R Robert-san01 skrev:
Jag har aldrig sagt något om produktens säkerhet. Det var vad deras distributör och installatör förklarade på Elbilsexpo.

Jag har ingen åsikt om Easse är säker eller inte förrän ESV kommer med ett slutgiltigt utlåtande.
Då uttryckte jag mig klantigt, och ber så mycket om ursäkt! Vad jag ville komma fram till var att jag upplevde att den ÅF du lyssnat till försökte försvara produkten med att den i praktiken hade en "slags" jfb trots att återförsäljaren rimligtvis måste begripa att detta inte har någonting med frågan att göra.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Detta kan bidra till att röra om i Easeegrytan. En representant för den IEC-kommitte som håller i standarden för elfordonsladdare. Man bör veta att Christoph Erni som uttalar sig även är boss för en konkurrent till Easee så en stor nypa salt rekommenderas.
In his statement, Erni primarily cites two critical errors in the Easee arguments. “The 61851-1 standard prescribes extra low voltage (SELV or PELV) for the CP circuit. A defined insulation voltage test must be fulfilled for this,” says Erni. “The indication that the CP pin cannot be touched does not cancel this requirement under any circumstances.”
https://www.electrive.com/2023/02/22/exclusive-iec-expert-contradicts-easee-on-wall-box-safety/
 
Logad Logad skrev:
Detta kan bidra till att röra om i Easeegrytan. En representant för den IEC-kommitte som håller i standarden för elfordonsladdare. Man bör veta att Christoph Erni som uttalar sig även är boss för en konkurrent till Easee så en stor nypa salt rekommenderas.

[länk]
Alla med grundläggande kunskap i frågan har insett detta redan tidigare, det är bara okunnighetens mästare här på forumet som tramsar vidare. Easees svar visar totalt oförstående för hur reglerna fungerar och tillämpas och har de inget bättre att komma med är de riktigt illa ute. Deras dillande om kontaktpinnens berörbarhet var stor komik, jag började fundera på om det var någon slags skämt eller om de själva tror på detta.

/M
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Alldeles för mycket spekulationer i denna tråd.

Skicka ett e-mail till
Registrator@Elsakerhetsverket.se

Med följande meddelande
Jag begär ut alla handlingar i ärendet Dnr 22EV1261

Då får ni ut allt som skett hitintills INKLUSIVE Easee fullständigt utmärkta svar (daterat 13/2-2023) inom några timmar (vardagar).

Sedan undrar jag hur man kan ens göra en "helt mekanisk" DC jordfelsbrytare som skall detektera och trigga på mer än 6mA felström...

Sedan vad gäller säkerheten så föredrar jag Easee lösningen framför externa jordfelsbrytare. Min bil innehåller dessutom egna (och även de är elektroniska) jordfelsbrytare AC LF, AC HF samt DC jordfelström detektering. Vid för höga felströmmar så kopplas laddningen bort.

Till sist så börjar det komma en massa klagomål på ID3, ID4 när det gäller störningar på elnäten. I detta avseende så kan jag bara notera att Zoe (ZE40/ZE50) saknar detta problem (ja, jag har mätt övertoner och EMC själv), men den "låter" akustiskt medans den laddar...
"Fullständigt utmärkta" ?? Jag hoppas du är ironisk, annars är du fullständigt okunnig i frågan. De besvarar ingenting, och ju mer de skriver desto mer framstår de att de faktiskt inte begriper alls hur de skall hantera compliance-frågor.
 
Problemet med jordfelsbrytaren kanske man skulle kunna arbeta sig runt genom att installera en i matande central. Men den där isoleringsavvikelsen känns som att man inte kan komma runt utan att designa om hårdvaran. Eller att man tolkar föreskrifterna till sin fördel förstås.
 
B
Vet någon vad som händer för befintliga kunder om en produkt som detta blir säljstoppad? Ligger det något ansvar på Easee att åtgärda bristande enheter hos kund? Ansvar hos återförsäljare/entreprenör? Hur ska man driva en sådan process?
 
B bygges skrev:
Vet någon vad som händer för befintliga kunder om en produkt som detta blir säljstoppad? Ligger det något ansvar på Easee att åtgärda bristande enheter hos kund? Ansvar hos återförsäljare/entreprenör? Hur ska man driva en sådan process?
Easee får varningsannonsera och kunderna får plocka ner produkterna och få pengarna återbetalade... Finns en massa exempel på det i elsälkerhetsverkets diarium, bland annat ett gammalt från Kjell & company

Men man kan ju fundera på hur stöden som betalats ut för att få upp laddpunkterna kommer att hanteras..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
R Ring skrev:
Easee får varningsannonsera och kunderna får plocka ner produkterna och få pengarna återbetalade... Finns en massa exempel på det i elsälkerhetsverkets diarium, bland annat ett gammalt från Kjell & company

Men man kan ju fundera på hur stöden som betalats ut för att få upp laddpunkterna kommer att hanteras..
Så pengar kommer från Easee eller genom den återförsäljare/entreprenör som installerat? Ja ersättning för den ursprungliga installationskostnaden lär ju inte bli aktuellt?
 
R Ring skrev:
Easee får varningsannonsera och kunderna får plocka ner produkterna och få pengarna återbetalade... Finns en massa exempel på det i elsälkerhetsverkets diarium, bland annat ett gammalt från Kjell & company

Men man kan ju fundera på hur stöden som betalats ut för att få upp laddpunkterna kommer att hanteras..
Det beror ju på om det blir krav på återkallelse eller säljstopp. Eller vad nu beslutet blir.
 
B bygges skrev:
Så pengar kommer från Easee eller genom den återförsäljare/entreprenör som installerat? Ja ersättning för den ursprungliga installationskostnaden lär ju inte bli aktuellt?
Installatören kommer pengarna ifrån. Finns lite sådana fall också om man frågar. Bland annat någon köksfläkt har jag för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på om det blir krav på återkallelse eller säljstopp. Eller vad nu beslutet blir.
Jo, elsäkerhetsverket är ju lite flata vad gäller återkallelser, skall väldigt mycket till..... (det är tydligt om man kollar på de ärenden som inte har återkallats trots brister)
 
GK100 GK100 skrev:
Känner du öht till standarden du far efter? Det är normalt sett ganska få som inte mer direkt jobbar med området som gör det. Du kan vara undantaget men ytligt sett går du på vad du sett i ESV dokumentet e.dyl.

Som sidospår är just den bristande kontrollen och mekaniska motioneringen ett huvudproblem för JFB och deras felande i funktion. Men jag hör vad du säger irrelevant var ordet jag får ta till mig.
Hittade urklipp från vad leverantörena säger ang test av jordfelsbrytare...
Anvisningar och diagram för installation av jordfelsbrytare, inklusive säkerhetsinformation och produktbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktion för funktionstest av jordfelsbrytare: tryck på TEST-knappen halvårsvis, ABB-logotyp.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Enk Projektet Enk Projektet skrev:
Hittade urklipp från vad leverantörena säger ang test av jordfelsbrytare...
De där bilderna säger ju bara att testknappen ska användas. Den stora frågan kring Easee är om det är OK med en automatisk testfunktion utan fysisk knapp.
 
D
Ja, jag tror inte det är många användare som går runt och trycker på sina jordfelsbrytare öht, att då ha en som testar sig själv är ju ett stort steg upp. Kanske extraknäcker dessa elsäkerhetsinpektörer i hovrätten... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.