R Rollerörkrök skrev:
Räcker ju att gräva en dränering från det blöta området och ansluta till bef.drän.brunn eller till stuprörsledning.Behöver ju inte grävas djupare än ca.50 cm.Ni kan ju gräva en damm där och sedan leda bort överskottsvattnet.Prata med firman som gjorde dräneringen,dom har säkert den kunskap som behövs.Det behöver ju inte bli så kostsamt att gräva en bit ledning.Mer jobb efter att återställa gräsytor men ni har ju redan en del sånt att göre..Säkerligen har grannen haft parkslide på hela tomten.Därför har dom lag den svarta duken.Är det en tjock duk är den dåligt vattengenomsläpplig,ser ut att vara en typ klass 3 duk.En så läggs ju oftast under fyllning när man bygger vägar för att som nån skrev separera leran från fyllnadsmaterialet,oftast grovt material..
Ja, vi ska kika på ett par olika lösningar som kommit i tråden
Tror dock inte grannen har parkslide då jag inte sett något sådant i området (jag tittade faktiskt efter det i somras), det jag har sett är en jätteslide på en gångväg kanske 100 meter härifrån fågelvägen.
Frågade även rakt ut med mäklare på plats och svaret var nej, sådant finns inte här. Däremot såg jag en ensam björnloka i ett hörn av trädgården som jag kommer hälla kokande vatten i/på/runt så fort den kikar upp igen.

Har ett vagt minne av att någon sa att just det grannhuset hade en del mögel när grannarna köpte huset dock, så det har ju antagligen varit väldigt blött där tidigare och jag tror markduken och gruset endast är där för att trädgården ska upplevas torrare. Det finns knappt några växter på tomten i princip. Plastgräs och grus i huvudsak och typ två buskar och en ros är allt jag sett. Jag tror bara att de ville bli av med all växtlighet helt enkelt och det är väl helt ok om de vill ha det så trots allt.
 
M MMarkstrom skrev:
ja men om det fortfarande är gräsmatta och inte stenläggning så har han inte gjort något fel. Har man själv en lerjord med felaktig lutning så kan man inte skylla på att grannen har höjt son gräsmatta någon dm. I så fall skulle varenda tomt behöva ha dränering runt hela sin tomt, vilket inte vore hållbart.
Det är inte fortfarande gräsmatta, det är markduk och grus. På vissa ställen är det även plastgräs lagt uppepå.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Vad pratar vi om för kostnad på ett sådant projekt..?
Att det är lerigt och sank mark kan jag inte beskylla grannen för, självklart. Men att det är absolut blötast närmst deras tomt kanske kan bero på de åtgärder de gjort på sin tomt. Din lösning kan fungera för min tomt visserligen, men om vi gör som grannarna och vår ”pool” beror på dem så innebär det att den lösning du föreslår kommer skicka vidare allt vatten från min tomt till nästa granne vars tomt ligger lägre än vår i sin tur.
När du tar bort lera och fyller med dränerad massa/jord så sväljer det enormt mycket vatten som avdunsar genom den torrare ytjorden. Jag har ej problem med granne nedan för mig.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det är inte fortfarande gräsmatta, det är markduk och grus. På vissa ställen är det även plastgräs lagt uppepå.
Hej
jag blev lite nyfiken när jag såg att det handlade om vatten men det verkar vara en riktig långkörare. Har inte ens lyckats läsa alla inlägg i detalj. Men jag uppfattar det hela som att det finns två olika saker att ta upp. Det ena verkar ju vara fråga "hur blr man av med vatten?" Och där blir nog svaret att enda sättet är att dränera bort det till en lägre liggande punkt. Vi har lerig jord i vårt område. Där har man grovplanerat lutning bort från husen och sedan skapat ett "dike" runt tomterna med dräneringsslang i botten och dränerade material som leder bort vattnet till områdets lägsta punkt och sedan vidare till ett dike. Detta för att flytta på vattnet till ett ställe där det inte gör skada. På likande vis, om det nu finns någon punkt som är lägre än er tomt och där vattnet kan "försvinna" borde det gå att flytta vattnet dit via dränering. Sedan är det narurligtvis så att frågan varifrån vattnet kommer kanske bör undersökas först och om det går att bevisa att grannen har utfört något som inte är OK, ta det med dem. Men är det verkligen så? Har de flyttat nåt dike? Gjort nån avrinning som plötsligt belastar er tomt? De där "plastsjoken" verkar ju gamla och ha som syfte att döda ogräs genom att ta bort ljuset. Eller har de plötsligt en större hårgjord yta där tidigare vatten kunde sugas upp i gräs eller likande? Jag kan tolka "grus på tomten" som att de också haft ett problem med svampig mark. Kanke en gemensam dränerig skulle behövas?
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
jag blev lite nyfiken när jag såg att det handlade om vatten men det verkar vara en riktig långkörare. Har inte ens lyckats läsa alla inlägg i detalj. Men jag uppfattar det hela som att det finns två olika saker att ta upp. Det ena verkar ju vara fråga "hur blr man av med vatten?" Och där blir nog svaret att enda sättet är att dränera bort det till en lägre liggande punkt. Vi har lerig jord i vårt område. Där har man grovplanerat lutning bort från husen och sedan skapat ett "dike" runt tomterna med dräneringsslang i botten och dränerade material som leder bort vattnet till områdets lägsta punkt och sedan vidare till ett dike. Detta för att flytta på vattnet till ett ställe där det inte gör skada. På likande vis, om det nu finns någon punkt som är lägre än er tomt och där vattnet kan "försvinna" borde det gå att flytta vattnet dit via dränering. Sedan är det narurligtvis så att frågan varifrån vattnet kommer kanske bör undersökas först och om det går att bevisa att grannen har utfört något som inte är OK, ta det med dem. Men är det verkligen så? Har de flyttat nåt dike? Gjort nån avrinning som plötsligt belastar er tomt? De där "plastsjoken" verkar ju gamla och ha som syfte att döda ogräs genom att ta bort ljuset. Eller har de plötsligt en större hårgjord yta där tidigare vatten kunde sugas upp i gräs eller likande? Jag kan tolka "grus på tomten" som att de också haft ett problem med svampig mark. Kanke en gemensam dränerig skulle behövas?
En gemensam dränering hade definitivt behövts i mitt tycke.
Får kika in hos grannen bredvid mig på andra sidan och se hur deras tomt är just i dessa tider. Det huset är till salu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det står tre stora björkar på tomten, de hjälper inget vid denna tid dessvärre..
Du märker alltså inte alls att det är betydligt torrare mark där björkarna står?
 
S Sommar2020attefall skrev:
Du märker alltså inte alls att det är betydligt torrare mark där björkarna står?
Framsidan är torrare. Och just vid björkarna är det bra blött.
 
J jliljeha skrev:
xyphax, jag misstänker att du inte är så van vid att kommunicera i forum med okända personer? Jag ser inget av det du skriver, tycker tvärtom att CS gör sitt bästa för att hjälpa trådskaparen. Han brukar dessutom vara väldigt påläst när det kommer till lagar och regler, även om det är tråkiga besked ibland.
Precis som Claes, har du rätt till din åsikt, både i sakfrågan och om mig, det betyder inte att du vet bättre. Det är uppenbart att både du och Claes har valt att se något i mitt första inlägg som inte finns där (Om du ens har läst det, du kanske skriver till mig helt taget ur kontext…). Hade det inte varit för det så hade jag aldrig svarat. Din uppfattning om vad någon är kunnig inom eller inte bryr jag mig inte om. Vem som helst kan göra en sökning på nätet, precis som jag gjorde, och troligtvis även Claes.

Till skillnad från honom har jag aldrig hävdat att jag har rätt, eller att något ska tolkas som jag tolkar det. Däremot har jag rätt att tolka det som jag gör och jag har rätt till min åsikt, och att uttrycka den.

Varför du, Claes, eller någon som helst blir så kränkt eller upprörd av att jag föreslår TS att undersöka något, att fokusen hamnar helt på det istället för frågan som ställdes av TS, det är bara märkligt. Det är alltså min åsikt, vad du tycker, det skiter jag faktiskt högaktningsfullt i.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oss besserwissrar emellan så håller jag med dig om att det finns mycket tolkningsutrymme i jordabalkens regleringar avseende allmän grannehänsyn och vid schaktning. Men det blir lite av en diskussionsklubb.

Bara TS och andra läsare av tråden förstår vad denna lagreglering i grunden handlar om - att fostra fram hänsyn mellan grannar genom att ge ett utrymme för att ställa skadeståndskrav på och stämma varandra. Vill man hävda sin rätt efter att en omöjlig granne inte har lyssnat så sker detta alltså när en skada har uppstått och man då kan ställa krav på skadestånd. Jag känner inte till någon annan mekanism för att få rätt mot en omedgörlig granne som inte har samma tolkning av hänsyn som man själv har gällande dagvattnet. Många skulle nog önska att kommunens tjänstemän kan komma in och ta grannen i örat och då gärna med straff men det får de inte, det är utanför kommunens kompetensområde.
Har jag sagt något av det där, eller är det bara en väldigt fri tolkning av vad jag skrivit, helt taget ur kontext av vad jag verkligen skrivit bara för att du är uttråkad?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att försöka försöka lägga över ansvaret på grannen att praktiskt och ekonomiskt lösa upplevda dagvattenproblem på sin tomt är ofta en mörk väg eftersom det inte löser problemet och skapar en stillastpende konflikt med grannen. Just dagvatten rör sig dessutom diffust så det är svårt att ens veta om grannen har orsakat ett problem på ens egen fastighet genom en viss åtgärd eller genom att inte underhålla något på sin fastighet.

Finns det uppenbara problem som klart kan åtgärdas så är det en annan sak, t ex om grannen med ett nyinstallerat rör leder dagvatten rakt in på ens tomt så att den skadar byggnader, då är det rimligt att se till att grannen drar om röret lika fort som det tillkom. Men diffusa förutsättningar som att grannens tomt ligger högre än ens egen tomt är inte en solid grund för att försöka få till åtgärder hos grannen. Man får laga efter läge.

Vill man få ut några pengar så måste man ställa ett krav mot grannen och detta leder vanligen till att man snart måste ta ställning till om man önskar stämma grannen för att få ut pengarna i form av skadestånd. Då måste man visa en skada och att grannens ansvar enligt jordabalkens (miljöbalkens) reglering. Här finns det en hel kader med konsulter som gärna tar dina pengar när du försöker få ihop ett underlag för att visa att grannens fastighet och försumlighet är orsaken till dina bekymmer. Det är kostsamt och en spiral nedåt, det är i sammanfattning en mörk väg. Lägg inte ditt liv på denna väg är mitt generella råd.

Vad gäller kommunens inblandning är den minimal i dessa frågor. Kommunen kan heller inte ställa upp egen lagstiftning i dagvattenfrågan. Det finns således inga kommunspecifika regler. Kommunen kommer in som huvudman för en allmän dagvattenanläggning, alltså om ens tomt är ansluten till en sådan. Och vid detaljplaneläggning. Samt bygglov. Formellt ska man nog också göra en anmälan när man väsentligt ändrar på en dagvattenanläggningen på tomten men jag har aldrig hört någon som har gjort det om det inte har varit en del av ett bygglov. I övrigt är kommunen ingen dagvattendomstol som avgör något mellan två tomtgrannar.

(Vad bra att du inte känner dig nedtryckt av mina inlägg. Du kan och har angripit min person (internetpersona) utan att känna mig. Huruvida jag är kränkt eller inte är irrelevant. Det handlar om att du inte framför sakargument i frågan utan istället försöker ge dig på och sänka mig person. Skulle jag ha fel i sak så förklara varför du tror det!

Nej, det är inte nedlåtande när en skribent som t ex jag framför en bedömning av hur lerig TS tomt naturligt är vintertid efter att mängder av foton och film har publicerats i tråden och för fram vad som kan göras åt det, t ex höja tomten något med torrare material eller lägga ett dränerande dike där.)
Jag måste ha missförstått helt hur vår samhällsstruktur fungerar, jag trodde att lagar finns för att guida oss i vad som är rätt och riktigt, och inte. Jag trodde att kontakta kommunala instanser för att ta reda på viss information var det rätta. Jag tror så mycket annat också, men nu känner jag mig totalt vilse. Jag inser nu att jag naturligtvis borde fråga dig istället, om jag undrar något. Tack för att du finns!
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Jag måste ha missförstått helt hur vår samhällsstruktur fungerar, jag trodde att lagar finns för att guida oss i vad som är rätt och riktigt, och inte. Jag trodde att kontakta kommunala instanser för att ta reda på viss information var det rätta. Jag tror så mycket annat också, men nu känner jag mig totalt vilse. Jag inser nu att jag naturligtvis borde fråga dig istället, om jag undrar något. Tack för att du finns!
Jag tror det är dags för dig att släppa den här tråden. Vem som har rätt och vem som har fel kommer vi aldrig få ett objektivt svar på, men vem som tar det alldeles för personligt och sakta men säkert ältar ner sig i dyn syns tydligt så här lite utifrån.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
En stenkista gjorde susen med andra ord? Toppen isf ju!
Nej, mena att stenkistan va helt i onödan. Är det fullt med vatten på tomten så kommer garanterat stenkistan också vara full.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Ja, vi ska kika på ett par olika lösningar som kommit i tråden
Tror dock inte grannen har parkslide då jag inte sett något sådant i området (jag tittade faktiskt efter det i somras), det jag har sett är en jätteslide på en gångväg kanske 100 meter härifrån fågelvägen.
Frågade även rakt ut med mäklare på plats och svaret var nej, sådant finns inte här. Däremot såg jag en ensam björnloka i ett hörn av trädgården som jag kommer hälla kokande vatten i/på/runt så fort den kikar upp igen.

Har ett vagt minne av att någon sa att just det grannhuset hade en del mögel när grannarna köpte huset dock, så det har ju antagligen varit väldigt blött där tidigare och jag tror markduken och gruset endast är där för att trädgården ska upplevas torrare. Det finns knappt några växter på tomten i princip. Plastgräs och grus i huvudsak och typ två buskar och en ros är allt jag sett. Jag tror bara att de ville bli av med all växtlighet helt enkelt och det är väl helt ok om de vill ha det så trots allt.
Hej igen!Tror att det allra enklaste är att bara att gräva en dränering och koppla på lämpligt ställe,så det rinner ut i kommunens nät-dagvattenledning.Använd er av DSA-Rör =Raka rör.Funkar bättre än slang!Singel runt och grovt grus överst.Sen återfylla med jord.Börjar fundera på om alla är pensionärer här som jag är.Med all tid i världen.Eller sitter ni på arbetstid och skriver och kastar paj .Det mesta handlar ju inte längre om ert STORA problem med ytvatten,utan bara PAJKASTNING.om ej relevanta frågor.HÅLL ER TILL ÄMNET.Hoppas det löser jig för er.Det är ju ingen större kostnad att gräva ett dike dit.Ni skall ju ändå reparera gräsmattan efter er gjorda dränering runt huset.Jag tycker att ni har gjort helt rätt angående renovering att börja med att dränera huset.Sen hjälper det ju inte helt ändå,på grund att att fukt vandrar upp genom bottenplattan.Men det går ju inte att göra nåt åt.Lägg inga trägolv!!Måla inte golven!!Det bästa.Klinkers.med relativt stora fogar så kan fukten ta sig upp genom fogarna.LYCKA TILL!!!
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Lite därför jag söker råd, för att se om det finns någon enkel lösning som är värd besväret.
Är väldigt blött i resten av trädgården också utom närmast huset, men där blir inte vatten stående iaf. Dock väldigt trist för barnen..
Blött på tomten nu när det ömsom snöar ömsom smälter är väl normalt inget problem såvida det inte riskerar tränga in i husgrund. Det torkar ju till våren. Återkommer problemet (sjöbildning) varje gång det regnar i sommar är det väl däremot något att åtgärda. Att dika (gräva dike) i tomtgräns kan räcka även om inget utlopp finns. Det står då lite vatten i diket som torkar mellan regnen och gräsmattan i dikets närhet hålls normal-torr.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
R Ro88an skrev:
Blött på tomten nu när det ömsom snöar ömsom smälter är väl normalt inget problem såvida det inte riskerar tränga in i husgrund. Det torkar ju till våren. Återkommer problemet (sjöbildning) varje gång det regnar i sommar är det väl däremot något att åtgärda. Att dika (gräva dike) i tomtgräns kan räcka även om inget utlopp finns. Det står då lite vatten i diket som torkar mellan regnen och gräsmattan i dikets närhet hålls normal-torr.
Alternativt att gräva där vattnet finns och göra en fin plantering. Planteringen kan iofd också göra i tomtgränsen så det blir en fråga om var det passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.