15 st av dina befintliga paneler 370 W, enligt ditt visade datablad blir 15 x 40,58 V = 603,7 V.
Ditt visade datablad över din växelriktaren anger max DC 1000 Volt. Alltså OK, med god marginal.
40,58 Vol är tomgångsspänningen.

När du parallellkopplar 2 sådana 15-serekopplade strängar fås strömmen 2 x 11,21 A = 22,42 A.
Sedan brukar man räkna med en faktor 1,15 för värsta fall, dvs om väldigt kall och då starkt solsken, 1,15 x 22,42 = 25,78 A.
Ditt visade datablad över växelriktaren anger max.kortsluttningsström 30 A / 30 A, betyder förmodligen att båda MPPT-ingångarna tål max 30 A.

Alltså det borde gå bra att göra 2 st seriekopplade strängar à 15 st paneler och sedan parallellkoppla dem och in på MPPT1 ingången.

Men vad säger firman du har köpt växelriktaren, de måste väl känna sina varor mycket väl?
De har kanske ett beräkningsprogram för sin växelriktare, brukar vara kostnadsfritt.
 
A Arnodt skrev:
15 st av dina befintliga paneler 370 W, enligt ditt visade datablad blir 15 x 40,58 V = 603,7 V.
Ditt visade datablad över din växelriktaren anger max DC 1000 Volt. Alltså OK, med god marginal.
40,58 Vol är tomgångsspänningen.

När du parallellkopplar 2 sådana 15-serekopplade strängar fås strömmen 2 x 11,21 A = 22,42 A.
Sedan brukar man räkna med en faktor 1,15 för värsta fall, dvs om väldigt kall och då starkt solsken, 1,15 x 22,42 = 25,78 A.
Ditt visade datablad över växelriktaren anger max.kortsluttningsström 30 A / 30 A, betyder förmodligen att båda MPPT-ingångarna tål max 30 A.

Alltså det borde gå bra att göra 2 st seriekopplade strängar à 15 st paneler och sedan parallellkoppla dem och in på MPPT1 ingången.

Men vad säger firman du har köpt växelriktaren, de måste väl känna sina varor mycket väl?
De har kanske ett beräkningsprogram för sin växelriktare, brukar vara kostnadsfritt.
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Angående andra paneler absolut. Har windon effecta 370+ på taket i söderläge. Väldigt nöjd med dom riktigt bra. Men detta är ett garagetak i österläge med kanske 22 graders lutning så där kan det vara andra paneler. Har du något tips? Är plåttak.
Tack! Ska givetvis kolla med dom också innan jag skrider till verket men bra att få en uppskattning för om det ens är i rätt kommun så att säga.
 
Hej, med HYD15, Enequi och Windon
Effecta 370+ panel så ska minsta slingan vara på minimum 7 paneler på en PV max 15 paneler på en PV. Dvs på en mppt så kan du fördela 15 paneler på vardera PV på en mppt sålänge de sitter åt samma väderstreck.

Mvh Daniel
 
macgunde macgunde skrev:
Hej, med HYD15, Enequi och Windon
Effecta 370+ panel så ska minsta slingan vara på minimum 7 paneler på en PV max 15 paneler på en PV. Dvs på en mppt så kan du fördela 15 paneler på vardera PV på en mppt sålänge de sitter åt samma väderstreck.

tack! Det var tydliga svar och perfekt för det jag tänkt då det i så fall blir 15+15 paneler mot mppt 1. Vad är det som blir begränsningen uppåt? Amperetalet? Är du bekant med mina prylar eller?

Mvh Daniel
 
De behöver inte vara i samma riktning för att det ska fungera. Bara de är lika långa. Antalet parallella slungor begränsas av vilken ström växelriktaren klarar. (Inte ampertal)
 
Arbetar i systemet tillsammans med windonpaneler.

Det är max och minimum effekt bl a som avgör antal paneler, de tabeller vi räknar efter som vi har från Enequi så är det dessa data som gäller för just denna windonpanel. Dvs. minimum 7 paneler per PV och max 15 paneler för just denna storlek på växelriktare.
 
Redigerat:
macgunde,
Ni har inte missuppfattat?
Det som står i databladet för växelriktaren "rated DC voltage" 600 Volt, är nominell spänning, dvs den strängspänning då den har som högst verkningsgrad.

15 st 370 Wp paneler ger 15 x 40,58 = 603,7 Volt. Men det är, observera, helt obelastad sträng och dessutom när alla dessa 15 paneler bestrålas med 1000 W/m2, vilket de sällan gör.
Nog kan man ha fler än 15 st seriekopplade på en MPPT på den växelriktaren. Det bör gå att ha 21 st 370 Wp paneler seriekopplade på en MPPT på den.


Det får vara max 11,25 kWp paneleffekt på varje MPPTingång. Så 21 paneler kan seriekopplas och kopplas in på ena MPPTingången.
Ska man däremot ha två parallellkopplade strängar på ena MPPTingången, får det endast vara max 15 st i varje parallellkopplad sträng, annars överskrids effektgränsen 11,25 kWp.

Eller är det något annat som begränsar antalet paneler än växelriktaren?
 
A Arnodt skrev:
macgunde,
Ni har inte missuppfattat?
Det som står i databladet för växelriktaren "rated DC voltage" 600 Volt, är nominell spänning, dvs den strängspänning då den har som högst verkningsgrad.

15 st 370 Wp paneler ger 15 x 40,58 = 603,7 Volt. Men det är, observera, helt obelastad sträng och dessutom när alla dessa 15 paneler bestrålas med 1000 W/m2, vilket de sällan gör.
Nog kan man ha fler än 15 st seriekopplade på en MPPT på den växelriktaren. Det bör gå att ha 21 st 370 Wp paneler seriekopplade på en MPPT på den.


Det får vara max 11,25 kWp paneleffekt på varje MPPTingång. Så 21 paneler kan seriekopplas och kopplas in på ena MPPTingången.
Ska man däremot ha två parallellkopplade strängar på ena MPPTingången, får det endast vara max 15 st i varje parallellkopplad sträng, annars överskrids effektgränsen 11,25 kWp.

Eller är det något annat som begränsar antalet paneler än växelriktaren?
Hej, det jag frågat efter är hur jag kan fördela de 30 panelerna på mppt nr 1. Finns 2 mppt med 2 ingångar vardera och jag tolkar svaret som att jag kan lägga om mina strängar från dagens 12+12+6 till 15+15 och parallellkoppla dom mot mppt 1 för att sen kunna bygga ut med en sträng till på ett annat tak i annat väderstreck och koppla den strängen mot mppt 2.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej, det jag frågat efter är hur jag kan fördela de 30 panelerna på mppt nr 1. Finns 2 mppt med 2 ingångar vardera och jag tolkar svaret som att jag kan lägga om mina strängar från dagens 12+12+6 till 15+15 och parallellkoppla dom mot mppt 1 för att sen kunna bygga ut med en sträng till på ett annat tak i annat väderstreck och koppla den strängen mot mppt 2.
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej, det jag frågat efter är hur jag kan fördela de 30 panelerna på mppt nr 1. Finns 2 mppt med 2 ingångar vardera och jag tolkar svaret som att jag kan lägga om mina strängar från dagens 12+12+6 till 15+15 och parallellkoppla dom mot mppt 1 för att sen kunna bygga ut med en sträng till på ett annat tak i annat väderstreck och koppla den strängen mot mppt 2.
Antingen kan man parallellkoppla två strängar på taket eller så drar man ner strängarnas solarkablar och gör parallellkopplingen vid växelriktaren. Denna växelriktaren har två ingångar på MPPT1 vilket innebär att parallellkopplingen görs i växelriktaren. MPPT2 har inte den möjligheten då du bara har 1st ingång på den MPPTn.Det går troligen parallellkoppla två andra strängar på MPPT2 senare också om det görs utanför växelriktaren OM ström och spänning tillåter det.
 
M mortimer skrev:
Antingen kan man parallellkoppla två strängar på taket eller så drar man ner strängarnas solarkablar och gör parallellkopplingen vid växelriktaren. Denna växelriktaren har två ingångar på MPPT1 vilket innebär att parallellkopplingen görs i växelriktaren. MPPT2 har inte den möjligheten då du bara har 1st ingång på den MPPTn.Det går troligen parallellkoppla två andra strängar på MPPT2 senare också om det görs utanför växelriktaren OM ström och spänning tillåter det.
M mortimer skrev:
Antingen kan man parallellkoppla två strängar på taket eller så drar man ner strängarnas solarkablar och gör parallellkopplingen vid växelriktaren. Denna växelriktaren har två ingångar på MPPT1 vilket innebär att parallellkopplingen görs i växelriktaren. MPPT2 har inte den möjligheten då du bara har 1st ingång på den MPPTn.Det går troligen parallellkoppla två andra strängar på MPPT2 senare också om det görs utanför växelriktaren OM ström och spänning tillåter det.
Exakt, dock är jag rätt säker på att mppt 2 också har 2 ingångar, se bild.
 
  • Det är en närbild av kablar och anslutningar, troligtvis för solpaneler, märkta med 'PV1-' och 'PV2-'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Exakt, dock är jag rätt säker på att mppt 2 också har 2 ingångar, se bild.
Sedär... jag tittade lite felaktigt på inlägg #28 som var från en annan ägares installation.
Men det stämmer på dina bilder, du har samma möjlighet på bägge MPPTerna.
 
Sådär, har ställt frågan till min kontakt på Enequi och här är svaret.

Jag fyllde i våran kalkylator med värden från produktbladet Windon Effekta 370.

Bifogar .


Ja en MPPT per väderstreck måste det vara.


Vilket då innebär max 30 paneler på varje MPPT , se kalkylen under HYD 15.

Så vad jag kan läsa ut så blir det precis vad man klarar om du lägger hela hustaket på MPPT 1 jämt fördelat 15st panereler på varje sträng.

Vilket i sin tur innnebär att ni behöver lägga om slingorna på hustaket så de blir jämt fördelade, som du skriver.

Det man också ska tänka på är att nominellt har vi max 7,5kW per MPPT , alltså max effekt som du kan plocka ut vid ett tillfälle.


Det där sista med Max 7,5 kW per mppt, stämmer verkligen det? Låter konstigt?
 
Han kanske menar att växelriktarens märkeffekt är 15 kW. Alltså vad den i sin bästa stund förmår att mata ut som AC-uteffekt vid 400 Volt 3-fas.

Du skriver i ditt 1:a inlägget att din växelriktare är på 15 kW, och då måste du väl mena märkeffekten.

Då skulle man kunna säga att när växelriktaren matar ut 15,0 kW, att varje MPPT bidrar med hälften.

Du får fråga din expert där igen.

Men titta på hela databladet för din växelriktare. Det du visar i inlägg Nr 1 är bara för DC sidan och det brukar vara data för AC-sidan också.
 
Detta?
 
  • Skärmdump som visar tekniska specifikationer för växelriktarens växelströmsutdata, inklusive effekt och spänningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste inte ha en MPPT per väderstreck. Även om det är bra om man har det. Däremot måste hela slingor ligga i samma väderstreck om man inte har ”optimerare”. Annars tappar man en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.