Hej!
Jag behöver hjälp. Vi håller på att renovera huset och jag ska sätta in fasta nätverksuttag på flera ställen. Nu behöver jag beställa kabel, samt keystones.

Har ni någon bra rekommendation på Cat 6a installationskabel, för det är väll denna standarden jag ska gå på och ej 8.1? Vill ramtidssäkra jobbet ett bra tag, men samtidigt inte överarbeta det.

En del kabel jag tittat på står de i recensionerna att den är för styv och går inte att böja, nästa kabel klassas som slim och fastnar inte när man ska sätta den i uttag. Sen är jag otroligt villrådig med att köra Shielded eller ej.

Den ska sitta infräst i betongen i Flexslang på en äldre villa. Vissa kablar kommer driva saker PoE. Jag gissar att den inte kommer i kontakt med kablar med högre spänning någon längre bit, kan korsa eller gå med kortare sträckor 220/400V.

Jag behöver Cat 6a - installationskabel. (Shielded eller ej?) - Gärna grå

Keystones som garanterat passar till ovan.

Mycket tacksam för lite hjälp,

Allt gott,
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
I Islandern skrev:
Hej!
Jag behöver hjälp. Vi håller på att renovera huset och jag ska sätta in fasta nätverksuttag på flera ställen. Nu behöver jag beställa kabel, samt keystones.

Har ni någon bra rekommendation på Cat 6a installationskabel, för det är väll denna standarden jag ska gå på och ej 8.1? Vill ramtidssäkra jobbet ett bra tag, men samtidigt inte överarbeta det.

En del kabel jag tittat på står de i recensionerna att den är för styv och går inte att böja, nästa kabel klassas som slim och fastnar inte när man ska sätta den i uttag. Sen är jag otroligt villrådig med att köra Shielded eller ej.

Den ska sitta infräst i betongen i Flexslang på en äldre villa. Vissa kablar kommer driva saker PoE. Jag gissar att den inte kommer i kontakt med kablar med högre spänning någon längre bit, kan korsa eller gå med kortare sträckor 220/400V.

Jag behöver Cat 6a - installationskabel. (Shielded eller ej?) - Gärna grå

Keystones som garanterat passar till ovan.

Mycket tacksam för lite hjälp,

Allt gott,
Jo den stora utmaningen är väl om man vill kontaktera med verktyg eller ej?
Jag blir aldrig sams med mitt kontakteringsverktyg så jag använder numera kontakteringsverktygsfria uttag samt kontakter. Så det valet kan vara viktigt?
 
  • Gilla
Islandern
  • Laddar…
Använd inte skärmad kabel om du inte måste och då bara där du måste. I ett vanligt hem finns inte sådana fält att det behövs. Kabeln är styvare, tjockare och ett aber att kontaktera. Gör man det minsta fel med skärmen så riskerar man att den fungerar som antenn istället och då blir resultatet sämre än med oskärmad kabel. Dessutom vill det till att man har utrustning som klarar av att jorda skärmen korrekt i åtminstone ena änden och vad jag vet är det långt ifrån all konsumentutrustning som gör det.

Deltacos Cat6 UTP fick bra kritik när jag letade kabel för något år sedan men jag vet inte om det finns mer prisvärda alternativ idag, priset har säkert inte gått ner sedan dess.

Jag har några av Schneiders verktygslösa nätverksuttag (WDE002425) liggande som jag skall montera när jag renoverar kontoret i vår, de finns bl.a. hos Kjell&co för ett bra pris.
 
  • Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
E
Går det inte att få Kat 5E till ett mer förmånligt pris, räcker inte detta?
Abslot ingen skärma de kablar!
 
  • Gilla
Islandern
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Använd inte skärmad kabel om du inte måste och då bara där du måste. I ett vanligt hem finns inte sådana fält att det behövs. Kabeln är styvare, tjockare och ett aber att kontaktera. Gör man det minsta fel med skärmen så riskerar man att den fungerar som antenn istället och då blir resultatet sämre än med oskärmad kabel. Dessutom vill det till att man har utrustning som klarar av att jorda skärmen korrekt i åtminstone ena änden och vad jag vet är det långt ifrån all konsumentutrustning som gör det.

Deltacos Cat6 UTP fick bra kritik när jag letade kabel för något år sedan men jag vet inte om det finns mer prisvärda alternativ idag, priset har säkert inte gått ner sedan dess.

Jag har några av Schneiders verktygslösa nätverksuttag (WDE002425) liggande som jag skall montera när jag renoverar kontoret i vår, de finns bl.a. hos Kjell&co för ett bra pris.
Tack, då skrotar jag detta med skärmade kablar direkt! Cat 6 vs 6A då

Det ska förhoppningsvis bli verktygsfri montering.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Kan man köra med dubbla Cat 6 - kablar i ett Flex-rör? Tänker på så att de inte stör varandra.
 
Ja. Men ta 20mm slang. Cat6 räcker långt. Deltacos har jag själv använt, den är hyfsad smidig att dra. Finns även slang med fördragen cat6 kabel.
 
I Islandern skrev:
Kan man köra med dubbla Cat 6 - kablar i ett Flex-rör? Tänker på så att de inte stör varandra.
Jadå, inga problem. Det går ofta att dra dubbla slim-kablar i en 16mm-slang men med standardkabel bör du ha 20mm-slang.
 
zarkov zarkov skrev:
Jadå, inga problem. Det går ofta att dra dubbla slim-kablar i en 16mm-slang men med standardkabel bör du ha 20mm-slang.
Toppen!

Vad säger du om Cat 6 vs 6a?
 
E
I Islandern skrev:
Toppen!

Vad säger du om Cat 6 vs 6a?
Eller cat 7?
Halogenfri.
 
E El-Löken66 skrev:
Eller cat 7?
Halogenfri.
Why not, hjälp mig. Är de samma Keystones som till 6? Något speciellt jag bör tänka på? :)

Förresten, är cat 7 nästan alltid skärmad?
 
I Islandern skrev:
Toppen!

Vad säger du om Cat 6 vs 6a?
Behöver du 10 Gb/s över mer än 55 m? Dra fiber istället.

Cat6a (och Cat7) är väl alltid skärmade?
 
zarkov zarkov skrev:
Behöver du 10 Gb/s över mer än 55 m? Dra fiber istället.

Cat6a (och Cat7) är väl alltid skärmade?
Nej, det kommer jag inte behöva, så med andra ord är 6a eller 7 överflödigt?
Bättre att gå på 6 enbart?
 
I Islandern skrev:
Nej, det kommer jag inte behöva, så med andra ord är 6a eller 7 överflödigt?
Bättre att gå på 6 enbart?
Ja, i hemmiljö räcker det gott idag. Cat6 är både billigare och mer förlåtande vid installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.