J JohanLun skrev:
Notera att det är olika för olika tjocka kablar!
Just de ja, men de har jag koll på. Använde sådana innan i år. Jag var inne på spåret keystones, verktygslösa vs med verktyg.
Tack!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
I Islandern skrev:
Stort tack för dina tankar, mycket nyttigt att ta med mig. Så egentligen borde jag sneglat åt cat 7 tycker du?
Som sagt, jag tror det mesta kommer fungera ypperligt för dina behov.
Det man ev. kan ha i bakhuvudet är väl att det bör vara en Cat5E/Cat6 CU och inte CCA.
Om man vill eliminera ev. spänningsfall och signalförluster
 
Enligt en kundrecension är Kjells kabel 39865 som länkas i inlägg #47 av typ CCA. Hur stor skillnad det gör på begränsade längder i en hushållsinstallation vågar jag inte svara på.

Deltaco TP-45H och TP-46H har solida ledare, finns t.ex. hos Webhallen och Elbutik.se
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Som sagt, jag tror det mesta kommer fungera ypperligt för dina behov.
Det man ev. kan ha i bakhuvudet är väl att det bör vara en Cat5E/Cat6 CU och inte CCA.
Om man vill eliminera ev. spänningsfall och signalförluster
Tack, där lärde jag mig något nytt. Har läst en massa om PoE på Cat 6, att användas eller icke användas. Går de att driva ett par kameror på de utan att gå på 6A?
 
zarkov zarkov skrev:
Enligt en kundrecension är Kjells kabel 39865 som länkas i inlägg #47 av typ CCA. Hur stor skillnad det gör på begränsade längder i en hushållsinstallation vågar jag inte svara på.

Deltaco TP-45H och TP-46H har solida ledare, finns t.ex. hos Webhallen och Elbutik.se
Bra, det var den förstnämnda jag faktiskt hade kollat på en spole om 300m. Vet du vad de var för skillnad på dem?
 
J JohanLun skrev:
Men samtidigt är avstånden så korta att jag tror även cat5e klarar gigabit hastighet?
"The new 2.5G/5GBASE-T standard will let you run 2.5Gbps over 100 metres of Cat 5e or 5Gbps over 100 metres of Cat 6, which should be fine for most homes and offices."
 
I Islandern skrev:
Bra, det var den förstnämnda jag faktiskt hade kollat på en spole om 300m. Vet du vad de var för skillnad på dem?
Skillnaden mellan CU och CCA? Rent fysiskt så har CCA (copper-clad aluminium) högre resistans och är känsligare för mekanisk påverkan. Funktionellt har jag ingen aning, jag tvivlar på att det gör jättestor skillnad i en hushållsinstallation med 10-20m långa kablar.

@Skogspromenix kanske vet mer?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Undvik CCA. Köpte sån ovetandes och fick lägga väldigt mycket tid på att felsöka en POE-kamera som bara funkade sporadiskt. Visade sig att jag knäckt en ledare i kabeln när jag drog den genom huset, dvs. glappkontakt. Drog ny kopparkabel och sen dess funkar allt utan problem.

Obs. jag anser inte att jag var hårdhänt med kabeln. CCA verkar vara mycket knsligare än CU.
 
I Islandern skrev:
Tack, där lärde jag mig något nytt. Har läst en massa om PoE på Cat 6, att användas eller icke användas. Går de att driva ett par kameror på de utan att gå på 6A?
Det finns ju massvis med variabler, men gissningsvis är det inga bekymmer alls i ett vanligt hushåll med begränsade kabellängder osv.

Jag har främst erfarenhet från accesspunkter och där har det fungerat även med cat6. CU
 
zarkov zarkov skrev:
Skillnaden mellan CU och CCA? Rent fysiskt så har CCA (copper-clad aluminium) högre resistans och är känsligare för mekanisk påverkan. Funktionellt har jag ingen aning, jag tvivlar på att det gör jättestor skillnad i en hushållsinstallation med 10-20m långa kablar.

@Skogspromenix kanske vet mer?
Det hänger ju på vilken utrustning och vad den kräver så att säga.
Det går ju att räkna på spänningsfall etc om man har alla givna förutsättningar.

Det jag vet med säkerhet är att CCA inte finns med i de europeiska standarder som finns, utan det är ren koppar som kravställs.
Personligen jämför jag det lite med att tex köpa en telefonladdare från Aliexpress vs något godkänt lokalt.
Dvs det fungerar säkert men jag skulle inte lita på vad som utlovas :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag verkar dragit 5E från kjell och company, använt upp minst en rulle, vet inte om det är samma kabel jag använt hela tiden. Min heter 38899 som artikelnr, undrar om det är CU eller CCA, jag har inte vetat om den skillnaden. Står UTP CAT5E 26AWG 4P TIA/EIA på den. Nån som vet?
 
Vad tros om Deltaco U/UTP Cat6 riser TP-48NR? När man läser specifikationen så ska den ha 23 AWG ledare av ren koppar samt uppfylla kraven för Cat6 kanal -och komponentsstandarder samt PoE?
Detta är en 305m box, men inser att jag nog behöver det trots allt.
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det vanligaste jag sett är att man använder fel verktyg. Det finns två olika sorter och med rätt sort till rätt plint är det inte svårt alls:

[bild]

Krone till vänster som har inbyggd sax. Minns inte vad den högra heter just nu.
Verktyget till höger heter LSA/110 och är för s.k 110-plint och LSA (krone) plint
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
DjAlbert DjAlbert skrev:
Verktyget till höger heter LSA/110 och är för s.k 110-plint och LSA (krone) plint
Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.