 24 i Laholm. Misstanken var att det skulle användas som vapen.

Men mannen förklarade att han inte visste att röret fanns i bilen eftersom han hade lånat ut domkraften till sin bror.

Tingsrätten tycker inte att bevisen håller. Därför ogillas åtalet och mannen får röret i retur.
https://www.hallandsposten.se/nyhet...-inget-vapen-enligt-rätten-1.1403226?lejvh35l

Nu har polisen identifierat ett misstänkt vapen som kan ha använts vid Hjärstamordet 2018. En tid innan mordet försvann en domkraft från den misstänkte, en 46-årig ex-västeråsares, arbete. Polisen misstänker att handtaget till domkraften användes som ett dödligt vapen.
https://www.vlt.se/2021-03-31/polis...r-vapnet-som-kan-ha-anvants-vid-hjarstamordet
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det handlar väl om var och när du rör dig, och vilket ditt umgänge är.
Bauhaus en lördag förmiddag eller cruisande runt uteställen en lördagnatt ger i praktiken olika utfall om du blir stoppad.
Fullständigt ofattbart och ohållbart att ha ett samhälle som straffar dig för något du KAN göra istället för något du verkligen gjort.
Inte undra på att förtroendet för systemet fallerar mer och mer.

Nästa steg kanske blir att bötfälla dig för att din bil kan köras fortare än 120 kmh vilket är max på svenska vägar.
Kanske också bötfalla alla män med potensen i behåll för de kan ju faktiskt teoretiskt våldta en kvinna (eller man, eller annan könstillhörighet) ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Fullständigt ofattbart och ohållbart att ha ett samhälle som straffar dig för något du KAN göra istället för något du verkligen gjort.
Inte undra på att förtroendet för systemet fallerar mer och mer.

Nästa steg kanske blir att bötfälla dig för att din bil kan köras fortare än 120 kmh vilket är max på svenska vägar.
Kanske också bötfalla alla män med potensen i behåll för de kan ju faktiskt teoretiskt våldta en kvinna (eller man, eller annan könstillhörighet) ;)
Så då borde vi ha det som i usa, alla får bära vapen enligt det resonemanget? bara för jag går till Ica med en pistol betyder ju inte det att jag tänkte göra något fel.
I praktiken används väl knivlagen främst för att sätta ditt individer polisen vet figurerar i skumma sammanhang men inte har tillräckligt med bevis för att åtala för de andra sakerna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så då borde vi ha det som i usa, alla får bära vapen enligt det resonemanget? bara för jag går till Ica med en pistol betyder ju inte det att jag tänkte göra något fel.
Vart skrev jag det?
USA är definitivt inget föregångsland när det gäller skjutvapen, däremot när det gäller rätten att försvara sig och sin familj.
Vill absolut inte möta någon på ICA med en revolver vid sidan, däremot har jag inga problem med att möta en arbetsklädd person med en morakniv, hammare, 1 meter 45x95 eller annat verktyg.
En jäkla skillnad på ett verktyg du använder som ett sådant och en pistol du bara kan använda till en sak!

Det är skillnad på äpplen och päron om man vill se det, vill man det inte spelar det ingen roll hur man argumenterar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vart skrev jag det?
USA är definitivt inget föregångsland när det gäller skjutvapen, däremot när det gäller rätten att försvara sig och sin familj.
Vill absolut inte möta någon på ICA med en revolver vid sidan, däremot har jag inga problem med att möta en arbetsklädd person med en morakniv, hammare, 1 meter 45x95 eller annat verktyg.
En jäkla skillnad på ett verktyg du använder som ett sådant och en pistol du bara kan använda till en sak!

Det är skillnad på äpplen och päron om man vill se det, vill man det inte spelar det ingen roll hur man argumenterar.
Jag, med många andra, vill inte möta någon med kniv heller på Ica. Men det beror säkert på var i landet man växt upp, jag är van med metalldetektor på nattklubbarna t.ex och väldigt glad för allt polisen kan sätta in mot den organiserade brottslighetens som lever på sitt våldskapital. Dör att bara via att man har en kniv kan få vem som helst att inse att det är bäst att inte käfta emot.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vart skrev jag det?
USA är definitivt inget föregångsland när det gäller skjutvapen, däremot när det gäller rätten att försvara sig och sin familj.
Vill absolut inte möta någon på ICA med en revolver vid sidan, däremot har jag inga problem med att möta en arbetsklädd person med en morakniv, hammare, 1 meter 45x95 eller annat verktyg.
En jäkla skillnad på ett verktyg du använder som ett sådant och en pistol du bara kan använda till en sak!

Det är skillnad på äpplen och päron om man vill se det, vill man det inte spelar det ingen roll hur man argumenterar.
Lagen finns nog för att inte kriminella ska kunna dra på sig arbetsbyxor, hävda att de är snickare och då fritt kunna gå omkring med kniv.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag, med många andra, vill inte möta någon med kniv heller på Ica. Men det beror säkert på var i landet man växt upp, jag är van med metalldetektor på nattklubbarna t.ex och väldigt glad för allt polisen kan sätta in mot den organiserade brottslighetens som lever på sitt våldskapital. Dör att bara via att man har en kniv kan få vem som helst att inse att det är bäst att inte käfta emot.
Förutom att jag inte har problem med att möta en hantverkare med kniv eller annat verktyg på affären håller jag med till 100%!

Det polis och samhälle skall fokusera på är naturligtvis de kriminella, inte att svensson råkar ha en kniv eller domkraft i bilen.

Var man är uppväxt och bor spelar också roll, själv är jag uppväxt på landsbygd och är tillräckligt gammal för att komma ihåg när sunt förnuft var en tillgång och inte en belastning, där jag bor är det fortfarande en tillgång:D
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jägarn hade glömt körkort och tjafsade med polisen istället för att vara samarbetsvillig.

Byggnadsarbetaren var misstänkt för narkotikainnehav.

Slutsats, vanligt folk behöver inte vara orolig.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.