Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tyckte mig höra på nyheterna att krockade elbilar bara skulle betraktas som strömförande om det inte förelåg livsfara för någon av dem som krockat. Då skulle säkerhetsreglerna utgå.

I mina öron låter det som att polisen har väldigt knapphändig info att utgå från och skriver väldigt defensivs föreskrifter för säkerhets skull.

Jag tycker det låter både klokt och oklokt.
Det stämmer bra. Det är precis det jag har läst också. De här giftiga gaserna som produceras vid brand, enligt reglerna ska polisen hålla sig 100 meters ifrån.
Frågan är om grannens bil börjar brinna som är parkerad intill bostadshuset.
 
För att ytterligare spä på rädslan kommer här en video med grejer vi har hemma..

 
M Markarbetaren skrev:
Sitter du i bilen när den blir strömförande är nog inte så farligt, men när du kliver ur och håller i karossen så kan det nog bli lite "spänning":surprised::D
Bilens batteri är inte kopplat till jord, så det blir ingen stöt alls.
Det är tråkigt att kunskapen om el är så låg att man kan tro nåt sånt.
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bilens batteri är inte kopplat till jord, så det blir ingen stöt alls.
Det är tråkigt att kunskapen om el är så låg att man kan tro nåt sånt.
Jo det är ett dilemma för oss proffesionella elmänniskor. Överlag är kunskapen mycket låg. En del tror inte på vad man förklarar för dem, om t.ex jordfelsbrytare. De kan bättre själv. Och tvekar inte att sätta igång o byta elcentral själv, givetvis UTAN jordfelsbrytare för de tror de ju inte på. Samtidigt så har man kunder som vägrar att byta en diazedsäkring själv. Som hellre tar en arbetstimmar o resa o slippa skruva några varv själv. Nej det här med el är ju förvirrande för många.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bilens batteri är inte kopplat till jord, så det blir ingen stöt alls.
Det är tråkigt att kunskapen om el är så låg att man kan tro nåt sånt.
Även om du i ett felfall får en av batteriets poler kopplad till karossen så får du ingen stöt, eftersom den andra inte är kopplad till marken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Utöver säkerheten i och med det @Daniel 109 och @Dilato skriver så är det vanligt att det sitter pyrotekniska säkringar på högspänningskablarna som i praktiken spränger av dem vid en krock.
 
M
D Dilato skrev:
Bilens batteri är inte kopplat till jord, så det blir ingen stöt alls.
Det är tråkigt att kunskapen om el är så låg att man kan tro nåt sånt.
Så inget alls kan hända om högspänningskablarna kommer i kontakt med karossen vid en kollision?
Där ser man, man lär sig nått nytt varje dag(y)
 
M Markarbetaren skrev:
Så inget alls kan hända om högspänningskablarna kommer i kontakt med karossen vid en kollision?
Där ser man, man lär sig nått nytt varje dag(y)
Skulle tippa på att vid en kollision så kopplas batteriet bort så nära batteriet som möjligt, kanske även på flertalet ställen inuti batteriet.

Vad jag känner till så har elbilarna ett 12V batteri för att högspänningssystemet inte ska ligga inkopplat hela tiden.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tippa på att vid en kollision så kopplas batteriet bort så nära batteriet som möjligt, kanske även på flertalet ställen inuti batteriet.

Vad jag känner till så har elbilarna ett 12V batteri för att högspänningssystemet inte ska ligga inkopplat hela tiden.
Okej, samtidigt, det finns ju uppenbarligen en risk för kortslutning då räddningstjänsten har infört lite andra rutiner när en elbil varit inblandad i en kollission.
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, samtidigt, det finns ju uppenbarligen en risk för kortslutning då räddningstjänsten har infört lite andra rutiner när en elbil varit inblandad i en kollission.
Såvitt jag förstår det handlar det om att cellerna i sig kan börja brinna vid kraftig deformation och att du inte vill hälla vatten på ett lithiumjonbatteri. (Jag gissar på att man byggt bilen för att minimera risken för detta, exempelvis genom att lägga batterierna under passagerarna för där vill man ändå inte att bilen deformeras).

Men allmänt känns det som ett uppblåst problem.
Vännen som är frivilligbrandman valde trots allt en elbil som familjebil.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
M
Klart att det är en höna av en fjäder genom det mediala drevet, påhejat av all kinesisk crap (diverse rullbrädor, elsparkcyklar och wishladdare) som köps av snåla västerlänningar och som sedan orsakar bränder.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det stora problemet som jag förstår är väl att det inte går att släcka en batteribrand ,utan att batterierna nästan måste sänkas ner i vattenbad.(min egen gissning är att det är svårt att kyla ner för det är en grotesk värmeutveckling..)
 
Och de vill ha batteriflygplan, det kan inte vara skoj att sitta fast där uppe när den börjar ryka i kabinen

Och nog fan brinner det elbilar när brandkårer skaffar containrar för att doppa ner dom i (4 år gamla bilder)

Och nej, jag är ingen aktivist åt nått håll, så släpp det.

owaHUtnsbkrkPemOoWvT0bsKgRPZK5ACaE4Qf8EFjC4.jpg
 
Tokslut Tokslut skrev:
Och de vill ha batteriflygplan, det kan inte vara skoj att sitta fast där uppe när den börjar ryka i kabinen

Och nog fan brinner det elbilar när brandkårer skaffar containrar för att doppa ner dom i (4 år gamla bilder)

Och nej, jag är ingen aktivist åt nått håll, så släpp det.

[bild]
Trodde dom bara skulle tvätta den lite..:rofl::rofl::cool:
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, samtidigt, det finns ju uppenbarligen en risk för kortslutning då räddningstjänsten har infört lite andra rutiner när en elbil varit inblandad i en kollission.
Mycket av reglerna känns som att man tar i på grund av okunskap. Men sak som man behöver ta hänsyn till är brandrisken efter en kollision. Vid flera tillfällen har elbilar som krockat tagit eld långt efter olyckan. Så när man tar hand om krockade elbilar ska de placeras så att de inte antänder något annat om de tar eld. Med andra ord, inte inne eller bredvid andra bilar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.