Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såg idag att Tesla har 1,9% ränta på lån om man köper en Model 3 i februari. Ny modell på G?
Kan man öka lånet på bilen för att finansiera huset? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tttomten och 2 till
  • Laddar…
engs
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?

Börjar förbereda lite inför bytet och tittar på alternativ.
 
engs engs skrev:
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?

Börjar förbereda lite inför bytet och tittar på alternativ.
Jag har en kollega som inte ens äger en shucko-laddare... Men han har ID4 som väl har rätt stort batteri... Att ladda det med mormorsladdare tar ju säkert 2 dygn, plus den har väl rätt ok snabbladdning.

Själv har jag sådan mormorsladdare, då vi har 220 uttag på jobbet. Men jag åker mycket sällan långresor. Fast har alltid med en vanlig laddkabel åxå. Brukar finnas många ställen att ladda gratis eller billigt med "långsamladdning" med 3fas (min Zoe har inte snabbladdning alls, snabbladdare behöver man inte ha nån kabel alls med, den sitter fast i laddaren).
 
Har aldrig pluggat in schukon, och har bara en vanlig laddkabel i bilen, inga adaptrar eller så.
 
M
Går det att ställa max laddström i bilen? Äger man sin bil så vill man gärna ladda långsammare för att bibehålla batteriets kondition. Har man tjänstesläde eller privatleasar är det ju skit samma med snabbladdning.
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Går det att ställa max laddström i bilen? Äger man sin bil så vill man gärna ladda långsammare för att bibehålla batteriets kondition. Har man tjänstesläde eller privatleasar är det ju skit samma med snabbladdning.
Varför bibehålls inte batteriets kondition vid snabbladdning?

Jag läste om en elbilsägare som berättade att han laddade alltid hemma, men gjorde en snabbladdning lite då och då, för det återställde batteriets kapacitet när han kört en snabbladdning.
Jag ska se ifall jag hittar det där, inte säkert, ty det var kanske 2 år sedan jag läste det (det var när jag själv funderade på att satsa på elbil, eller strax efter).
 
Mikael_L
engs engs skrev:
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?

Börjar förbereda lite inför bytet och tittar på alternativ.
Jag behöver ganska sällan ladda på annat ställe, men det händer.
Och jag har alltid med i bilen en schuko-laddare med ställbar laddström 6-10-16A för detta bruk.
Och jag har ofta med mig en laddsladd typ2 -> typ1 (då jag, oturligtvis, har typ1-kontakt).
Och ska jag snabbladda så måste jag hitta en station med CharDemo-laddning!
 
sunnis
engs engs skrev:
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?


Börjar förbereda lite inför bytet och tittar på alternativ.
Har alltid med detta i mina elbilar:

Kortare Typ2 laddkabel som är rullad som spiral, bra när bilen står nära stolpen och slipper bli blöt/skitig på backen.

En längre Typ2 laddkabel ifall jag behöver en lång sladd.

1st Schukoladdare som tas med på långresan (man vet ju aldrig, men det kan vara en ovärderlig problemlösar)

Alternativt en portabel 3-fas och 1-fas laddare, som är lite klumpigare än den andra. Men den går att ladda 11kw med vilket är stor skillnad mot 2kW enfas om man skulle hamna i en dålig situation.

har dock aldrig behövt eller ens varit nära att använda dessa.
 
M Markarbetaren skrev:
Går det att ställa max laddström i bilen? Äger man sin bil så vill man gärna ladda långsammare för att bibehålla batteriets kondition. Har man tjänstesläde eller privatleasar är det ju skit samma med snabbladdning.
Laddar man med bilens inbyggda laddare går det oftast att ställa ner strömmen. Jag har inte sett att man kan göra det med en snabbladdare. Laddar man med bilens inbyggda laddare är inte effekten högre än att det för batteriernas del är lugnt att köra för fullt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför bibehålls inte batteriets kondition vid snabbladdning?

Jag läste om en elbilsägare som berättade att han laddade alltid hemma, men gjorde en snabbladdning lite då och då, för det återställde batteriets kapacitet när han kört en snabbladdning.
Varför kan jag tyvärr inte svara på, inte mitt gebit.
Har läst det på nätet, precis som du;)
Skärmdump av en text på svenska om laddning av elbilar och skillnader mellan olika laddboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text på skärmen om skötsel och laddning av batterier för elbilar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför bibehålls inte batteriets kondition vid snabbladdning?

Jag läste om en elbilsägare som berättade att han laddade alltid hemma, men gjorde en snabbladdning lite då och då, för det återställde batteriets kapacitet när han kört en snabbladdning.
Jag ska se ifall jag hittar det där, inte säkert, ty det var kanske 2 år sedan jag läste det (det var när jag själv funderade på att satsa på elbil, eller strax efter).
Jag kan rekommendera elektroingenjören Euan McTurk i frågan. Nedan från en intervju hos en annan EV-youtuber, men hans egen kanal är egentligen intressantare i stort. Här pratar han dock om just de här frågorna, typ 3:30 till 15 minuter in.

Men som sagt, hans egen kanal är inte oäven för den som vill få sig lite vardagsteknologi till livs snarare än se folk som testar bilar i för långa klipp.
https://youtube.com/@PlugLifeTelevision

Edit: Kontentan är att det är inte så att batteriet mår bättre av att snabbladdas, det är bara batterihanteringssystemet som ”luras”. Å andra sidan säger han också att folk inte ska vara så rädda för snabbladdning.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Går det att ställa max laddström i bilen? Äger man sin bil så vill man gärna ladda långsammare för att bibehålla batteriets kondition. Har man tjänstesläde eller privatleasar är det ju skit samma med snabbladdning.
Snabbladdare är ju dyrare, så det är isåfall (om man inte har bråttom) bättre att välja en vanlig 3-fas laddare... Många sådana är dessutom fortfarande gratis. Förutom de gratis laddarna är det nog mest lönsamt att ladda hemma. Då med timtaxa på natten. Och undvika effektavgiften.
 
Är det verkligen särskilt vanligt förekommande med gratisladdare längre? De flesta jag känt till har ersatts med betalladdare, exempelvis i Heron city eller Ica Barkarby.

Och gott så. Saker som är gratis finns det inte så många som anstränger sig för att tillhandahålla.
 
engs engs skrev:
Ni som har elbil och ofta reser så man måste ladda ute / ej hemma.

Vad för "kitt" har ni med er i bilen?

Dvs laddkablar, adaptrar etc. Har ni alltid en Schuko-laddare med utifall-att och så?
Jag har kört några tusen mil utan någon kabel alls i bilen men normalt har jag en typ 2 i bilen. Har aldrig haft Schuko-laddaren med. Den sitter istället alltid inkopplad hemma så man kan koppla in bilen när man kommer hem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen särskilt vanligt förekommande med gratisladdare längre? De flesta jag känt till har ersatts med betalladdare, exempelvis i Heron city eller Ica Barkarby.

Och gott så. Saker som är gratis finns det inte så många som anstränger sig för att tillhandahålla.
Ica maxi Häggvik har, men de verkar ställt den på 1A per fas, trots den är annonserad som 22kw. Har slutat använda den. En timmes handling ger 3-4 km. Fattar inte vad de gjort. Men gratis är den. Ica Maxi vid Uppsalas södra infart har också. Den ÄR 22kw. Värt att koppla in även om man bara handlar en halvtimme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.