D Daniel 109 skrev:
Om det går att få porten öppnad genom att ringa till dem är frågan om de sköter det här på ett tillåtet sätt. Syftet med att porten inte är öppen är att datan inte ska vara tillhänglig för obehöriga. Om jag kan ringa och få någon annans port öppnad så är ju inte den begränsningen särskilt effektiv. Kräver de någon typ av verifiering av vem som ringer?
Nej.
Personen jag pratade med bad mig bekräfta min adress och kontaktuppgifter, men inte mer än så.
 
P paralun skrev:
Jo nu är väl Vattenfall Eldistribution något märkligt jämfört med alla andra elnätsägare.
Ska vara då att de är så "snåla" att de inte infört en digital beställning för en inloggad kund.
Vattenfalls Sanxing elmätare följer ju sedan standard som för mer civiliserade länder inom EU och då just HAN-P1.
Hej,

Aktiverad nu under 24 timmar från samtal med Vattenfall.
Har en Vattenfall Sanxing men Homewizard P1 - funkade inte innan firmware update. Nu funkar det.
Vad gör man nu? Tittar på grafen och sänker allt i huset så man brukar minst? :D Är det meningen med leksaken? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
E
H Hamstraren skrev:
Hej,

Aktiverad nu under 24 timmar från samtal med Vattenfall.
Har en Vattenfall Sanxing men Homewizard P1 får ingen ström av elmätarporten. Sen om jag använder en powerbank så kan jag lägga till enheten i appen med den får ingen data från elmätaren..... :(
Vad är San Xing, låter kinesisk?
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är San Xing, låter kinesisk?
Sanxing är bolaget Vattenfall har köpt in sina nya mätare från.
Det mesta i Sverige är designat, tillverkat och sålt av Kina. Snart är det vi som ska sy skor för 10:- i timmen ;)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Hej,

Aktiverad nu under 24 timmar från samtal med Vattenfall.
Har en Vattenfall Sanxing men Homewizard P1 - funkade inte innan firmware update. Nu funkar det.
Vad gör man nu? Tittar på grafen och sänker allt i huset så man brukar minst? :D Är det meningen med leksaken? ;)
Ok, tjau det beror ju på vad du är ute efter?
Steg 1 är väl enbart att kolla hur det ser ut.
Sen kan man ju kolla hur belastningar ser ut när man kör olika hushållsmaskiner.
Sen kan man ju ändra temperatur i ett hus för att se vad som händer.
Själv samlar jag då in allt data i HA och är ute efter långtidstrender. (HomeWizard finns som integartion)
osv osv
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, tjau det beror ju på vad du är ute efter?
Steg 1 är väl enbart att kolla hur det ser ut.
Sen kan man ju kolla hur belastningar ser ut när man kör olika hushållsmaskiner.
Sen kan man ju ändra temperatur i ett hus för att se vad som händer.
Själv samlar jag då in allt data i HA och är ute efter långtidstrender. (HomeWizard finns som integartion)
osv osv
Det är ju kul att se skillnaden när man släcker och tänder ett rum.
Jag ser att för 10:- i månaden finns lite mer detaljerade grafer osv. Ska leka runt lite och se vad man kommer fram till. Men egentligen är realtid grafen de mest intressanta.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Det är ju kul att se skillnaden när man släcker och tänder ett rum.
Jag ser att för 10:- i månaden finns lite mer detaljerade grafer osv. Ska leka runt lite och se vad man kommer fram till. Men egentligen är realtid grafen de mest intressanta.
Jo men du kommer enkelt att se tex fasbelastningar när tvättmaskin, diskmaskin, ugn är igång eller allihopa plus hur mycket olika maskiner drar.
Sen det här med uppvärmning ser man då direkt om man sänker/höjer.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Sanxing är bolaget Vattenfall har köpt in sina nya mätare från.
Det mesta i Sverige är designat, tillverkat och sålt av Kina. Snart är det vi som ska sy skor för 10:- i timmen ;)
Jo du ska vara glad att du har en Sanxing och inte en Kamstrup Omnipower som jag har.
https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/meters/omnipower-three-phase-meter
Vilka dumheter! (följer ingen som helst standard men elnätsbolag fick väl extra rabatt för skräpet?)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Undrar om man insett att man i princip kan få elnätet att kollapsa om man får kontroll över ett stort antal mätare.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Undrar om man insett att man i princip kan få elnätet att kollapsa om man får kontroll över ett stort antal mätare.
Vad du menar? Varför ska elnätet kopplas?
 
D Daniel 109 skrev:
Undrar om man insett att man i princip kan få elnätet att kollapsa om man får kontroll över ett stort antal mätare.
Kan du förklara?
 
D Daniel 109 skrev:
Undrar om man insett att man i princip kan få elnätet att kollapsa om man får kontroll över ett stort antal mätare.
Jo det har man insett sedan länge! I Ukraina, år 2015 så hackades då deras nationella driftcentral.
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Ukraine_power_grid_hack
Så på samma sätt måste man då skydda även smarta elmätare och det här är ju sk SCADA system.

Huvudmotivet/drivkraften för smarta elmätare är ju att en elnätägare ska kunna styra sina abonnenter.
Sen att en kund då får stora fördelar själv med att momentant se alla viktiga parametrar blev ju tydligt med "sjukelen".
 
E
P paralun skrev:
Jo det har man insett sedan länge! I Ukraina, år 2015 så hackades då deras nationella driftcentral.
[länk]
Så på samma sätt måste man då skydda även smarta elmätare och det här är ju sk SCADA system.

Huvudmotivet/drivkraften för smarta elmätare är ju att en elnätägare ska kunna styra sina abonnenter.
Sen att en kund då får stora fördelar själv med att momentant se alla viktiga parametrar blev ju tydligt med "sjukelen".
Nu är det bara små elmätare under 63A du kan ha nytta av att hacka så alla viktiga anläggningar kommer fortfarande fungera.

Då blir det nog enklare med en missilattack på två transmissionsstationer.

Men som ett spratt - absolut - men vi får väl hoppas det är inneslutet i ett säkert system.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är det bara små elmätare under 63A du kan ha nytta av att hacka så alla viktiga anläggningar kommer fortfarande fungera.

Då blir det nog enklare med en missilattack på två transmissionsstationer.

Men som ett spratt - absolut - men vi får väl hoppas det är inneslutet i ett säkert system.
Jo men i Ukraina tog man då kontroll över servrar och nätstationer...

The cyberattack was complex and consisted of the following steps:[4]

  • Prior compromise of corporate networks using spear-phishing emails with BlackEnergy malware
  • Seizing SCADA under control, remotely switching substations off
  • Disabling/destroying IT infrastructure components (uninterruptible power supplies, modems, RTUs, commutators)
  • Destruction of files stored on servers and workstations with the KillDisk malware
  • Denial-of-service attack on call-center to deny consumers up-to-date information on the blackout.
  • Emergency power at the utility company’s operations center was switched off.[6]

Man har flummat till det här med GDPR men alla elnätsbolag är helt medveten om SCADA risker och ska ha ett hackerskydd. Sen är vi nog off-topic nu! ;)
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.